Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-26, 10:23
  #1
Medlem
Hej, jag har en bärbär dator som jag har windows vista home premium på (följde med när jag köpte den).
Jag har nu bestämt mig för att vista ska bort och in med xp.
Problemet dyker upp när jag som vanligt skall boota med xp-skivan för att formatera c: och börja installera så står det att den inte kan hitta någon hårddisk att installera på?! ...och jag får trycka F3 för att avsluta.
Datorn hittar hårddisken i bios och allt fungerar kanon utom just den detaljen.

Datorn är en Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530 och hårddisken en WD160
Citera
2008-04-26, 11:00
  #2
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itchh
Hej, jag har en bärbär dator som jag har windows vista home premium på (följde med när jag köpte den).
Jag har nu bestämt mig för att vista ska bort och in med xp.
Problemet dyker upp när jag som vanligt skall boota med xp-skivan för att formatera c: och börja installera så står det att den inte kan hitta någon hårddisk att installera på?! ...och jag får trycka F3 för att avsluta.
Datorn hittar hårddisken i bios och allt fungerar kanon utom just den detaljen.

Datorn är en Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530 och hårddisken en WD160
Att bios och vista ser disken innebär inte att även xp har drivers för din ide-kontroller och därmed också kan se disken

Ladda ner drivers till din IDE-kontroller från fujitsus site.
Packa upp dem till en floppy.
Tryck F6 och peta in floppyn när blåa xp-installationen säger att du ska göra det.

Ingen floppy? tough luck... kolla om bios kan emulera floppy för usb-minnen, eller läs här.
Citera
2008-04-26, 12:01
  #3
Medlem
Ändra din HDD-typ inne i BIOS bara från SATA till IDE
Citera
2008-04-26, 19:17
  #4
Medlem
kanske på tiden att just detta blir en klistrad tråd så att det inte behövs skrivas om och om igen..
Citera
2008-04-26, 21:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
kanske på tiden att just detta blir en klistrad tråd så att det inte behövs skrivas om och om igen..

Japp det har varit väldigt många upp den sista tiden.
Citera
2008-04-27, 06:50
  #6
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Ändra din HDD-typ inne i BIOS bara från SATA till IDE


Alternativet så bygger du dig en egen boot skiva med Nlite och SATA drivare, så har jag gjort med min laptop, samt att jag gjorde en nedgradering av Bios version för att annars så har MS fixat så tillverkarna har en spärr i nyare datorer som säljs med Vista att Bios INTE ska godkänna en Xp skivs boot bara för man ska tvingas till Vista.

Jag hade ovanstående scenario på min dator som är en Hp, Hp´s personal hävdade gång på gång att man måste ha Vista och att man INTE kan ha XP på datorn, jag lyckades med både det samt att nedgradera Bios, så dom kan känna sig blåsta för det går om man ger sig fan på det, jag är bevis på det:-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback