2008-04-28, 14:31
Medlem
Jag har en verkligt uråldrig sak till scanner, dock inte äldre än att den kör via en USB port, när man kör med den segar den ner hela datorn i en evighet medans den skannar, vilket den gör ytterst långsamt. Den låser alltså hela datorn medans den arbetar.

Nu skulle jag vilja ha en skanner som funkar att köra samtidigt som man gör annat, typ se en TV serie eller surfar.
Jag kommer alltså att använda den en hel del, men är mer intresserad av att den är snabb än extrem bildkvalitet, det handlar till stor del om dokument även om en del bilder naturligtvis också kommer att köras. Negativ skanning är inte relevant, och priserna på en skanner med dokumentmatare gör att även de faller bort.

Tänkte mig 1500 +- 500. Någon som har förslag, tips eller kommentarer. Vill ju gärna tro att det har skett någon utveckling på området. Men när jag frågade killen i den närmsta elektronik shoppen så var hans utveckling avstannad på neandertalar nivå, men så är det ju när man går till de där kedjorna.

Någon här måste ju ha erfarenhet av en modern skannner . Hur funkar de?
Citera
2008-04-28, 14:36
Medlem
datajesuss avatar
canons lide scanners är fina och billiga; oftast har dom möjlighet via det medföljande programvaran att automatiskt rätaupp de saker du scannar. snabb, smidig och billig, rekomenderast varmt!

canon lide 90, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219048

vill du köra (mot förmodan) automerad scanning i stora volymer så är kodaks nya serier ett ganska bra tips. automatisk riktning av varje sida som matas och mycket annat gott finns där.
Citera
2008-04-28, 14:40
Medlem
Naturligtvis borde jag stavat skanner med c och inte k då hade sökningen gett lite mer.

Men även efter en sökning kvarstår dock frågan låser en modern scanner datorn medan den kör?

Dessutom så tillkommer, vilka tillverkare leverar någon bra programvara för att hantera det skannade materialet? Elller har någon kanske förslag på lämpliga program som man kan, hmmm, hitta på nätet.
Citera
2008-04-28, 14:49
Medlem
datajesuss avatar
programvaran som följer med canon's maskiner är helt ok eller kanske rent av bra. men absolut inte superbra.

dom låser inte datorn och du kan kolla på porr eller vad du nu gör samtidigt som du scannar in..... porr (?)
Citera
2008-04-28, 14:51
Medlem
Tydligen var datajesus betydligt snabbare än jag på att skriva, såg inte ditt svar. Jag ska kolla in den, för den ser ju helt okey ut.

Vill ju inte vara tjatig men om du vet hur det är med låsningen av datorn medans den arbetar hade det varit bra med en kommentar .
Citera
2008-04-28, 14:53
Medlem
Tack för svaret (det var ju fan vad jag tycks skriva långsamt). Porr???, jag skulle aldrig kolla på porr .
Men seriöst att den nuvarande scannern hänger datorn gör den mer eller mindre värdelös, det tar timmar att skannna in ett par sidor och man kan inte göra något annat samtidigt.
Citera
2008-04-28, 14:55
Medlem
datajesuss avatar
glöm inte! du har ju retur-rätt hos din lokala datafifflare så det är bara tahem och testa. jag kör vanligtvis väldigt mycket dyrare maskiner, men jag känner dendär gör ett hejdlöst bra jobb för pengarna
Citera
2008-04-28, 15:05
Medlem
Ja priset är ju verkligen helt okey. Ska nog åka och klämma på en i någon affär ikväll.
Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in