2008-04-28, 02:03
Medlem
Hejsan. Slog upp sockerdricka på wikipedia och såg då detta:
Citat:
När man började tillverka sockerdricka tillsatte man inte kolsyra till vattnet utan istället jäste man den. Då bildades kolsyra men även alkohol, och dessutom kryddade man den med ingefära, så sockerdrickan hade en helt annan smak än den vi är vana vid.
Detta hade jag ingen aning om och blev mycket intresserad av att smaka denna urgamla dryck. Någon som har recept?
Citera
2008-04-28, 16:57
Medlem
tripleas avatar
Det låter inte jättegott... Här är i alla fall ett recept:
http://sv.wikibooks.org/wiki/Sockerdricka
Citera
2008-04-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Det låter inte jättegott... Här är i alla fall ett recept:
http://sv.wikibooks.org/wiki/Sockerdricka
Vad är det för fel på ingefära?
Citera
2008-04-28, 23:13
Medlem
stilltons avatar
jag skulle nog använda ett öljäst eller vinjäst för att inte få så mycket jästsmak, sen låta det stå längre än 2 dagar (minst en vecka) för att inte få med så mycket jäst i flaskorna. tilsätt sedan en tesked socker med russinet för att få lite bubblor i flaskan. för övrigt skulle jag nog ta betydligt mer citron om det ska smaka något annat än lite ingefära och jäst av drycken (den kommer inte ha någon sötma).

ännu bättre blir det nog om du kör med sodastreamern, tillsätter citron, ingefära och russin som du kokat ihop till ett litet lag (eventuellt med socker om du vill ha sötma)

bara mina spontana tankar kring vad jag kan utläsa ur receptet, prova gärna och återkom till oss!
Citera
2008-05-04, 20:56
Medlem
Sees avatar
att ha i någon annan jästtyp är ju hur dumt som helst.. och att ha i ännu MER jäst är ju också puckat..... och att vilja att det skall stå längre än 2 dagar... jadu då har du nog fått all din kunskap genom att läsa på bryggforum. sådanahär saker behöver man ha provat på lite..

jästen är aldeles lagom och det är en helt ok typ till endamålet. självklart kan du använda dig av vin eller öl.. du KAN använda dig av vilken typ som helst. men du vill nog använda vanlig jäst, en som inte är till för att jäsa fram alkohol.

jästen du skall använda skall vara svag, inte kunna äta upp så mycket socker och inte ge så mycket alkohol.

ps.. jo den kommer att ha sötma då jästen inte kommer att kunna omvandla allt socker till alkohol... det är ju ffs därför du skall använda vanlig jäst och inte någon vinjäst.

se vad du krånglade till allt. du var på väg att fucka ett väl fungerande recept.
Citera
2008-05-04, 22:15
Medlem
stilltons avatar
det har inte nämnts någon särskilld jästsort, men du menar vanlig bakjäst?
den jäser väl ut vid ungefär 10-13%.
efter 2 dagar har den väl jäst så du har lagom med bubblor, visst, men det kommer ju vara 60g levande jäst i blandningen, jag tvivlar på att det är gott, men som sagt, jag är nyfiken på att få höra från någon som provat
Senast redigerad av stillton 2008-05-04 kl. 22:19.
Citera
2008-05-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av See
att ha i någon annan jästtyp är ju hur dumt som helst.. och att ha i ännu MER jäst är ju också puckat..... och att vilja att det skall stå längre än 2 dagar... jadu då har du nog fått all din kunskap genom att läsa på bryggforum. sådanahär saker behöver man ha provat på lite..

jästen är aldeles lagom och det är en helt ok typ till endamålet. självklart kan du använda dig av vin eller öl.. du KAN använda dig av vilken typ som helst. men du vill nog använda vanlig jäst, en som inte är till för att jäsa fram alkohol.

jästen du skall använda skall vara svag, inte kunna äta upp så mycket socker och inte ge så mycket alkohol.

ps.. jo den kommer att ha sötma då jästen inte kommer att kunna omvandla allt socker till alkohol... det är ju ffs därför du skall använda vanlig jäst och inte någon vinjäst.

se vad du krånglade till allt. du var på väg att fucka ett väl fungerande recept.
Vad fan pratar du om egentligen? Vart har han sagt att dom behöver mer jäst?
Och vanlig bakjäst kommer ju naturligtvis äta upp precis lika mycket socker som vin/öljäst, med den skillnaden att bakjäst smakar mer JÄST.

Bakjäst klarar ju som stilton sa 10-12% vilket jag utan att ens titta på receptet antar att sockerdrickan troligen inte är tänkt att innehålla och därför inte innehåller tillräckligt med socker. Med andra ord kommer bakjästen naturligtvis omvandla allt socker en vinjäst skulle omvandlat.

Och varför i helvete skulle man inte vilja att det skulle stå längre?
Ju längre man väntar destå mindre bottensats får du ju i flaskorna, det förstår väl vem som helst?

Och jag kan ju dessutom tillägga att det på bryggforum finns väldigt många med lång erfarenhet och mycket kunskap på detta område så jag förstår inte vad det skulle vara för nackdel att läsa sig till kunskap där?

Jag tror det är DU som skulle behöva lite mer kunskap i det här fallet som dissar ett vänligt menat informativt inlägg.
Citera
2009-09-15, 14:07
Medlem
Cantorass avatar
Bumpar tråden - hittade det här receptet:

http://books.google.se/books?id=RPQp...dricka&f=false

Om jag räknar rätt bör man hamna på runt 3% alkohol
Kan de vara värt att prova? Svag humlad mäsk?
Kul ord - sprunda (man låter det alltså jäsa tätt?!?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in