2008-04-25, 14:55
Medlem
Hej!

Som det står i rubriken så har jag sökt jobb men hittar inget! Jag jobbar som plattsättare i Piteå och hade ett kanonjobb tills det tog slut och sen dess har jag inte haft nåt. Har verkligen försökt hitta någon som vill anställa men icke, har dock inte sökt nåt i Luleå.. vet någon om något företag i Luleå som behöver arbetskraft? En eventuell flytt just nu känns inte på g.. börjar fundera på att utbilda mig som något annat. Jag är lärling just nu och jag får heller inga pengar på kontot för att jag bara är 19 år så ekonomin är inte den bästa.
Citera
2008-04-25, 14:58
Medlem
Sartres avatar
Har du bra referenser från ditt förra jobb? Måste du låsa dig till en bransch?
Citera
2008-04-25, 15:09
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toolmate
Hej!

Som det står i rubriken så har jag sökt jobb men hittar inget! Jag jobbar som plattsättare i Piteå och hade ett kanonjobb tills det tog slut och sen dess har jag inte haft nåt. Har verkligen försökt hitta någon som vill anställa men icke, har dock inte sökt nåt i Luleå.. vet någon om något företag i Luleå som behöver arbetskraft? En eventuell flytt just nu känns inte på g.. börjar fundera på att utbilda mig som något annat. Jag är lärling just nu och jag får heller inga pengar på kontot för att jag bara är 19 år så ekonomin är inte den bästa.
Tja, du kanske helt enkelt jobba med något annat tills du kan börja som plattsättare igen. Vården är alltid i behov av timvikarier. Det finns ALLTID jobb för dem som VILL och KAN jobba, dock inte sagt att man kan välja och vraka. Utbildning är aldrig fel och stärker din position på arbetsmarknaden.

Du är bara 19 år, välkommen till vuxenvärlden, där det mesta är jobbigt.
Citera
2008-04-25, 15:25
Medlem
Skäggbiffens avatar
Det bästa du kan göra är att höra med bekanta om de kan tänkas ha något på sitt kneg.. annars blir det att dega på arbetsförmedlingen .. lycka till!
Citera
2008-04-25, 15:26
Medlem
Vad sägs om att kolla med de fyra stora? NCC/Peab/Skanska samt VV Produktion?

Sen finns det ju i norrbottensregionen en hel del andra saker som händer. Bl.a. fjärrvärme längs gågatan Piteå, där behovet av plattsättare borde finnas. Sen kommer det ju säkert liknande saker i hela länet, och Haparanda/Torneå är ju som tidigare en expansiv region.

Men, bra vitsord från tidigare arbete?
Citera
2008-04-25, 15:36
Medlem
Jag har bra referenser från förra arbetet och min förra arbetsgivare sa att jag kunde be dom ringa till han om dom ville höra hur jag jobbar och så. Blev nyss tipsad om ett jobb som lagerarbetare nyss, ringde dit men personen jag skulle prata med var inte inne.. så typiskt!
Citera
2008-04-25, 15:56
Medlem
Sartres avatar
Det är rätt sent på en fredag för kontorspersonalen. Chansen att de är inne är rätt liten.

Bra att du har goda referenser. Då gäller det att du helt enkelt ger dig fan på att du ska få ett jobb. Skitsamma ifall det inte är inom din bransch, byggbranschen är litet på dekis (troligtvis därför du fick sparken), men sök som snickar, gjutare eller vadfan som helst. Någon form av jobb måste ju finnas. Dessutom är det aldrig dumt att pröva på nya okända saker som ligger inom samma bransch, ett s.k. systemtänkande är alltid bra oavsett vilken nivå man är på i näringslivet.

Att t.ex. som plattsättare förstå hur man ska optimera för inredningssnickarna kan vara skillnaden mellan att få ett fett jävla kontrakt eller inte när du skaffar egen firma sedan. Eller hur?
Citera
2008-04-25, 16:02
Medlem
Jopp, ska ringa på måndag igen och höra vad dom säger. Snart tar jag fan vilket jobb som helst.
Citera
2008-04-25, 16:07
Medlem
Sartres avatar
Ska du bara ringa dem på måndag? Ring fler som är i angränsande bransch eller där du kan något som är vettigt. Skriv ett ordentligt CV utan stavfel samt ett personligt brev som är inriktad på varje arbetsplats. RAUZ, JUST DO IT!!!!
Citera
2008-04-25, 16:13
Medlem
Klart jag ska ringa fler! "RAUZ" haha vad fan.. vad är ditt jobb?
Citera
2008-04-25, 16:16
Medlem
Sartres avatar
mitt jobb är att vara personlig motivator medelst piska åt pöbeln på FB. Nej jag pluggar teknisk fysik.

Men släng ut några funderingar kring vilka närliggande branscher du ska pröva med?
Citera
2008-04-25, 16:35
Medlem
Enitys avatar
Raus heter det om jag får be!
On topic, du kan la ta dig till något bygge och höra med dom där om det behövs någon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in