Citat:
Ursprungligen postat av kernkem
Smartbar: Går väl utmärkt att kontrollera ålder på åtminstonde svenska kunder genom att helt enkelt kräva fullt personnummer och enbart skicka till folkbokföringsaddresser.
Jo, fullt personummer med en script-formula som kollar att de 4 sista stämmer går att lägga upp, problemet är att en blöjhacker med lite altavista-vana lätt kan komma förbi det... Problemet med folkbokföringsmodellen är att det krävs en direktuppkoppling mellan min dator och ADB-kontoret med civila rättigheter för access till personregistret... en tjänst jag ej vet om den existerar för annat än myndigheter och kommunala inrättningar.
Att sitta och kolla av alla adresser mot typ eniro skulle förlänga arbetsdagen med flera timmar, så .. njah .. Min idé är bättre.
"Problemet härstammar nog snarare i att 90% av "lagliga-droger-marknaden" består av oseriösa lurendrejeriföretag som enbart är ute efter att tjäna pengar."
Hade jag velat bli rik hade jag öppnat en godisbutik i anslutning till en lågstadieskola och fokuserat på chokladsorter...
"Enbart genom att titta på marknadsföring så förstår man ju att produkterna knappast riktar sig till 30-åriga hobbyshamaner utan småkids som vill ha billigt knark."
Men jag har väl varit förhållandevis "snäll" där? .. Det är vad jag försökt vara iaf. Betraktaren avgör.
"Hela marknaden lider av mycket större problem än tekniska hinder för att kontrollera köpares ålder IMO."
Jao .. men jag skiter i såväl marknaden som samhället... Det enda jag bryr mig om är att tidningarna skall sluta snacka en massa skit, och underlaget för aftonbladet idag är 14'isar, och om jag börjar införa strikt ålderskontroll så ligger det i min förhoppning att andra följer efter.
Vad gäller aggressiv reklam så är det nog inte mycket mer man kan göra än att inrätta kontakt med alla olika försäljare och försöka komma överens om gemensamma riktlinjer för marknaden som sådan.... Jag har visserligen fortfarande lite av "i'm guilty"-inställningen kvar eftersom jag VET att jag säljer sådant som samhällets moral för närvarande är polariserad EMOT, fast jag börjar komma över det nu... Begreppet "Fritt Val" börjar väga tyngre. Jag har dock inte valt definitiv sida där ännu så jag känner mig fortfarande lite "skyldig" och pratar ogärna om vad jag gör för t ex min mammas vänner.
hoppsan .. det blev en hel dagbok det här ... (jag blir filosofisk, djup och kommunikativ på spice