• 1
  • 2
2008-04-24, 10:58
Medlem
Alltså jag som gammal elektriker vet ju mer än väl hur man tillordnar elektriska automatiska styranordningar: Säg att jag vill att min radio automatiskt skall börja spela musik när jag har just kommit hem, därpå satt mig vid köksbordet, och att jag inte kokar kaffe på spisen.
Då drar jag den elektriska strömmen till radion, först till en kontakt som känner av att ytterdörren har öppnats, sedan till en kontakt på köksstolen som känner av att jag sitter på stolen, sedan till en kontakt på spisen som bryter strömmen om spisen är påslagen, å så fram till radion.
-Men hur fixar man detta per "dator"?
Citera
2008-04-24, 11:04
Medlem
Väldigt simpelt och kostar ca 200,-. Men då krävs det en fjärrkontroll(den får du till) som fixar allt åt dig. Tror du får 3-5 st stick kontakter som du sätter i valfria eluttag som du slår på/av med hjälp av fjärkontrollen, du borde kunna koppla de till vad som helst, kanske blir lite problem med spisen dock, men till de övriga prylarna ska det funka fin fint.
Citera
2008-04-24, 11:04
Du vill alltså att din dator ska göra något när du kommer hem?

Förstår inte exakt vad det är du söker..
Citera
2008-04-24, 11:10
Medlem
aa_som_ni_hatars avatar
"dator" alltså... en vanlig hemma PC? Eller ett PLC-system?

Förvirrad :\
Citera
2008-04-24, 11:15
Medlem
köp två clapperuttag, koppla in grejorna, modifiera stolen så att den låter "KLAPP KLAPP" när du sätter dig på den.
Citera
2008-04-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Alltså jag som gammal elektriker vet ju mer än väl hur man tillordnar elektriska automatiska styranordningar: Säg att jag vill att min radio automatiskt skall börja spela musik när jag har just kommit hem, därpå satt mig vid köksbordet, och att jag inte kokar kaffe på spisen.
Då drar jag den elektriska strömmen till radion, först till en kontakt som känner av att ytterdörren har öppnats, sedan till en kontakt på köksstolen som känner av att jag sitter på stolen, sedan till en kontakt på spisen som bryter strömmen om spisen är påslagen, å så fram till radion.
-Men hur fixar man detta per "dator"?

Du talar om den typ av utrustning som rullstolsburna har för att med en fjärrkontroll kunna tända och släcka lampor och lite andra funktioner... ingen aning om vad det kallas med vet att Hjälpmedelscentralen bör har sådan utrustning...

http://www.google.se/search?hl=sv&q=...centralen&meta=

Den sökningen borde kunna leda dig till rätt instans tror jag...
Citera
2008-04-24, 15:21
Medlem
Anteuss avatar
Ditt BIOS stödjer nog att funktionen "Restore on AC Power Loss" och ställ in att den ska Power On, sedan vet du nog själv hur du ska koppla kablarna, annars kan du "förlänga" startknappen och ha en brytare vid dörren. Dock tror jag att det skulle bli problem när man redan är hemma och sitter med datan på och får besök
Citera
2008-04-25, 03:43
Medlem
FÖRSTÅNDSBEGÅVNINGEN PÅ FLASHBACK!!??

..är ju inte speciellt hög. Som kan utläsas ovan. –Men man kan ju ändå faktiskt få mycken hjälp här då det klurar till sig med det elektriska; -Tack för dé! Herr Axelsson.
Oaktat att man också inte riktig vet vad man tar sig för mot det kluriga. ..och att säkert en del datorer går i luften på de goda råd som gives.
Citera
2008-04-25, 08:24
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
FÖRSTÅNDSBEGÅVNINGEN PÅ FLASHBACK!!??

..är ju inte speciellt hög. Som kan utläsas ovan

Tror Du att det får fler och bättre svar när Du är oförskämd?
Citera
2008-04-25, 08:31
Bannlyst
Är frågan att du vill kunna styra dina hushållsattiraljer med datorn, eller att du vill att datorn skall ingå i din "komma-hem-startup-sekvens"?

Du är riktigt dålig på att formulera dig. Alldeles för många ord, utan någon som helst substans.
Citera
2008-04-25, 08:54
Medlem
TheCazes avatar
Kan detta vara något?
http://www.kjell.com/?item=50200&path=

Och

http://www.kjell.com/?item=50232&path=
Citera
2008-04-25, 11:53
Medlem
Anteuss avatar
Om man bara vill att den ska starta upp ett visst klockslag så är finns det också i de flesta BIOS, sök runt lite så hittar du nog
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in