2008-07-02, 20:03
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martor
Släng skiten på mig bara

jag kommer själv klart köra bil utan körkort som många många gör idag
tänk hur många ni kört om eller sett på motorvägen som faktiskt taget inte har något körkort är det bättre då att folk börja köra som vildar utan en aning om någon trafik regel eller en som har en lite lite nivå av ADHD så det inte ens märks i vanliga livet ska han inte få ta något körkort då?

kan förstå er med dom som har en väldig grad adhd som Örjan i tv serien Hjälp ni som sett det han kanske inte borde ha körkort men hur många av alla ADHD personer märker man det på? det är en väldigt liten del som sticker ut. tänk alla som har adhd och inte gjort någon diagnos så dom vet inte om de själv ska dom inte heller få köra bil då? det är ju okej att ha adhd när man kör eu moped varför?

tänk på att det är något man föds med som att alla svarta personer från och med nu inte får cykla på natten för dom inte syns vad fan är detta för tid vi lever i? är alla helt jävla retards eller?
Wow. Så för att visa hur sund och frisk i huvudet du är kommer du reagera som en trotsig fjortonåring och utsätta andra människor för livsfara - "för det gör ju många många andra!".

Du inser ju själv att ADHD påverkar bilkörning negativt, det skriver du uttryckligen. Och att viss ADHD bör innebära att man inte tillåts köra bil. Att köra bil är inte en rättighet. Man måste uppfylla minimikrav för att få göra det. En medfödd sjukdom, såväl ADHD som blindhet, kan diskvalificera dig. Livet är inte rättvist. Vi föds olika.

Jag drar två slutsatser utifrån din text. Du anser att ADHD bör kunna innebära att man inte skall få körkort, men att detta skall gradanpassas så att olika grav ADHD skall innebära olika körkortsbeslut. Min andra slutsats är att du saknar självinsikt. Du bestämmer dig för att ge dig ut och köra bil utan körkort och anser dig själv vara allt annat än en trafikfara. Du jämför dig själv med en blind och argumenterar "jag kör ju iaf bättre än den blinde!".

Det handlar inte om att köra bättre än en blind. Det handlar om att köra tillräckligt bra. Läkaren har gjort bedömningen att du inte gör det. Måhända är den felaktig och skall prövas. Men du skall inte ge dig ut i trafiken på egen hand och riskera andra människors liv bara för att du anser dig frisk nog. Det är oerhört respektlöst mot andra människors liv.
Citera
2008-07-02, 23:49
Medlem
Martors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
text
Byt ut den blinda mot en med glasögon om det känns bättre det jag menar är att jag som har låg nivå ADHD jag tar ingen medicin eller något utan det bara finns där som en finne i röven, ska behöva lida av det? som att alla med glasögon helt plötsligt blir behandlade som blinda av samhället

tänk en gång förstår du inte att jag tycker det är orättvist när jag inte har några problem med mitt adhd. Idag har jag ingen kontakt med någon psyk kille men om jag går och träffar en så klart jag får mitt intyg men jag blir bara så lack när jag hela tiden får massa problem på grund av detta som inte ens stör mig eller samhället...
Citera
2008-07-03, 00:51
Medlem
Aristotélēss avatar
Rasbiologi är alltid uppfriskande, men lägg det åt sidan.

Om man nu får diagnosen ADHD så finns det antingen ett skäl,
vilket då naturligtvis ska inverka på möjligheten att få körkort om så behövligt,
eller så finns inget skäl, och då får man väl göra någonting åt detta eller
nöja sig med rabatt hos tandläkaren och frikort från det verkliga livets ansvar.

Körkort är ingen mänsklig rättighet.
Citera
2008-07-03, 02:50
Avstängd
Ang körkort så ska det inte beviljas för personer som behöver mer än 25 timmar för godkänd uppkörning, det skulle rensa ut många stolpskott i trafiken, att köra runt med tonvis med stål i hög fart bland oskyddade medtrafikanter är inte en mänsklig rättighet.
Citera
2008-07-03, 06:42
Medlem
RagGAnoFs avatar
Kan nån slänga fram lite statestik att vi som har adhd skapar mer olyckor?

sisst jag kollade var det pojkar mellan 18 och typ 23(svårt att tro att alla dom har adhd) som var dom som skapade mest olyckor. om vi är ute efter folk som kör som tokar så ska vi höja körkorts åldern istället kanske.

tur att jag redan har tagit mitt körkort,
Citera
2008-07-03, 07:35
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ang körkort så ska det inte beviljas för personer som behöver mer än 25 timmar för godkänd uppkörning, det skulle rensa ut många stolpskott i trafiken, att köra runt med tonvis med stål i hög fart bland oskyddade medtrafikanter är inte en mänsklig rättighet.
Tyvärr talar statistiken mot det du skriver. Tjejer har tendensen att ta fler körlektioner men är inblandade i färre olyckor.

Att unga män är de som är inblandade i flest olyckor beror på våra samhällsideal. Killar uppfostras att ta för sig och att vara egoister. Dessa ideal passar inte in på vägarna. Unga män tror att de är bättre än vad de egentligen är medan tjejer tror att de är sämre än vad de egentligen är.

Tjejer är egentligen sämre på att köra bil men pga att de inte tar samma risker så drabbas de av färre olyckor.

Att sätta unga män på plats tror jag är en mycket bättre idé än att gå efter antal timmar man spenderar på körkortet.
Citera
2008-07-03, 09:10
Medlem
"Diagnosen innebär ofta bristande impulskontroll och att man är lättprovocerad. "

Citat:
Ursprungligen postat av Martor
Släng skiten på mig bara

jag kommer själv klart köra bil utan körkort som många många gör idag tänk hur många ni kört om eller sett på motorvägen som faktiskt taget inte har något körkort är det bättre då att folk börja köra som vildar utan en aning om någon trafik regel eller en som har en lite lite nivå av ADHD så det inte ens märks i vanliga livet ska han inte få ta något körkort då?

Förrutom att säga att du är oerhört rolig, frivilligt eller ofrivilligt, så vill jag fråga hur din ADHD upptäcktes eftersom "den inte märks i vanliga livet". Slumptest?
Citera
2008-07-03, 13:37
Moderator
Lobengulas avatar
ADHD är ingen sjukdom, hur lyckades man få det till det? ADHD är en personlighetstyp som alltid har funnits. Det är först på senare år som några hennafärgade kärringar kommit på en beteckning och att det skulle vara en "sjukdom".

Ytterligare ett sätt att skylla på andra och inte ta eget ansvar. Hur jävla många ADHD-fall tror ni fanns i filmen Hets med Caligula som lärare? Eller i filmen Ondskan? Nu är det ju filmer men skolmiljön som beskrivs är nog ganska korrekt.

Men om nu någon envisas med att ha den här "sjukdomen" så ska de inte ha körkort.
Citera
2008-07-14, 02:17
Bannlyst
Är väl inte konstigare än att personer med nedsatt syn inte bör köra bil egentligen? Men då får en ADHD diagnos inte vara något slags medel för att befria barn/föräldrar/lärare från ansvar och inte heller något som man tar till för att få loss resurser till " svåra " elever i skolan. Vilket det mångt och mycket tycks vara idag. Där ser jag faktiskt ett problem.
Citera
2008-07-14, 02:52
Medlem
Sweetiepies avatar
Jag hoppas inte personen jag skriver om nu läser detta men.

En person jag lärt känna och umgåts med nyligen är 23 år gammal. Aldrig haft ett jobb. Bara gått ut grundskolan. Har frivilligt gått och gjort mängder av undersökningar för att sedan få en stor hög papper som säger ADHD. Människan får ut ungefär 10 000:- i månaden efter skatt ifrån försäkringskassan och människan säger att den inte "får" jobba. Varför får du inte det?. - För jag är dum i huvudet.. det står i mina papper.
Jag har umgåts med mycket folk och jag märker inget speciellt på denna människa. Vi kan prata, se på film och laga mat tillsammans. Personen bor i egen etta i stan med massa prylar.
Jag frågar... Varför försöker du inte göra något vettigt med ditt liv.. jobba och börja tjäna pengar och betala tillbaka skulder? Det konstiga är att jag inte märkt på dig alls att du skulle vara något särbarn som inte kan tänka?
Men det är bara för jag tar min medicin. (amfetamin)

Ja säkert.. Jag är övertygad att det handlar om vilja.
Jag vet många bråkstakar i skolan som gick ut med IG som nu startar egna företag eller faktiskt har fått fast anställning på företag för de faktiskt kan och vill jobba.

Hur mycket kostar inte det samhället för en människa som har som inställning att "jag är dum i huvudet och får inte jobba" och lever på bidrag udner en så lång tid utan att någon ifrågasätter?

Jag är uppväxt med att man måste plugga och UT och söka jobb och inte komma hem tills det är mörkt ute. Jag trodde inte det gick "komma undan så lätt" och göra en "bidragskarriär".

Just ja. Jag jobbade i gäng år på industri och fick ut 11-12 000 efter skatt... alltså i princip samma summa som människan i fråga får ut genom att sitta hemma och spela tv-spel och tro sig inte kan utföra något jobb pga. ADHD. Det retar mig så mycket att jag är beredd att säga upp bekantskapen.
Citera
2008-07-14, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Ja säkert.. Jag är övertygad att det handlar om vilja.
Jag vet många bråkstakar i skolan som gick ut med IG som nu startar egna företag eller faktiskt har fått fast anställning på företag för de faktiskt kan och vill jobba.

Håller helt klart med. jag själv gick ut gymnasiet med skitbetyg, hade problem att få fast jobb tiden närmast därefter.Skyllde mycket på " samhället" och att skolan var skit( för det var därför jag hade dåliga betyg och nu hade svårt på arbetsmarknaden ). Sen det succesivt gått upp för mig att dom misslyckanden jag gjort enbart berott på mig själv och att det enbart är upp till mig själv om jag vill reda upp det blev vändpunkten. Idag har jag fast arbete och har fullständiga gymnasiebetyg som jag läst upp på folkhögskola.

Det är lätt att skylla på annat/andra än sig själv för att man hamnat lite snett och för många med tex ADHD diagnos blir det en extra anledning att skita i allt och det dessutom med " medicinskt" stöd. och det verkar va allt för lätt att hamna i detta fack( även fast det naturligtvis finns människor med verkliga problem),frivilligt som ofrivilligt.Men då en dylik diagnos även kommer att innebära hinder som kommer att begränsa ens personliga frihet kommer kanske diagnoser som denna inte att missbrukas lika mycket av samhället/enskilda myglare som inte vill jobba/föräldrar som tycker det är pinsamt att "Pelle" inte kan sitta still osv osv..
Citera
2008-07-14, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Tyvärr talar statistiken mot det du skriver. Tjejer har tendensen att ta fler körlektioner men är inblandade i färre olyckor.

Att unga män är de som är inblandade i flest olyckor beror på våra samhällsideal. Killar uppfostras att ta för sig och att vara egoister. Dessa ideal passar inte in på vägarna. Unga män tror att de är bättre än vad de egentligen är medan tjejer tror att de är sämre än vad de egentligen är.

Tjejer är egentligen sämre på att köra bil men pga att de inte tar samma risker så drabbas de av färre olyckor.

Att sätta unga män på plats tror jag är en mycket bättre idé än att gå efter antal timmar man spenderar på körkortet.

Är kvinnor med i färre olyckor? Nej det stämmer inte. De är kanske inte lika ofta i olyckor med dödlig utgång. Men de krockar med allt och måste därför betala högre försäkringspremier.

Hela FB hurrar. Nu sätter vi dit dem här ADHD mongona som glider fram på en räkmacka. Men jag tycker det är konstigt att för femtio år sedan hade ingen person i Sverige ADHD, men självklart hade personerna ADHD, de hade bara inte fått diagnosen. Men så gott som samtliga män fick köra bil i alla fall, blindhet var även då ett skäl till att inte få köra bil. Men det var andra bullar på den tiden, fri fart som högsta hastighetsbegränsning, dessutom fick man 0,5 promille i blodet. Det måste vara jätteläskigt att köra på 50-talet. Med alla impulsiva ADHD fyllon i maxhastighet som körde omkring på vägarna.

Trams är vad det är. ADHD delas ut alldeles för lättvindigt, å det kanske får för lite krav på sig i dagens samhälle. Men vad blir nästa steg i den obskyra säkerhetsmanin? Obligatorisk hjälm när man går utomhus? Eller är det här enbart för att straffa dem som har ADHD?
Senast redigerad av Vikvar 2008-07-14 kl. 07:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in