2008-04-26, 14:13
Medlem
Wictorixs avatar
Hejsan glada FB'are!

(Denna tråd postades först i drogdelen men fick stanna där av någon anledning... Hur som helst, den passar bättre här så jag postar den här åsså... om det är olämpligt får nån moderator delete'a den)

Jo, det är såhär att jag och några goda vänner har kommit fram till att vi ska börja med att röka pipa - mer sofistikerat än cigg, billigare än cigarr!

Vi har dock lite kunskap inom ämne i allmänhet, men efter lite hederlig googling har vi förstått att beroende på vilket trä pipan är gjord utav får man vid rökning en särskillt karaktäristisk smak.

Så första frågan lyder: vilken typ av pipa bör man satsa på? (naturligtvis får den inte vara för dyr... gränsen går väl vid 2-300 spänn...

Sen ska man ju ha massa olika verktyg för att bla. stoppa pipan med tobak, samt även rensa den... Andra frågan lyder därför: Vilka tillbehör bör man ha, och vad kostar detta?

Naturligtvis är även tobak något man måste vara upplyst om, vilket leder till 3e frågan: Vilken typ av tobak bör man köpa? Smak? Prisklass?

Den näst sista frågan som vi har är: Vilken av butik bör man inhandla sina produkter ifrån? internetbutik? Fysisk butik?

Och slutligen: Vad bör man vara beredd att casha för ett koplett nybörjarset? (vad kan allt kosta tillsammans månnetro?)

OBS: Vi bor i Lund (Skåne), så om ni vill rekommedera en fysisk butik är det alltså i Lund-trakten som vi håller till
Citera
2008-04-26, 16:25
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wictorix
... Jo, det är såhär att jag och några goda vänner har kommit fram till att vi ska börja med att röka pipa - mer sofistikerat än cigg, billigare än cigarr!... OBS: Vi bor i Lund (Skåne), så om ni vill rekommedera en fysisk butik är det alltså i Lund-trakten som vi håller till
1. Du får inte en användbar pipa för 200-300 SEK, dessutom behöver du minst två pipor eftersom en bra pipa skall vila varannan dag.

2. Åk till Köpenhamn och gå in hos Danish Pipe Shop på Ströget (precis i början av Ströget på vänster sida sett från Rådhuspladsen).

De har allt du behöver. Både pipor, verktyg och tobak. Men som sagt var du måste gå upp lite i pris för att få en användbar pipa.
Citera
2008-04-27, 00:54
Medlem
Lånar tråden, hoppas det är ok?

Även jag är nybörjare på piprökning. En del av fascinationen ligger förstås i att få fram sin personliga favoritkombination av pipa och tobak, men för en total nybörjare har man ju absolut ingen aning om vad man ska satsa på... Därför vore det guld värt om några erfarna piprökare kunde komma med några goda råd till en nybörjare här;

*Vilken pipa är en bra "startpipa". Gärna i 300kr-klassen; känns dumt att lägga för mkt pengar när man inte riktigt vet vad man vill ha...
* Vilken tobak är trevlig för nybörjaren som bara rökt cigarett och cigarr förut?
* Vilka verktyg behövs?
* Vad skall man mer tänka på, vet t.ex. att pipan skall vila något dygn mellan rökningarna?

Tackar på förhand!
Citera
2008-04-27, 18:08
Medlem
Katzespeiens avatar
Jag tror att mastodonttråden om piprökning är en bättre plats att ställa frågor på och de frågor ni ställt finns redan besvarade flera gånger om. Det går även att söka i en enskild tråd om man inte orkar läsa 50+ sidor. Titta i övre högra hörnet så bör ni se orden "sök i det här ämnet".

Pipa: 70-500:-
Pipverktyg: (Inget direkt måste om man har lite smärttröskel och inte bryr sig om hur lillfingret ser ut eller luktar): 20-100:-
Piprensare: 30:- (köp bra piprensare, ratos är bra brobergs är bättre och sedan finns det ren skit dyrare är förmodligen bättre)
Tobak: 190-220 för 50g i burk (påsar är nog lite billigare)

Pipa:
Det rimligaste är väl att börja med en majspipa en billig investering som inte kräver någon försiktighet. Min första pipa kostade 200, var ful och gick knappt att röka halvvägs i botten. En billigare (under 400-500) pipa går an men se till att rökgången sitter precis i botten. Undvik förnissade eller lackade pipor. För 400 får du en pipa som inte har speciellt bra finish men som går utmärkt att röka ur. Om man inte har bacillskräck finns det gott om begagnade pipor på blocket (saneras med salt och sprit i koppen och skaftet går ev. att stoppa i klorinlösning men alkohol är nog bättre.

Tobak:
Förmodligen föredrar nybörjaren (jag och alla jag känner hittills) någon smaksatt tobak. Jag tyckte att caledonian highland cream var en av de godaste smaksatta. Jag rekommenderar dock att ni testar någon virginia flake också.

Att tänka på:
Kör igenom pipan med piprensare så ofta du orkar och kan d.v.s. idealt vid varje röktillfälle tills piprensaren slutar ta färg. Får pipan vila så smakar den lite godare men jag kan inte påstå att smaken försämras något fruktansvärt om den går lite ofta eller är lite skitig. Det blir inte lika gott men det smakar inte direkt cigarett om det hela. Rök långsamt och försiktigt om det bubblar eller viner när du tar ett bloss så suger du förmodligen för snabbt (eller har för blöt tobak). Var extra försiktig i början efteresom briarpipor (klassiska bruna pipor) kräver ett kollager innan de blir klarar hårdare tag.

Mer ingående tips hittar ni i överst nämnda piptråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in