2008-04-27, 19:34
Medlem
fastigos avatar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=750670&rss=554

Diagnostiserade ADHD pat. kommer att få svårt att bli beviljade körkort. Kan vi förvänta oss att antalet ADHD diagnoser kommer att sjunka som en följd av detta, och vilken blir den nya bokstavsdiagnosen ?
Citera
2008-04-27, 20:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Det...

...tror jag är ett rimligt antagande. Hittills har ju dylika diagnoser inneburit diverse privillegier, men om de i ett slag innebär en påtaglig nackdel, så kommer "efterfrågan" på ADHD-diagnoser att minska kraftigt.
Slugt drag förresten, och fullt rimligt också. Kan bli kul att följa.
Citera
2008-04-27, 20:33
Medlem
Det känns ju som om ADHD de senaste åren varit en enkel väg från krav. Det har räckt med en sådan diagnos så har man kunnat bli förtidspensionerad, allt bus man gör i skolan ursäktas med att personen har ADHD, man slipper lumpen, eventuella brott kan ursäktas med ADHD, dåliga betyg förklaras med ADHD, etc. Det är oseriöst.
Senast redigerad av ThisIsSparta 2008-04-27 kl. 21:26.
Citera
2008-07-02, 15:40
Medlem
Martors avatar
Jag får inget körkort nu jag måste tydligen gå och träffa någon jävla nisse som ska skriva ett intyg åt mig och det kommer ta ca ett år och det pallar man ju verkligen inte. Så till hela Sverige säger jag låt dom inte sätta en diagnos på dig för du kmr bara få så mycket skit dom har slängt så mycket skit i mitt ansikte på grund av att någon jävla idiot gjort ett kryss i ett papper efter jag lagt ett pussel ...
dom tänker så här oj nu blev han arg när han inte fick sitt körkort det måste vara adhd han blev arg när vi fuckar upp hela hans liv oj det måste vara adhd allt fel man gör är adhd allt är adhd när man fått domen...
Citera
2008-07-02, 16:01
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martor
Jag får inget körkort nu jag måste tydligen gå och träffa någon jävla nisse som ska skriva ett intyg åt mig och det kommer ta ca ett år och det pallar man ju verkligen inte. Så till hela Sverige säger jag låt dom inte sätta en diagnos på dig för du kmr bara få så mycket skit dom har slängt så mycket skit i mitt ansikte på grund av att någon jävla idiot gjort ett kryss i ett papper efter jag lagt ett pussel ...
dom tänker så här oj nu blev han arg när han inte fick sitt körkort det måste vara adhd han blev arg när vi fuckar upp hela hans liv oj det måste vara adhd allt fel man gör är adhd allt är adhd när man fått domen...

Personligen tycker jag att det är helt rätt att naturligt aggressiva och okoncentrerade personer inte får körkort. Finns tillräckligt med idioter i trafiken.
Citera
2008-07-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Personligen tycker jag att det är helt rätt att naturligt aggressiva och okoncentrerade personer inte får körkort. Finns tillräckligt med idioter i trafiken.
Jäpp. Känns som c:a 3 av 10 bilister har ADHD. Kanske är samma som lider av kompulsivt omkörningssyndrom, folk som måste köra om alla bilar när det är tjockt i trafiken och spenderar mer tid i mötande fil än i den egna. Varför inte bara sätta en dekal på bilen där det står "Jag är beredd att döda en mötande barnfamilj för att komma hem 20 sekunder tidigare"?
Citera
2008-07-02, 16:57
Medlem
Martors avatar
Släng skiten på mig bara

jag kommer själv klart köra bil utan körkort som många många gör idag tänk hur många ni kört om eller sett på motorvägen som faktiskt taget inte har något körkort är det bättre då att folk börja köra som vildar utan en aning om någon trafik regel eller en som har en lite lite nivå av ADHD så det inte ens märks i vanliga livet ska han inte få ta något körkort då?

kan förstå er med dom som har en väldig grad adhd som Örjan i tv serien Hjälp ni som sett det han kanske inte borde ha körkort men hur många av alla ADHD personer märker man det på? det är en väldigt liten del som sticker ut. tänk alla som har adhd och inte gjort någon diagnos så dom vet inte om de själv ska dom inte heller få köra bil då? det är ju okej att ha adhd när man kör eu moped varför?

tänk på att det är något man föds med som att alla svarta personer från och med nu inte får cykla på natten för dom inte syns vad fan är detta för tid vi lever i? är alla helt jävla retards eller?
Citera
2008-07-02, 17:11
Medlem
Sweetiepies avatar
Pratade med en kompis som var hos tandläkaren.
"Tur att det bara kostade (nån låg summa)".
Varför det?
"För jag har ADHD. *fniss*"

Jag trodde det var ett skämt. Vad har ADHD med tandvård att göra?
Men det stämmer. Som ADHD diagnosterad får man ett slags frikort för funktionshindrade som ger en mängd förmåner inklusive billig tandvård.
Citera
2008-07-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martor
tänk på att det är något man föds med som att alla svarta personer från och med nu inte får cykla på natten för dom inte syns vad fan är detta för tid vi lever i?
Varför skulle det vara en förmildrande omständighet att det är ett medfött handikapp? Det finns folk som föds blinda också, ska vi ge dem körkort för att det blir orättvist annars?
Citera
2008-07-02, 18:01
Medlem
Martors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Varför skulle det vara en förmildrande omständighet att det är ett medfött handikapp? Det finns folk som föds blinda också, ska vi ge dem körkort för att det blir orättvist annars?

så det är lika svårt för blinda som de som har adhd att köra bil? vem hade du helst mött i fel håll på motorvägen en blind eller en som har adhd... jag tror ni missförstår mig lite då jag syftar på de som har en låg nivå adhd som drabbas lika hårt som dom som har dunder adhd och kör över allt och alla...
Citera
2008-07-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Jag håller med och jag har själv ADD.
Citera
2008-07-02, 19:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Enbart rent tramsprat i den här tråden. ADHD är en vetenskapligt erkänd diagnos världen över och är inte något kontroversiellt för andra än de förvirrade Scientologi-anhängare som kom till tals i Uppdrag Granskning sist.
Men det är som vanligt på FB, istället för att lyssna på sansad och seriös vetenskaplig fakta så måste man sätta sig på tvären som en tjurig treåring bara för att...

Efter ett fåtal inlägg deklarerar DU att det är en tramstråd. Jag tycker du ska sluta tramsa själv. VI andra kan få diskutera detta ämne lite mer ingående. ADHD ger exempelvis möjlighet till ett visst intag av amfetamin. Är det rätt på vilka grunder, jämfört mot tidigare generationer då diagnosen inte var uppfunnen och det bara var att anpassa sig börja jobba och börja fungera.
Någon form av restriktion är en helt rimlig påföljd för då minskar ivern att skaffa sig denna ytterst tveksam diagnos. Körkortslös är ett lysande förslag, särskilt som de berörda går på amfetamin.

Läs Belzebubbs inlägg att i vissa kulturskikt är ilska och taskig impulskontroll snarare regel än undantag. Kan man särbehandla människor med sådan diagnoser. I det svenska samhället till exempel en arbetsplats är ilska oacceptabelt från en infödd men om det visas från en invandrad så är det plötsligt fråga om temperament. Mycket intressant ämne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in