2008-07-14, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Kan nån slänga fram lite statestik att vi som har adhd skapar mer olyckor?

Vänd dig till Vägverket istället. Du får ju förutsätta att dom tagit ett välgrundat beslut, eller?
Citera
2008-07-14, 09:18
Medlem
Carpe Diems avatar
PI -> P&P
/mod.
Citera
2008-07-14, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Trams är vad det är. ADHD delas ut alldeles för lättvindigt, å det kanske får för lite krav på sig i dagens samhälle. Men vad blir nästa steg i den obskyra säkerhetsmanin? Obligatorisk hjälm när man går utomhus? Eller är det här enbart för att straffa dem som har ADHD?

Att en person som verkligen har ADHD bör ju provas om denne är lämplig att köra bil. Inget konstigt är det och så långt inga problem.Men jag tror många med ADHD fått diagnos mer pga att dom haft svårt i skolan, och kanske en del problem i sociala interaktioner med jämnåriga osv osv snarare än att det skulle vara nått sjukligt med dom.

Många tycker ju att det är skönt med den ansvarsbefrielse det innebär med en ADHD diagnos,föräldrar behöver inte skämmas för deras son är stökig i skolan, deras son slipper få skäll då han ställer till djävulskap osv. Dessutom är ju en diagnos i många fall en förutsättning för att få extra hjälp i skolan många gånger verkar det som.Därtill finns det en hel del vuxna "myglare" som siktar på att få ADHD diagnos så dom kan få en massa bidrag och slippa jobba.

Allt detta är såklart otyg man måste komma tillrätta med. Men ska det var ett en medicinsk sjukdom så ska det och då ska det tas med i beräkningen då körkort kommer på tal.Säkerligen kan dom flesta med ADHD diagnos bli bra bilförare utan problem.Men förslaget är bra på det sättet att lärare/föräldrar till barn kanske tänker efter en gång extra innan dom börjar skrika ADHD så fort lille albin har svårt att sitta still i skolbänken( tycker man ens unge är så jobbig kanske man skulle tänkt på det innan man skaffa barn).ADHD är något som missbrukats tillräckligt och det här kanske är ett steg i rätt riktning för att få bukt med det.

Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Aldrig hört talas om någon som blir förtidspensionerad bara för att denne har ADHD.

Skulle inte förvåna mig. Jag vet iaf om dom som har fått färdtjänst pga att dom haft lite ont i foten och haft en aspeberger diagnos.
Senast redigerad av Lawless78 2008-07-14 kl. 11:39.
Citera
2008-07-14, 14:36
Medlem
arsamiluks avatar
Jag blir otroligt inne i min bilkörning när jag kör bil. Grejen med ADHD är att du är ofokuserad när du inte har intresse för det du gör. Jag undviker att prata i telefon och liknande eftersom DET gör att jag blir okoncentrerad. ADHDpersoner kan mycket väl vara duktiga bilförare.
Citera
2008-07-15, 05:22
Medlem
Saken är att om du blir av med körkortat och inte hade intyg på att du var lämplig som bilförare trots adhd så måste du få ett intyg, som kostar, naturigtvis. Likaså när du tar nytt körkort. En spene till för psykiatikerna, inge jag vet med "brottsläggning" och adhd bryr sig om de har körkort. De köper väl en cross istället och drar fram. Bilen är jobbig numer, snutarna följer lagrna.
Citera
2008-07-16, 16:59
Medlem
BigMoneys avatar
jag läste idag faktiskt om att barn med adhd har större tandläkarskräck än "normala" barn. varför det är så är inget som jag orkade lägga på minnet men det hade något med det kognitiva att göra, säkerligen att bearbeta saker och och adhd är ju ibland en stor bov när det gäller barn som är extra ängsliga.

varför har adhd personer kasnke svårare att få körkort nu, det beror väl på deras sätt att ta intryck, jag tror framförallt att adhdns impulsiva sida kan göra så att många ungdomar gör fler "dumma" misstag och kör mer "vårdlöst" än andra ungdomar. jag vet inte riktigt hur det ligger till mendet jag vet är att jag skall vänta med att fixa körkort så att man inte kör ihjäl sig, så fort man fått körkortet.
Citera
2008-07-16, 19:22
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jäpp. Känns som c:a 3 av 10 bilister har ADHD. Kanske är samma som lider av kompulsivt omkörningssyndrom, folk som måste köra om alla bilar när det är tjockt i trafiken och spenderar mer tid i mötande fil än i den egna. Varför inte bara sätta en dekal på bilen där det står "Jag är beredd att döda en mötande barnfamilj för att komma hem 20 sekunder tidigare"?
Citerat för stor sanning. Och vad skall ögontjänarna som burnar på som satan, men inte när det är hastighetskameror ha för dekaler då?
Citera
2008-07-16, 20:17
Medlem
Psyko Dads avatar
Fan vad det har tramsats här då! Nästa idiotinlägg blir tillsägning.

// MOD //
Citera
2008-07-16, 20:27
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Min långsiktiga plan de senaste åren har sett ut som följer:

Fixa diagnos och påbörja behandling relaterad till ADHD
Ta körkort.

Tack för den televerket, sådär lagom ett halvår efter jag får diagnosen jag borde ha fått för 26 år sen och börjar få lite koll på hur behandlingen ser ut så var det dags att ta körkort...eller inte
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in