2008-04-26, 10:23
Medlem
Hej, jag har en brbr dator som jag har windows vista home premium p (fljde med nr jag kpte den).
Jag har nu bestmt mig fr att vista ska bort och in med xp.
Problemet dyker upp nr jag som vanligt skall boota med xp-skivan fr att formatera c: och brja installera s str det att den inte kan hitta ngon hrddisk att installera p?! ...och jag fr trycka F3 fr att avsluta.
Datorn hittar hrddisken i bios och allt fungerar kanon utom just den detaljen.

Datorn r en Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530 och hrddisken en WD160
Citera
2008-04-26, 11:00
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itchh
Hej, jag har en brbr dator som jag har windows vista home premium p (fljde med nr jag kpte den).
Jag har nu bestmt mig fr att vista ska bort och in med xp.
Problemet dyker upp nr jag som vanligt skall boota med xp-skivan fr att formatera c: och brja installera s str det att den inte kan hitta ngon hrddisk att installera p?! ...och jag fr trycka F3 fr att avsluta.
Datorn hittar hrddisken i bios och allt fungerar kanon utom just den detaljen.

Datorn r en Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530 och hrddisken en WD160
Att bios och vista ser disken innebr inte att ven xp har drivers fr din ide-kontroller och drmed ocks kan se disken

Ladda ner drivers till din IDE-kontroller frn fujitsus site.
Packa upp dem till en floppy.
Tryck F6 och peta in floppyn nr bla xp-installationen sger att du ska gra det.

Ingen floppy? tough luck... kolla om bios kan emulera floppy fr usb-minnen, eller ls hr.
Citera
2008-04-26, 12:01
Medlem
ndra din HDD-typ inne i BIOS bara frn SATA till IDE
Citera
2008-04-26, 19:17
Medlem
kanske p tiden att just detta blir en klistrad trd s att det inte behvs skrivas om och om igen..
Citera
2008-04-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
kanske p tiden att just detta blir en klistrad trd s att det inte behvs skrivas om och om igen..

Japp det har varit vldigt mnga upp den sista tiden.
Citera
2008-04-27, 06:50
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
ndra din HDD-typ inne i BIOS bara frn SATA till IDE

Alternativet s bygger du dig en egen boot skiva med Nlite och SATA drivare, s har jag gjort med min laptop, samt att jag gjorde en nedgradering av Bios version fr att annars s har MS fixat s tillverkarna har en sprr i nyare datorer som sljs med Vista att Bios INTE ska godknna en Xp skivs boot bara fr man ska tvingas till Vista.

Jag hade ovanstende scenario p min dator som r en Hp, Hps personal hvdade gng p gng att man mste ha Vista och att man INTE kan ha XP p datorn, jag lyckades med bde det samt att nedgradera Bios, s dom kan knna sig blsta fr det gr om man ger sig fan p det, jag r bevis p det:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in