2008-04-25, 07:59
Medlem
TWISTRs avatar
Hur tömmer jag en MBP? Jag är ute efter att radera hårddisken, rensa den på alla apps, filer, mappar, allt. Därefter undrar jag om det är normalt att den andra partition som jag hade på min förra MBP, (en 32Gb partition med windows xp på), inte hängde med när jag förde över allting från den gamla till den nya MBP´n... för jag hittar inte den på den nya, eller skulle jag ha tagit bort den partitionen först och sedan lagt över allting till den nya?

/T
Citera
2008-04-25, 13:33
Medlem
Flärps avatar
Ett bra kommando för att tömma en hårddisk kan vara:

sudo rm -rf /

:P

Obs! Det där kommandot rensar hela din root på allt, medans datorn är igång. Kör inte kommandot om du inte vet vad du håller på med!

Annars är det väl bara att starta med en OS X-skiva och formatera hela disken?
Citera
2008-04-25, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Annars är det väl bara att starta med en OS X-skiva och formatera hela disken?
Precis.

Starta om datorn med OS X skivan i. Håll nere ALT när den startar och välj att starta med skivan. När du kommer förbi "välj språk" sidan så går du upp i Tools och väljer Disk Utility. Där kan du formatera om hela hårddisken.
Citera
2008-04-25, 15:28
Medlem
datajesuss avatar
instämmer 100% med föregående, dock vill jag tillägga att du bör använda "zero out data" vilket VERKLIGEN skriver över all data en gång. jag brukar köra 7pass pga min oändliga nojja. skulle verkligen vilja se att apple inkluderade ett slump-mönster för dom mer säkra modellerna av formattering. gärna med DoD standard och guntmann's modell
Citera
2008-04-25, 15:33
Medlem
7-pass och över innehåller slumpmönster se http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303462
Citera
2008-04-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
instämmer 100% med föregående, dock vill jag tillägga att du bör använda "zero out data" vilket VERKLIGEN skriver över all data en gång. jag brukar köra 7pass pga min oändliga nojja. skulle verkligen vilja se att apple inkluderade ett slump-mönster för dom mer säkra modellerna av formattering. gärna med DoD standard och guntmann's modell

35-pass använder Gutmannalgoritmen. Som jag förstått det hela är 7-pass i praktiken helt omöjlig att fiska data ur. Teknologin som krävs existerar inte idag. 35-pass borde med andra ord vara lite som att atombomba askan av ett brev man eldat upp för att ingen skall kunna läsa det. Hyfsat totalsäkert med andra ord.
Citera
2008-04-25, 16:55
Medlem
Slash4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronto
35-pass använder Gutmannalgoritmen. Som jag förstått det hela är 7-pass i praktiken helt omöjlig att fiska data ur. Teknologin som krävs existerar inte idag. 35-pass borde med andra ord vara lite som att atombomba askan av ett brev man eldat upp för att ingen skall kunna läsa det. Hyfsat totalsäkert med andra ord.

Men förmodligen klarar man sig lite längre in i framtiden om man tar 35-pass istället för 7-pass. Även ifall det är i praktiken omöjligt att återställa data efter 7-pass så kanske det är möjligt imorgon
Citera
2008-04-25, 22:50
Medlem
TWISTRs avatar
..Vill tacka alla som tipsat i tråden!! Det var precis sådana tips som jag ville ha, jag ska testa det ni föreslagit (35-pass), men återkommer om jag skulle stöta på problem..

Jag fick hem en ny MBP för några dagar sedan, har gjort en överföring och ska skicka tillbaka den gamla (iofs. bara ca 1 mån ga.) till apple, (som hade slarvat med specsen, fick 200 ist. för 250 GB HDD). Jag har ju inga stadshemligheter på burken men vill gärna rensa ur den innan leveransen..

Tack för hjälpen, och trevlig helg på er!

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in