Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-28, 10:45
  #1
Avstängd
mr.monsters avatar
Arto Nykvist, stuntmannen som åkte i träskor bakom sin mc, vad gör mannen idag? När man kollar på hans stunt idag så framstår de inte sådär jättebra, men hans Z1300 vägde 100kg mer än de hojar som dagens stuntmän hanterar.

Men vad gör han nu?

http://www.youtube.com/watch?v=GMmPsfkuc0U
Citera
2008-04-28, 15:00
  #2
Medlem
Citera
2008-04-28, 15:27
  #3
Avstängd
mr.monsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olssonkurt
Va?? Sen när då? Det har gått mig fullständigt förbi.
Pga den finska spriten eller vad?
Citera
2008-04-28, 15:38
  #4
Medlem
styggvesnyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olssonkurt
De tror att han ska besöka Västerås till helgen, så helt stendöd kan han ju inte vara?
http://www.vasterastidning.se/Default.aspx?ca=6&ad=2514
Citera
2008-04-28, 22:20
  #5
Avstängd
MangeKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styggvesnygg
De tror att han ska besöka Västerås till helgen, så helt stendöd kan han ju inte vara?
http://www.vasterastidning.se/Default.aspx?ca=6&ad=2514

Citera
2008-04-28, 22:58
  #6
Medlem
_-?-_s avatar
Han har varit alkoholist i ett antal år och levde rövarliv.
Numera dock nykter och driver en hojbutik i Finland.
Har för mig den heter Artsi Cycles.
Citera
2008-04-28, 23:02
  #7
Medlem
_-?-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styggvesnygg
De tror att han ska besöka Västerås till helgen, så helt stendöd kan han ju inte vara?
http://www.vasterastidning.se/Default.aspx?ca=6&ad=2514

Den där artikeln syftar väl på xtreme speed festival 2007...
Det blir inget evenemang i år.
Citera
2008-04-29, 03:17
  #8
Avstängd
snuskpelles avatar
Arto Nykvist var ju stora idolen för mig på 80-talet. Kommer ihåg när de visade inslag på Trafikmagasinet, Carl-Ingemar Perstad var väldigt imponerad av tricken och deklarerade att Arto var den enda i världen som kunde åka helt lodrätt med hojen. Arto hade sina träskor i en dokumentportfölj.

När de intervjuade honom i Trafikmagasinet och frågade om han aldrig var rädd svarade han; -Jag är rädd för att bli tagen av polisen nu när jag åker hem för bakljuset är trasigt.

Enligt en legend så ska Eddie Kidd ha utmanat Arto med att hoppa från ett backhoppningstorn var vid Arto ska ha frågat; -Ska vi sitta fram eller baklänges på hojen? Efter det ska Eddie inte varit anträffbar för att genomföra utmaningen men Arto hoppade ändå och bröt flera ben i kroppen.
Enligt legenden så intervjuades han i sjukhussängen var vid han tillstod att han tyckte det gick bra för att han inte bröt så väldigt många ben.
__________________
Senast redigerad av snuskpelle 2008-04-29 kl. 03:20.
Citera
2008-04-29, 09:20
  #9
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskpelle
Arto Nykvist var ju stora idolen för mig på 80-talet. Kommer ihåg när de visade inslag på Trafikmagasinet, Carl-Ingemar Perstad var väldigt imponerad av tricken och deklarerade att Arto var den enda i världen som kunde åka helt lodrätt med hojen. Arto hade sina träskor i en dokumentportfölj.

När de intervjuade honom i Trafikmagasinet och frågade om han aldrig var rädd svarade han; -Jag är rädd för att bli tagen av polisen nu när jag åker hem för bakljuset är trasigt.

Enligt en legend så ska Eddie Kidd ha utmanat Arto med att hoppa från ett backhoppningstorn var vid Arto ska ha frågat; -Ska vi sitta fram eller baklänges på hojen? Efter det ska Eddie inte varit anträffbar för att genomföra utmaningen men Arto hoppade ändå och bröt flera ben i kroppen.
Enligt legenden så intervjuades han i sjukhussängen var vid han tillstod att han tyckte det gick bra för att han inte bröt så väldigt många ben.
Kommer ihåg den intervjun som igår. Kommer även ihåg han slog vad med några krökarpolare på nån fest att han även kunde hoppa/gå balansgång på fönsterblecket på femte våningen.Det funka ju inte så bra och han ramla mycket riktigt ner på gatan.Men han klarade sig mirakulöst och bröt bara några ben. Eddie Kidd var ju för övrigt oxå en legendar
Citera
2010-10-23, 19:50
  #10
Medlem
Dom killarna som stuntar idag har inte provat gör det på en Z1300:
http://www.youtube.com/watch?v=x3FOOAMqMvM

Han var kungen och få skulle vilja försöka det där idag.

Det är lite samma som crossåkarna som slår volter i luften, de har koll på och trygghet i hur de kommer landa.
Citera
2010-10-23, 21:26
  #11
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-?-_
Han har varit alkoholist i ett antal år och levde rövarliv.
Numera dock nykter och driver en hojbutik i Finland.
Har för mig den heter Artsi Cycles.

Det har jag också hört av en finne jag jobbat med och som kommer från samma trakter. Han var väl även över i USA och prövade lyckan som stuntman, men det skall ha gått sådär.

Det gick rätt mycket historier om Arto när det begav sig och en som är sann är den om när han hade lite folk hemma för att kolla lite TV. Då pajar TVn och som den gode värd han var såg som sin plikt att underhålla gästerna genom att dansa fågeldansen. På fönsterbrädet. Med öppet fönster. Naturligtvis ramlar han ner ett par våningar och slår sig halvt fördärvad. Det är egentligen en under att att han överlevde, han mätte ut banorna eller kalkylerade särskilt mycket heller för den delen, utan körde på känsla.
Citera
2010-10-23, 21:32
  #12
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.monster
Arto Nykvist, stuntmannen som åkte i träskor bakom sin mc, vad gör mannen idag? När man kollar på hans stunt idag så framstår de inte sådär jättebra, men hans Z1300 vägde 100kg mer än de hojar som dagens stuntmän hanterar.

Men vad gör han nu?

http://www.youtube.com/watch?v=GMmPsfkuc0U

Det fanns ju dom som gjorde liknande trick på riktigt stora hojar men Arto var först och det är svårare än att följa efter. Bara att knäcka bakljuset som sitter 5cm över marken när hojen befinner sig i 90 grader. Lista ut det utan att ha facit på hand...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback