Citat:
Ursprungligen postat av See
att ha i någon annan jästtyp är ju hur dumt som helst.. och att ha i ännu MER jäst är ju också puckat..... och att vilja att det skall stå längre än 2 dagar... jadu då har du nog fått all din kunskap genom att läsa på bryggforum. sådanahär saker behöver man ha provat på lite..
jästen är aldeles lagom och det är en helt ok typ till endamålet. självklart kan du använda dig av vin eller öl.. du KAN använda dig av vilken typ som helst. men du vill nog använda vanlig jäst, en som inte är till för att jäsa fram alkohol.
jästen du skall använda skall vara svag, inte kunna äta upp så mycket socker och inte ge så mycket alkohol.
ps.. jo den kommer att ha sötma då jästen inte kommer att kunna omvandla allt socker till alkohol... det är ju ffs därför du skall använda vanlig jäst och inte någon vinjäst.
se vad du krånglade till allt. du var på väg att fucka ett väl fungerande recept.
Vad fan pratar du om egentligen? Vart har han sagt att dom behöver mer jäst?
Och vanlig bakjäst kommer ju naturligtvis äta upp precis lika mycket socker som vin/öljäst, med den skillnaden att bakjäst smakar mer JÄST.
Bakjäst klarar ju som stilton sa 10-12% vilket jag utan att ens titta på receptet antar att sockerdrickan troligen inte är tänkt att innehålla och därför inte innehåller tillräckligt med socker. Med andra ord kommer bakjästen naturligtvis omvandla allt socker en vinjäst skulle omvandlat.
Och varför i helvete skulle man inte vilja att det skulle stå längre?
Ju längre man väntar destå mindre bottensats får du ju i flaskorna, det förstår väl vem som helst?
Och jag kan ju dessutom tillägga att det på bryggforum finns väldigt många med lång erfarenhet och mycket kunskap på detta område så jag förstår inte vad det skulle vara för nackdel att läsa sig till kunskap där?
Jag tror det är DU som skulle behöva lite mer kunskap i det här fallet som dissar ett vänligt menat informativt inlägg.