2008-04-25, 00:56
Medlem
då ska vi se här...

En vakt vid slottet har 5 skarpa patroner i ak5:an, dock är ak5 ALLTID oladdad. Dvs man måste mantla innan man skjuter. Andra vapnet man har vid slottet är en mauser. Även denna har man 5 skarpa skott i. Dock så kan jag lova att bajonetten vakterna har på vapnet är minst lika dödlig som ett skott då alla vakter fått träning i hur man ska använda bajonetten på bästa sätt. Det ingår i Skyddsvakts utbildningen alla som står vid slottet har!

En vakt vid slottet har absolut inte samma befogenheter som en polis. En som står i kuren får faktiskt knappt lämna sin kur eller sin lilla passage man har att gå(snitt 5m ifrån kuren)

Om (vilket inte har hänt någon gång änså länge vad jag vet) en vakt skulle trycka på larmknappen så går larmet på hela slottet, dvs det kommer stå 3 befäl, ca 30 värnpliktiga + säpo och fråga varför man tryckte på knappen. Inte att rekommendera!! Däremot så har alla vakter en radio på sig där man kan tillkalla patrullen på 3 värnpliktiga + 1 befäl(om han orkar)

En vakt vid slottet tål ganska mycket faktiskt, men även vakterna gillar att jävlas Och ska ni bråka med en vakt så gör det när det är dag tid! Efter kl 20.00(eller 22.00, kommer inte riktigt ihåg) så ökar deras bevakningsområde + vakterna behöver inte (order ifrån befälen) tåla lika mycket skit längre.

Och varför ska ni tro på mig för? Har gjort 22 högvakter till fots, 8 högvakter till häst samt ca 12 st högvakter ute på drottningholms slott. Har stått över 2 månader vakt på stockholm/drottningholms slott. Därför, ska ni tro på vad jag säger
Citera
2008-04-25, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snaps85
då ska vi se här...

En vakt vid slottet har 5 skarpa patroner i ak5:an, dock är ak5 ALLTID oladdad. Dvs man måste mantla innan man skjuter. Andra vapnet man har vid slottet är en mauser. Även denna har man 5 skarpa skott i. Dock så kan jag lova att bajonetten vakterna har på vapnet är minst lika dödlig som ett skott då alla vakter fått träning i hur man ska använda bajonetten på bästa sätt. Det ingår i Skyddsvakts utbildningen alla som står vid slottet har!

En vakt vid slottet har absolut inte samma befogenheter som en polis. En som står i kuren får faktiskt knappt lämna sin kur eller sin lilla passage man har att gå(snitt 5m ifrån kuren)

Om (vilket inte har hänt någon gång änså länge vad jag vet) en vakt skulle trycka på larmknappen så går larmet på hela slottet, dvs det kommer stå 3 befäl, ca 30 värnpliktiga + säpo och fråga varför man tryckte på knappen. Inte att rekommendera!! Däremot så har alla vakter en radio på sig där man kan tillkalla patrullen på 3 värnpliktiga + 1 befäl(om han orkar)

En vakt vid slottet tål ganska mycket faktiskt, men även vakterna gillar att jävlas Och ska ni bråka med en vakt så gör det när det är dag tid! Efter kl 20.00(eller 22.00, kommer inte riktigt ihåg) så ökar deras bevakningsområde + vakterna behöver inte (order ifrån befälen) tåla lika mycket skit längre.

Och varför ska ni tro på mig för? Har gjort 22 högvakter till fots, 8 högvakter till häst samt ca 12 st högvakter ute på drottningholms slott. Har stått över 2 månader vakt på stockholm/drottningholms slott. Därför, ska ni tro på vad jag säger

Och ändå är det du säger fel? Det är ju inte så bra bra reklam för k1 detta...
10 skott i magasinet är det som gäller för ak5. Om någon högvakt använder Mauser (m96) så är det nog 5 skott som gäller iofs. Vet ingenting om detta dock.

Bajonetten är väll knappast dödlig? Slöare knivjävel får man leta efter. Och det är väl riddarna som tränas i använda den som vapen isåfall för vi andra blev då inte det. Ingår inte i någon skyddsvaktsutbildning (fråga en securitasvakt.)

Och en skyddsvakt har väll nästan mer befogenheter än en polis? =P
Citera
2008-04-25, 01:32
Medlem
tänk att man bara har 5 skott i ak5;an eftersom dom har ändrat det ifrån 10. Vi var andra årskullen som hade 5 skott. Detta var 2 år sedan.

Skyddsvakts utbildning MÅSTE alla som står vid slottet ha genomgått, annars får man helt enkelt inte stå där. Skyddsvakt och skydds utbildning(sån securitas går) är 2 skilda saker. Skyddsvakt gäller enbart militära och inte civila. Och har du stått vid slottet så har du nog gått någon slags skyddsvakts utbildning.

Bajonetten är ingen kniv som man sitter i skogen och täljer med Men däremot så är den jävligt effektiv som stick/hugg vapen.

Är inte bara en som fått uppsöka sjukan vid excercis träning på k1(har själv sprättat upp ett ögonbryn på en tjej som gick för nära bakom mig när jag slängde upp ak5;an på ryggen)

Och vakterna(patrullen) på slottet får be folk att gå därifrån, eskortera bort folk, alt omhänderta folk tills polisen kommer. Vakterna i kuren får tillkalla patrullen bara(om det inte är en fara för livet förståss)
Senast redigerad av snaps85 2008-04-25 kl. 01:34.
Citera
2008-04-25, 01:50
Medlem
Citat:
tänk att man bara har 5 skott i ak5;an eftersom dom har ändrat det ifrån 10. Vi var andra årskullen som hade 5 skott. Detta var 2 år sedan.

Skyddsvakts utbildning MÅSTE alla som står vid slottet ha genomgått, annars får man helt enkelt inte stå där. Skyddsvakt och skydds utbildning(sån securitas går) är 2 skilda saker. Skyddsvakt gäller enbart militära och inte civila. Och har du stått vid slottet så har du nog gått någon slags skyddsvakts utbildning.

Bajonetten är ingen kniv som man sitter i skogen och täljer med Men däremot så är den jävligt effektiv som stick/hugg vapen.

Är inte bara en som fått uppsöka sjukan vid excercis träning på k1(har själv sprättat upp ett ögonbryn på en tjej som gick för nära bakom mig när jag slängde upp ak5;an på ryggen)

Och vakterna(patrullen) på slottet får be folk att gå därifrån, eskortera bort folk, alt omhänderta folk tills polisen kommer. Vakterna i kuren får tillkalla patrullen bara(om det inte är en fara för livet förståss)

100 gånger ursäkt, tittade bara på ditt nick och tänkte att du antagligen låg inne samma år som mig. Mycket dumt.
Litar på att 5 skott som gäller nu isåfall.

Ja alla måste genomgå skyddsvaktsutbildning för att agera skyddsvakt vid ett skyddsobjekt(militärt eller civilt.) Du får allså en skyddsvaktsutbilning även hos securitas om du ska vakta civila skyddsobjekt (tex. vissa av SAABs lokaler).

Så bajonettutbildning ingår inte i skyddsvaktsutbildning och jag står fast vid att alla som ska stå högvakt inte blir tränade i att använda bajonetten som vapen.

Minns jag inte helt fel får skyddsvakter visitera personer bara för att dom befinner sig i närheten av skyddsobjektet, något polis inte får göra. Med det jag menade att vakterna har mer befogenhet än polis.
Citera
2008-04-25, 08:53
Medlem
core_s avatar
Hmm. Det här är ju definitivt för Vapen & Militär, så vi får se vad dom har att säga om tråden

Övrigt --> V&P
/Mod
Citera
2008-04-25, 19:31
Bannlyst
5 patroner? Sjukt, när jag gick på drottningsholm nu i Januari så hade vi fulla magasin.

Varför skulle man fylla upp med just 5 eller 10 patroner?
Citera
2008-04-25, 20:41
Medlem
Citat:

Jag tror du har rört till det lite när det gäller skyddsvaktsutbildningen.

Jag gick själv högvakten 1998 och visst genomgick vi skyddsutbildning osv men det var mer allmän utbildning (när vi gjorde skyddvaktstjänt på helgerna).

Ska en Securitas-vakt utbilda sig till skyddsvakt så går han en 2-dagars utbildning som heter "Skyddsvaktsutbildning". Klarar han den så får personen jobba som skyddsvakt på civila och militära skyddsobjekt. I skyddsvaktsutbildningen ingår ingen utbildning i skjutvapen utan denna är en seperat 2-dagarsutbildning.

Jag kan tänka mig att den militära "skyddsvaktsutbildningen" är lite som kronas körkort. Man lär sig så mycket man behöver och får sen tillstånd att tjänstgöra som skyddsvakt under speciella förhållanden. Liksom kronans körkort gäller det inte utanför det militära.

Ang hur många patroner man hade i AK5:an kommer jag inte ihåg. Tror det var 5 men det kan ha varit 10 också.
Senast redigerad av Kalmar2004 2008-04-25 kl. 20:48.
Citera
2008-04-25, 20:41
Medlem
BaldiNs avatar
Som skyddsvakt får du avvisa, avlägsna eller om det är nödvändigt omhändeta personer i upp till 6h som befinner sig på eller invid ett skyddsobjekt om personen stör deras bevakningsuppgift (Dvs att runka framför posten)
Citera
2008-04-26, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crips
Jobbigt om man måste skjuta 6 pers. vad är rekommendationen då? kniva ned den siste eller?

Jag tror att om du skjuter en så tappar resten modet och sticker, alternativt sticker dig
Citera
2008-04-26, 03:49
Medlem
soderbusens avatar
Citat:

Och TROTS all din erfarenhet är du helt ute och cyklar, att helt blankt säga att det är 5 patroner som gäller hit och 5 patroner som gäller dit är bara idiotiskt. Jag gjorde högvakten för mindre än ett halvår sen, vi hade 10. Sen har vi ju uppenbarligen en annan här som hade fullt magasin vid sin högvakt i Januari.
Citera
2008-04-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Det är ett skyddsobjekt så om (när) vakten trycker på larmknappen så kan patrullen avlägsna eller omhänderta dig med ganska svaga motiveringar.

När jag gjorde högvakten för några år sedan så hade vi 5 skarpa patroner i magasinen under passen, så om vakten i fråga får ett psykbryt så är du illa ute.

år 2002 hade vi hela 10 patroner i magasinet
Citera
2008-04-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balders_balle
5 patroner? Sjukt, när jag gick på drottningsholm nu i Januari så hade vi fulla magasin.

Varför skulle man fylla upp med just 5 eller 10 patroner?

För att man typ aldrig kommer behöva använda vapnet.
Skulle vapnet anvädnas skulle man säkert ha åkt dit på det

Även om man blir beskjuten

Stått på slottet o Drottningholm ca 20 ggr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in