2010-07-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jo, fast ditt exempel av nihilism, dvs avfrdandet av alla vrden (t.om. omjliggrandet av dem) existerar knappast. Mjligen att det finns en och annan foliehatt som tycker dito.

Se wikis hyfsade sammanfattning:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nihilism
Precis, nihilism kan aldrig vara mer n ett ideal.

Wiki r helt ok i frgan...
http://en.wikipedia.org/wiki/Absurdi...m_and_nihilism
...men det kan knappast anvndas i en text med akademisk standard.
Citera
2010-07-10, 16:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Precis, nihilism kan aldrig vara mer n ett ideal.

Fast jag tror fortfarande att vi snackar om tv olika ting hr.

Den form av nihilism som du verkar tala om r bde absurd och obefintlig.

Ingen vid sunda vtskor kan frneka att det uppkommer vrden, bde bland mnniskor och djur.

S fort det existerar ett val s krvs det en vrdering (om man nu inte skter allt helt slumpvis, vilket iofs ven det r ett val).

Nihilism i en bred filosofisk och praktisk kontext r helt enkelt avfrdandet av objektiva vrden. Vilket bde r fullt mjligt och logiskt. Mer ett konstanterande n ett ideal i sig.
Citera
2010-07-12, 04:44
Medlem
Att tolka nihilsm som att inga reella vrden existerar r vl fullstndigt godtagbart, och fungerar alldeles utmrkt om man ocks accepterar emotivism, dvs att allt som framstr som vrderingar egentligen bara bygger p den personliga instllningen till en freteelse.
Senast redigerad av Potatischoklad 2010-07-12 kl. 04:48.
Citera
2010-07-15, 12:01
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatischoklad
dvs att allt som framstr som vrderingar egentligen bara bygger p den personliga instllningen till en freteelse.

Det gr dem ju iofs inte mindre verkliga fr den som innehar dem.
Citera
2010-07-15, 19:02
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Det gr dem ju iofs inte mindre verkliga fr den som innehar dem.

Jag r lite nyfiken p en sak hr. Gr inte knnedomen om att ens vrderingar har en subjektiv grund att dessa blir mindre verkliga? Ponera att en individ tror p objektiva intrinsikala vrden och att en annan individ tar en nihilistisk stllning. De kan vl inte bda ha samma syn p vrderingarnas verklighet tnker jag. Bda kan naturligtvis ha vrderingar men d realisten tror p deras oberoende existens tror nihilisten p att de har en existens som r beroende av en sjlv. Och det, skulle jag tnka mig, gr vrderingarna till mindre verkliga fr nihilisten d fr denne r verkligheten begrnsad till en sjlv till skillnad fr realisten vars vrderingarnas verklighet r mindre begrnsad rent metafysiskt. Allts, om jag r nihilist kan jag g runt med vissa ider men samtidigt veta att dessa bara r en resultat av tanken och inte av hur vrlden egentligen ter sig.
Citera
2010-07-15, 19:07
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Allts, om jag r nihilist kan jag g runt med vissa ider men samtidigt veta att dessa bara r en resultat av tanken och inte av hur vrlden egentligen ter sig.

Jo, frvisso. Men det gr dem nd inte mindre verkliga. Bara medvetet subjektiva.

Vidare har de flesta normelempatiska en hel del omedvetna (samhlls-)vrden.

Moral r ingen dock ingen fixerad naturlag. Punkt.
Citera
2010-07-15, 19:33
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Jo, frvisso. Men det gr dem nd inte mindre verkliga. Bara medvetet subjektiva.

Vidare har de flesta normelempatiska en hel del omedvetna (samhlls-)vrden.

Moral r ingen dock ingen fixerad naturlag. Punkt.

NU handlar det typiskt nog om verklighetsdefinitioner igen. Men om man anvnder en korrespondensteori fr att tala om verklighet har jag svrt att se hur det inte skulle gra nihilistens vrderingar till mindre verkliga. Men du kanske talar om ngon slags subjektiv verklighet?
Citera
2010-07-15, 19:36
Medlem
Varangians avatar
Citat:
NU handlar det typiskt nog om verklighetsdefinitioner igen. Men om man anvnder en korrespondensteori fr att tala om verklighet har jag svrt att se hur det inte skulle gra nihilistens vrderingar till mindre verkliga. Men du kanske talar om ngon slags subjektiv verklighet?

Ja, givetvis tillhr fenomen ssom knslor och vrderingar den subjekta verkligheten. Dessa terfinner du inte i den objektiva verkligheten med dess naturlagar etc.

Dock r ingen av dem mindre verklig fr det.
Citera
2010-07-15, 19:43
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ja, givetvis tillhr fenomen ssom knslor och vrderingar den subjekta verkligheten. Dessa terfinner du inte i den objektiva verkligheten med dess naturlagar etc.

Dock r ingen av dem mindre verklig fr det.

Nu r jag inte alltfr insatt i denna filosofiska gren men r det inte s att du utgr ifrn ett ngot nihilistisk tankestt hr?

Wikipedia sger: Nihilism can also take epistemological, metaphysical or ontological forms, meaning respectively that, in some aspect, knowledge is not possible or that contrary to our belief, some aspect of reality does not exist as such.

En icke-nihilist borde d bli av med negationen och drmed anta att "some aspekt of reality does exist as such.
Citera
2010-07-15, 19:48
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Nu r jag inte alltfr insatt i denna filosofiska gren men r det inte s att du utgr ifrn ett ngot nihilistisk tankestt hr?

Wikipedia sger: Nihilism can also take epistemological, metaphysical or ontological forms, meaning respectively that, in some aspect, knowledge is not possible or that contrary to our belief, some aspect of reality does not exist as such.

En icke-nihilist borde d bli av med negationen och drmed anta att "some aspekt of reality does exist as such.

Som nihilist sjlv r jag kanske partisk i mlet s att sga.

Men alla defintioner r inte direkt bra defintioner. Sant dock att absolut kunskap hgst sannolikt inte inte r mjlig (en typisk postmodern tanke), utan man fr frlita sig p sannolikhet.

Ontologisk nihilism har jag dock ej trffat p (verkar konstigt), utan d frmst axiologisk och kanske ven epistemologisk.
Citera
2010-08-10, 02:38
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Men alla defintioner r inte direkt bra defintioner. Sant dock att absolut kunskap hgst sannolikt inte inte r mjlig (en typisk postmodern tanke), utan man fr frlita sig p sannolikhet.

Ex nihil surgit nihil, som de Heideggertrogna brukar sga. Man kan aldrig divergera in absurdum frn den etymologiska basen till ett begrepp; vilket rekursivt fr oss ter till nihil, som varande sprunget ur intet.
Citera
2010-08-10, 05:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Jag har svrigheter att frst vad Heidegger syftar p. Vilken tomhet r det han referar till? Mental tomhet dr man knner avsaknad utav mening eller rent vakuum?
Jag tror att han bara pratar strunt, vilket man inser nr man lser honom tillrckligt noga. Men under tiden kan man bli underhllen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in