Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Tror det var den gamla LSD-gurun Terence McKenna.
Aha, det har jag inte svårt att tro.
Citat:
Intressant. Vad får dig att kalla medvetandet för "subjekt" och hjärnan som "objekt". På vilket sätt "upplevs" hjärnan av medvetandet? Kan man inte snarare påstå att det är hjärnan som upplever ett medvetande? Eller att båda dessa upplever omvärlden?
Jag menar helt enkelt att hjärnan är ett objekt som man kan se på och ta på (typ som en regelbok eller ritning för hur vårt medvetande formas och upplevs i vårt fysiska universum.) Men medvetandet (subjektet) eller att vara medveten har inget med hjärnan att göra, det är något helt annat. Hjärnan kan inte uppleva medvetandet för den är inte medveten.
Citat:
Ny vinkling på ett klassiskt resonemang ("redan de gamla grekerna..."). Problemet är att vi aldrig kan definiera världen utanför "buren", om en sådan ens finns, då alla sätt att uppleva det är högst subjektiva och introspektiva. Är det inte isåfall en mer adekvat beskrivning att säga att världen som enligt dig är utanför buren snarare är innanför den - och att buren är vårt egna medvetande? I vilket fall som helst gäller frågan om vad som är äkta och vad som är en illusion, och det praktiska är att utgå från att det som upplevs är äkta om andra håller med om att det är det. Upplevd "verklighet"+consensus-"verklighet"=Verklighet, helt enkelt.
Vi kan försöka kartlägga världen utanför buren om vi kollektivt tar förändrade medvetandetillstånd på större allvar och om fler människor kommer i kontakt med det. Med buren menar jag vårt fysiska universum och det sätt vi upplever det på (som hjärnan formar). Jag förstår (hoppas jag) vad du menar, men jag vill sätta en gräns mellan det normala vakna medvetandet som det ser ut när hjärnan har full kontroll och hur det ser ut när vi befinner oss i förändrade tillstånd då hjärnan (som regelbok) förändras och släpper loss medvetandet för att vi utanför buren (det fysiska universum) ska kunna uppleva på ett annat sätt. Som sagt så tycker jag fler människor ska utforska förändrade medvetandetillstånd och ta dom på större allvar så att vi kan bli mer medvetna om oss själva och vår existens, ett nytt konsensus.
Citat:
Indeed, allt vi kan vara säkra på är vad vi själva upplever. Idén om universum som en av oss byggd lekplats vill jag att du utvecklar innan jag kan svara; jag är inte på det klara med vad du menar.
Vi har valt att existera som människor i den form vi gör nu i universum. Vi gör detta för att uppleva hur det är är att vara människa, uppleva tid, rum, känslor m.m. (Många väljer att uppleva lidande.) Det vi borde hålla högt är nöjen och lekfullhet och inte ta allt på så stort allvar. Vi har ändå valt att vara här så varför klaga på allt. ("We are spiritual beings having a human experience")