Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Trams är vad det är. ADHD delas ut alldeles för lättvindigt, å det kanske får för lite krav på sig i dagens samhälle. Men vad blir nästa steg i den obskyra säkerhetsmanin? Obligatorisk hjälm när man går utomhus? Eller är det här enbart för att straffa dem som har ADHD?
Att en person som verkligen har ADHD bör ju provas om denne är lämplig att köra bil. Inget konstigt är det och så långt inga problem.Men jag tror många med ADHD fått diagnos mer pga att dom haft svårt i skolan, och kanske en del problem i sociala interaktioner med jämnåriga osv osv snarare än att det skulle vara nått sjukligt med dom.
Många tycker ju att det är skönt med den ansvarsbefrielse det innebär med en ADHD diagnos,föräldrar behöver inte skämmas för deras son är stökig i skolan, deras son slipper få skäll då han ställer till djävulskap osv. Dessutom är ju en diagnos i många fall en förutsättning för att få extra hjälp i skolan många gånger verkar det som.Därtill finns det en hel del vuxna "myglare" som siktar på att få ADHD diagnos så dom kan få en massa bidrag och slippa jobba.
Allt detta är såklart otyg man måste komma tillrätta med. Men ska det var ett en medicinsk sjukdom så ska det och då ska det tas med i beräkningen då körkort kommer på tal.Säkerligen kan dom flesta med ADHD diagnos bli bra bilförare utan problem.Men förslaget är bra på det sättet att lärare/föräldrar till barn kanske tänker efter en gång extra innan dom börjar skrika ADHD så fort lille albin har svårt att sitta still i skolbänken( tycker man ens unge är så jobbig kanske man skulle tänkt på det innan man skaffa barn).ADHD är något som missbrukats tillräckligt och det här kanske är ett steg i rätt riktning för att få bukt med det.
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Aldrig hört talas om någon som blir förtidspensionerad bara för att denne har ADHD.
Skulle inte förvåna mig. Jag vet iaf om dom som har fått färdtjänst pga att dom haft lite ont i foten och haft en aspeberger diagnos.