2008-04-25, 21:25
Bannlyst
Det är såhär att jag har ett arbete på enbart 1 A4-sida som ska vara inlämnat på måndag.
Jag gillar filosofi och har hittils förstått allting, men nu har vi fått en uppgift där vi ska ställa dessa två filosofer mot varandra, eller snarare deras teorier och skriva både emot och för osv...

För att få högt betyg är det alltså på den A4-sidan vi ska lämna in bättre att välja en liten detalj/sak och skriva om den noga än att blanda in en massa grejer och babbla så att man får ett G.

Mitt problem är väll att jag inte vet vad jag ska ta, som har ett stort område man kan prata om.
Liksom, ska jag ta John Rawls "Okunnighetens slöja" eller Robert Nozicks "Nattväktarstat" och att man ska ha absolut rätt till sin egen kropp och frukterna av sitt eget arbete osv.

Några tips eller förslag ?
2008-04-27, 22:22
Bannlyst
Kan någon snälla ge mig tips så att jag kan få en start. Lider av stor idébrist just nu och arbetet ska vara inne 28 april på hans mail, alltså har jag runt 24 timmar på mig.

Jag har läst på idag om Nozick och Rawls. Skrivit ner i punktform om deras teorier och det de stod för.
Arbetet ska gå ut på att konfrontera, problematisera, referera och diskutera de två och deras teorier. Ställa de mot varandra osv.

Jag förstår allting och jag är väldigt intresserad av filosofi, men jag kan bara inte börja skriva om något.
Känns som att jag inte brinner för någon detalj i deras teorier och sen har jag typ inget att problematisera för det känns liksom som att det är inget problem med deras teorier.

Snälla, kan någon god själ se till så att jag får en kick av det ni säger...
2008-04-27, 23:00
Medlem
Det finns en rätt dålig bok (titel: Liberalism, av Lena Halldenius) där författaren i stort sett jämför dessa herrars politiska filosofier. Det sista kapitlet (eller nåt sånt) sammanfattar det mesta. Men det kanske är för sent för det nu.

Skriv om den informationen du hittar och jämför sedan helt enkelt. Skriv om det du har sammanfattat i punktform. Låt det bara komma intuitivt.

Lycka till!
Senast redigerad av Libertarianen 2008-04-27 kl. 23:02.
2008-04-27, 23:12
Medlem
Kheperas avatar
Nu skall uppgiften vara inlämnad strax, så tråden blir inaktuell.

Tråd låst
/MOD

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in