Jag tror att
mastodonttråden om piprökning är en bättre plats att ställa frågor på och de frågor ni ställt finns redan besvarade flera gånger om. Det går även att söka i en enskild tråd om man inte orkar läsa 50+ sidor. Titta i övre högra hörnet så bör ni se orden "sök i det här ämnet".
Pipa: 70-500:-
Pipverktyg: (Inget direkt måste om man har lite smärttröskel och inte bryr sig om hur lillfingret ser ut eller luktar): 20-100:-
Piprensare: 30:- (köp bra piprensare, ratos är bra brobergs är bättre och sedan finns det ren skit dyrare är förmodligen bättre)
Tobak: 190-220 för 50g i burk (påsar är nog lite billigare)
Pipa:
Det rimligaste är väl att börja med en majspipa en billig investering som inte kräver någon försiktighet. Min första pipa kostade 200, var ful och gick knappt att röka halvvägs i botten. En billigare (under 400-500) pipa går an men se till att rökgången sitter precis i botten. Undvik förnissade eller lackade pipor. För 400 får du en pipa som inte har speciellt bra finish men som går utmärkt att röka ur. Om man inte har bacillskräck finns det gott om begagnade pipor på blocket (saneras med salt och sprit i koppen och skaftet går ev. att stoppa i klorinlösning men alkohol är nog bättre.
Tobak:
Förmodligen föredrar nybörjaren (jag och alla jag känner hittills) någon smaksatt tobak. Jag tyckte att caledonian highland cream var en av de godaste smaksatta. Jag rekommenderar dock att ni testar någon virginia flake också.
Att tänka på:
Kör igenom pipan med piprensare så ofta du orkar och kan d.v.s. idealt vid varje röktillfälle tills piprensaren slutar ta färg. Får pipan vila så smakar den lite godare men jag kan inte påstå att smaken försämras något fruktansvärt om den går lite ofta eller är lite skitig. Det blir inte lika gott men det smakar inte direkt cigarett om det hela. Rök långsamt och försiktigt om det bubblar eller viner när du tar ett bloss så suger du förmodligen för snabbt (eller har för blöt tobak). Var extra försiktig i början efteresom briarpipor (klassiska bruna pipor) kräver ett kollager innan de blir klarar hårdare tag.
Mer ingående tips hittar ni i överst nämnda piptråd.