2008-04-26, 13:45
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
införskaffade precis nya strängar till basen, 55 - 75 - 90 och 110.

tror detta var ett misstag då basen nog inte klarar av den adderade stressen på halsen. Hade ett jävla problem med att stämma den och fastslog ganska snabbt att den översta/lägsta strängen inte klarade att stämmas i E för då hade den nog gått av, redan nedstämd till 2 steg var strängarna riktigt strama.

Anledningen till inköpet var att jag vill spela nedstämt utan att behöva oroa mig för överdrivet svajande i strängarna men detta verkar vara lite i mest laget. Är detta något man kan göra något åt eller är basen helt enkelt inte kapabel att använda dessa strängar?

Basen är en Fender P standard mexico.
Citera
2008-04-26, 15:21
Medlem
Rippe099s avatar
jag e ingen expert på bas men e inte 55 - 110 normaltjocka strängar?
Citera
2008-04-26, 17:13
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
lite grövre än normalt
Citera
2008-04-26, 18:49
Medlem
Rippe099s avatar
eftersom ingen annan verkar kunna svara så kan väl jag dela med mig av det lilla jag vet.
Jag köpte nya strängar för inte så länge sedan och visst känns det som de ska gå av när man stämmer dem, min kompis som äger en bas köpte 55-110 strängar och hade problem att stämma dem han vågade inte stämma de helt förän jag pusha på han lite, men det gick bra tillslut ingen gick av eller nåt så jag tror du måste våga stämma, men gör det långsamt bara, och halsen borde inte ha några problem att klara påfrestningarna.
en fråga bara: när du bytte strängarna tog du alla och sedan satte på de nya eller bytte du en åt gången?
jag har hört att halsen kan deformeras om man tar av alla strängar.
Citera
2008-04-26, 19:20
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
tog av alla, kanske var så där bra gjort.

men å andra sidan, den var stränglös i kanske 10 minuter lär inte ju vara livsfarligt.

tackar för hjälpen i alla fall.
Citera
2008-04-26, 19:21
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
anledning till att jag var lite skakis var dessutom att halsen var böjd lite läskigt mycket. Jag vet att den böjs en del och att det inte är någon fara fast detta verkade lite i mesta laget tyckte jag..
Citera
2008-04-26, 21:04
Medlem
pipgubbens avatar
vet dock inte hur mycket det skiljer från strängarna du hade innan.
men när jag en gång bytte strängar på gitarren bara en tjocklek grövre hoppade mitt stall upp och ställde sig i 45graders lutning.
ifall detta är fallet även med bas får du helt enkelt intonera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in