2007-11-23, 23:12
Medlem
Smartbar: Går väl utmärkt att kontrollera ålder på åtminstonde svenska kunder genom att helt enkelt kräva fullt personnummer och enbart skicka till folkbokföringsaddresser. Problemet härstammar nog snarare i att 90% av "lagliga-droger-marknaden" består av oseriösa lurendrejeriföretag som enbart är ute efter att tjäna pengar. Enbart genom att titta på marknadsföring så förstår man ju att produkterna knappast riktar sig till 30-åriga hobbyshamaner utan småkids som vill ha billigt knark. Hela marknaden lider av mycket större problem än tekniska hinder för att kontrollera köpares ålder IMO.

EDIT: Insåg att det kanske såg ut som att jag menade att du tillhöre de 90%, vilket inte stämmer utan jag tycker snarare du verkar tillhöra en av de mer sympatiska aktörerna på marknaden.
Citera
2007-11-23, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gunbunny
På den lappen stod det även vad du hade beställt också va?
Det är bara en utskrift på bekräftelsebrevet du fick direkt vid order, fungerar lite som ett kvitto.

Jag brukar inte lägga med dem normalt, men eftersom det varit så mycket förseningar och många beställt multipla gånger under tiden så lade jag med dem så kunden skulle veta vilken beställning som levererats när.
Citera
2007-11-23, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kernkem
Smartbar: Går väl utmärkt att kontrollera ålder på åtminstonde svenska kunder genom att helt enkelt kräva fullt personnummer och enbart skicka till folkbokföringsaddresser.

Jo, fullt personummer med en script-formula som kollar att de 4 sista stämmer går att lägga upp, problemet är att en blöjhacker med lite altavista-vana lätt kan komma förbi det... Problemet med folkbokföringsmodellen är att det krävs en direktuppkoppling mellan min dator och ADB-kontoret med civila rättigheter för access till personregistret... en tjänst jag ej vet om den existerar för annat än myndigheter och kommunala inrättningar.

Att sitta och kolla av alla adresser mot typ eniro skulle förlänga arbetsdagen med flera timmar, så .. njah .. Min idé är bättre.

"Problemet härstammar nog snarare i att 90% av "lagliga-droger-marknaden" består av oseriösa lurendrejeriföretag som enbart är ute efter att tjäna pengar."

Hade jag velat bli rik hade jag öppnat en godisbutik i anslutning till en lågstadieskola och fokuserat på chokladsorter...

"Enbart genom att titta på marknadsföring så förstår man ju att produkterna knappast riktar sig till 30-åriga hobbyshamaner utan småkids som vill ha billigt knark."

Men jag har väl varit förhållandevis "snäll" där? .. Det är vad jag försökt vara iaf. Betraktaren avgör.

"Hela marknaden lider av mycket större problem än tekniska hinder för att kontrollera köpares ålder IMO."

Jao .. men jag skiter i såväl marknaden som samhället... Det enda jag bryr mig om är att tidningarna skall sluta snacka en massa skit, och underlaget för aftonbladet idag är 14'isar, och om jag börjar införa strikt ålderskontroll så ligger det i min förhoppning att andra följer efter.

Vad gäller aggressiv reklam så är det nog inte mycket mer man kan göra än att inrätta kontakt med alla olika försäljare och försöka komma överens om gemensamma riktlinjer för marknaden som sådan.... Jag har visserligen fortfarande lite av "i'm guilty"-inställningen kvar eftersom jag VET att jag säljer sådant som samhällets moral för närvarande är polariserad EMOT, fast jag börjar komma över det nu... Begreppet "Fritt Val" börjar väga tyngre. Jag har dock inte valt definitiv sida där ännu så jag känner mig fortfarande lite "skyldig" och pratar ogärna om vad jag gör för t ex min mammas vänner.

hoppsan .. det blev en hel dagbok det här ... (jag blir filosofisk, djup och kommunikativ på spice
Citera
2007-11-23, 23:40
Medlem
Det finns garanterat tjänster tillgängliga som man utan större problem skulle kunna knacka t ex ett PHP-interface mot för att kontrollera allt automatiskt. Åandrasidan kan det väl inte ta så lång tid. Man hinner ju utan problem kontrollera 20 personnummer på tex upplysning.se på en timme. Och har du fler beställningar än så om dagen borde du väl inte behöva leva på existensminimum.

Men ja. Jag tycker det verkar vara ett bra initiativ iaf. Jag välkomnar varmt all form av försök till bättre ålderskontroll. Tyvärr tror jag inte många av dina "kollegor" kommer att följa efter (verkar ju snarare som så att "Läderlars"-gänget är tillbaks med samma härliga affärsanda) och aftonbladet kommer fortsätta sälja lösnummer för sin sensationsjournalistik.

Har du personligen fått några problem för din verksamhet från myndigheter osv förutom medial granskning (typ Uppdrag Granskning som visades för några år sedan)?
Citera
2007-11-24, 00:31
Medlem
UptheBrackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallaknas
Den helt klart skönaste effekten jag får är att jag blir så sjukt hungrig!
Det är verkligen helt fantastiskt. Maten smakar så GOTT!
Ni vet, det smakar sådär gott som det bara gör när man är RIKTIGT RIKTIGT hungrig, och det slutar inte smaka så bra
Flera gånger har jag ätit så mycket att jag fått kraftiga buk-smärtor..
Säkert inte så hälsosamt men...

Någon annan som upplever detta?

fy fan...aldrig upplevs munchies på spice överhuvud taget....allt smakar skit...uch...tråkigt som fan..
Citera
2007-11-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UptheBracket
fy fan...aldrig upplevs munchies på spice överhuvud taget....allt smakar skit...uch...tråkigt som fan..
Då tycker jag riktigt synd om dig..
Det är ju det bästa med spice
Det, samt att det går lätt att sova när man puffat.
Citera
2007-11-24, 00:53
Medlem
Blancos avatar
Citat:

Få rint ehäller munchies på Spice. Öl smakar apa, cider e ok...
Citera
2007-11-24, 00:58
Bannlyst
Fungerar Spice verkligen eller är det en placebo-effekt?
Citera
2007-11-24, 01:06
Medlem
Phanthans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Fungerar Spice verkligen eller är det en placebo-effekt?
Det stämmer, läser du tråden så inser du det. Sitter själv spicead nu.
Citera
2007-11-24, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kernkem
Men ja. Jag tycker det verkar vara ett bra initiativ iaf. Jag välkomnar varmt all form av försök till bättre ålderskontroll. Tyvärr tror jag inte många av dina "kollegor" kommer att följa efter (verkar ju snarare som så att "Läderlars"-gänget är tillbaks med samma härliga affärsanda) och aftonbladet kommer fortsätta sälja lösnummer för sin sensationsjournalistik.

Så länge det finns en RC-sida som tar uppmärksamheten från de ört-baserade preparaten så är det ju relativt safe. Att det finns svenska sidor som dessutom säljer illegala varor från sverige till svenskar ger ju fortfarande media en del att tjata om, vilket i sin tur tar upp lagstiftarnas tid.

"Har du personligen fått några problem för din verksamhet från myndigheter osv förutom medial granskning (typ Uppdrag Granskning som visades för några år sedan)?"

Iom att jag framställdes som "the good guy" i U.G så har det inslaget som sådant enbart producerat positiva effekter. Och då jag vid tillslaget 2001 hos mig, etablerade god kontakt med såväl polis som åklagare samt framför allt chefsdomaren i gbg's tingsrätt så har jag inte upplevt några ytterligare problem med rättsväsendet.
Tullen jävlades med mig ett tag, men sedan de råkade klassa "fel vara" och jag på mindre än 24 timmar fick en tulltjänsteman sparkad för grovt tjänstefel (hon förbjöd all försäljning av fisk i sverige iom hennes bedömning om hur varan borde klassats, vilket var "too bad" ur kompetenssynvinkel), så har även tullen låtit mig vara.

*peppar peppar* får jag väl säga där .. Men det liger i min förhoppning att kunna tvätta verksamheten såpass att den allmänna sociala statusen blir iaf där tobaksbutiker är idag... Jag är ju inte okänslig för allmänhetens blickar... (som empat är jag dessutom direkt mottaglig, men det är en annan historia).
Citera
2007-11-24, 01:28
Bannlyst
Citat:

Första gången fick jag munchies så in i helvete. Men andra gången insåg jag at det bara var hjärnans desperata försök att hitta referenspunkter på det nya rus som presenterats, varpå "matnojan" övergick till en direkt ovilja att äta en massa skit...
Citera
2007-11-24, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pallaknas
Då tycker jag riktigt synd om dig..
Det är ju det bästa med spice
Det, samt att det går lätt att sova när man puffat.

Upplever du att drömmarna blir svåra att komma ihåg/dra erfarenhet av när du rökt spice?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in