• 1
  • 2
2008-04-26, 19:34
Medlem
Förr ett antal år sedan när man köpte kyckling så brukade det innuti fågeln ligga en påse innehållande hjärta,lever osv. De var mycket användbara när man gjorde grytor och såser mm.

nu verkar detta ha försvunnit helt , inte ens på de frysta fåglarna finns inkråmet med. Vart har det tagit vägen? Kan man köpa kyckling med inkråm fortfarande?
Citera
2008-04-26, 19:38
Medlem
Ingen aning faktiskt.. men du kan ju köpa kycklinghjärta och -mage separat iaf.
Bl.a. Kronfågel har det i sitt sortiment.
Citera
2008-04-26, 19:46
Medlem
Det är synd då det ju gör den redan billiga och prisvärda kycklingen ännu mer prisvärd.

eller var kycklingen dyrare förr , och de nu pressade priserna tillåter inte att dessa delar ingår.
Citera
2008-04-26, 20:01
Medlem
StigAllans avatar
När man köper en hel kyckling så ska inkråmet följa med!
Det är förjävligt att kycklingfabriken sorterar ut levern för att förpacka den i egna förpackningar.
Brukade alltid låta godsakerna ligga med i grytan för att kunna få bättre smak på såsen.
Men så billig som hel kyckling är numera så inser man att fabrikanterna måste suga in slantarna från flera håll.
Mellan 15-20 kr kilot är vad jag brukar betala.
Vågar inte folket sig på en hel ostyckad broiler nuförtiden?
Därav de låga priserna?
Citera
2008-04-26, 22:04
Medlem
Kyckling är ju rena skiten. Vem kan förvänta sig annat för de priserna? Det är frodväxta missfoster spädda med saltvatten. Fyfan.

Jag håller med dig; inkråmet ska vara med, men nu för tiden spelar det ingen roll eftersom själva fågeln bara är skräp. Våga vägra den äckliga kycklingindustrin!
Citera
2009-08-19, 02:03
Medlem
Kronfågels frysta kycklingar kommer med en påse inälvor som jag dock alltid slänger. Nu har jag tänkt äta upp allt men vad innehåller påsen? Levern finns där med men vad är biten som ser ut som liten filé fast väldigt hård? Kycklingballe?
Citera
2009-08-19, 02:09
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Kronfågels frysta kycklingar kommer med en påse inälvor som jag dock alltid slänger. Nu har jag tänkt äta upp allt men vad innehåller påsen? Levern finns där med men vad är biten som ser ut som liten filé fast väldigt hård? Kycklingballe?

Halsen har jag fått för mig.
Rätta mig om jag har fel.
Nu har jag en färsk kyckling från Kronfågel i kylen och där finns inga godsaker till såsen instoppat.
Blir lika less var gång som man inte finner vad man söker av kycklingtillbehören.
Citera
2009-08-19, 05:09
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Är det inte lever, hjärta och hals? Jag håller med om att det suger att de tagit bort dessa. En av mina vardagsparadrätter är kokt kyckling med currysås, och det är verkligen lättare att få till ett smarrigt spad/buljong när inkråmet finns med.
Citera
2009-08-19, 08:45
Medlem
dePauls avatar
Det som kan finnas i påsen är:
  • lever
  • hjärta
  • hals
  • muskelmage

Mitt tips är därför att den sega hårda biten är muskelmage.

~Paul~
Citera
2009-08-19, 14:41
Medlem
Levern blev riktigt god! Inte alls lika seg i konsistensen som nötlever utan nästan smälte. Lät den marineras över natten i vitt vin, vitlök, aningen persilja och stekte den i smör väldigt fort på hög värme så den var saftig och lite rosa i mitten. Inget man äter upp 200g rätt av men funkar absolut lite då och då.
Citera
2023-02-28, 20:23
Medlem
När försvann de frysta kycklingarna med inkråm från matbutikerna?

Det var kanon med inkråmet. Då kunde man skapa härliga såser. Har inte sett inkråm sedan 1980-talet!

När försvann inkråmet? I frysta kycklingar idag finns det inte. Inte på någon kedja.

Varför försvann inkråmet?
Citera
2023-02-28, 21:56
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Det var kanon med inkråmet. Då kunde man skapa härliga såser. Har inte sett inkråm sedan 1980-talet!

När försvann inkråmet? I frysta kycklingar idag finns det inte. Inte på någon kedja.

Varför försvann inkråmet?

Hej,

Kul fråga.

Det är ovanligt men har sett det flera i flera kycklingar av olika märken senast för ett par år sedan men sedan dess är det puts väck!
Inkråmet var packat i plastpåse och nedkört kycklingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in