• 1
  • 2
2008-04-28, 01:58
Medlem
mcikes avatar
Tjena.

Har precis tankat min första 1080p film och försöker hitta en mediaspelare som klarar av att spela upp den, utan att det börjar "lagga".

Bilden går i ultrarapid medan ljudet fortsätter som det ska.

Vet någon vad som kan vara problemet?

Tack på förhand!
Citera
2008-04-28, 02:02
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcike
Tjena.

Har precis tankat min första 1080p film och försöker hitta en mediaspelare som klarar av att spela upp den, utan att det börjar "lagga".

Bilden går i ultrarapid medan ljudet fortsätter som det ska.

Vet någon vad som kan vara problemet?

Tack på förhand!
Använd Media Player Classic med CoreAVC-codec så fungerar det. Om din dator inte är för kass villsäga.
Citera
2008-04-28, 10:38
Medlem
mcikes avatar
Ska testa ditt codecpack, men har testat det senaste ffdshow och CCCP-codec, men det fortsätter att lagga. Och min dator ska ju klara av det formatet eftersom det är en pentium 2,4 ghz dual 2 core med 4 gb ram och radeon X1950 grafikkort.
Citera
2008-04-28, 17:14
Medlem
Slynglings avatar
jag har exakt samma problem!! jag använder oftast windows media player eller VLC media player och det e samma i bägge... kan det va nåt virus som orsakar detta tro??

även i youtube "laggar" det. tips på vad man kan göra??
Senast redigerad av Slyngling 2008-04-28 kl. 17:16. Anledning: glömde tillägg
Citera
2008-04-28, 17:44
Medlem
Forzos avatar
Som sagt mcike använd mpc och coreavc codec och se till att du har avaktiverat avkodning av h.264/x.264 i ffdshow.

Slyngling ditt problem känns som att det beror på codecproblem, har du installerat något codecpack eller liknande? Dessutom är windows media player riktigt värdelöst att använda till det mesta men speciellt för uppspelning av 1080p filmer, använd MPC istället.
Citera
2008-04-28, 17:49
Medlem
Slynglings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Som sagt mcike använd mpc och coreavc codec och se till att du har avaktiverat avkodning av h.264/x.264 i ffdshow.

Slyngling ditt problem känns som att det beror på codecproblem, har du installerat något codecpack eller liknande? Dessutom är windows media player riktigt värdelöst att använda till det mesta men speciellt för uppspelning av 1080p filmer, använd MPC istället.

ok.. var hittar jag dessa grejerna då? codecs o sånt?
Citera
2008-04-28, 18:15
Medlem
Forzos avatar
Enda codecs du vill ha är ffdshow, haali splitter samt coreavc codec. Om du har installerat några codecpacks kan du mycket väl vara körd eftersom en del är överjävligt svåra att få bort helt, men med lite tur räcker det att köra en uninstall. Ffdshow, haali samt media player classic är gratis och hittas enklast genom google. Coreavc kostar däremot pengar och hur du vill få tag på det är upp till dig.

EDIT: AC3Filter vill du nog ha också ja...
Citera
2008-04-28, 21:04
Medlem
mcikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo

Nu har jag installerat coreavc och jag har den senaste versionen av fddshow och spelar filmen genom MPC (har även aktiverat A3C-filter), men det går i slowmotion fortfarande. I ffdshows video decoder settings har jag 2 decoding threads och "Skip H264 deblocking on delay" ikryssat på 350 ms, om det nu kan vara till någon hjälp. :S
Citera
2008-04-28, 21:36
Medlem
Forzos avatar
I ffdshow video decoder ska du välja disabled på h.264/avc i codecslistan, det andra spelar följaktligen ingen som helst roll eftersom du inte ska använda ffdshow för att avkoda filen.
Citera
2008-04-28, 23:36
Medlem
viktorslows avatar
Har liknande problem. Fast med att ljudet hamnar osynkat, i början är det bra. men efter cirkus 20 minuter så märker man att det hamnar bakom. Antar att det är för att filmen spelas lite för långsamt. Och att lösningen skulle vara likvärdig är inte helt otänkbart.
Citera
2008-04-29, 01:54
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorslow
Har liknande problem. Fast med att ljudet hamnar osynkat, i början är det bra. men efter cirkus 20 minuter så märker man att det hamnar bakom. Antar att det är för att filmen spelas lite för långsamt. Och att lösningen skulle vara likvärdig är inte helt otänkbart.
VLC bör kunna lösa det, man kan delaya ljudet med CTRL+K/L
Citera
2008-04-29, 09:00
Medlem
Hade liknande problem, sedan testade jag zoomplayer och sedan dess så har det funkat klockrent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in