• 1
  • 2
2008-04-24, 10:32
Bannlyst
Hur tror ni världen skulle ändras om man uppfann ett sätt att koppla in sig i en datorvärld likt den i filmen "Matrix".

I den världen så finns allt som finns i den riktiga världen. Du kan känna, smaka, lukta o.s.v...

I den världen bestämmer du och du kan välja precis hur du vill leva.

Hur tror du att det skulle kännas att först befinna sig i den här låtsasvärlden ett par dagar och göra precis vad du vill och sen "plugga ut" och vara tillbaka i den riktiga världen där du har ditt pissiga jobb, din pissiga chef, din feta ölmage och ditt fula nylle?

Skulle du kunna tänka dig att frysa ner dig själv och koppla in dig i låtsasvärlden och leva där i all evighet* ?

Tänk på att låtsasvärlden är precis som den riktiga världen. Människor har känslor, det finns krig osv. Men du kan ändra på precis allt.

* I evighet tills du utlöser en funktion som låter dig dö...

Jag vet att det finns nån film som handlar om detta. Kommer dock ej ihåg vad den hette.
Senast redigerad av Steingren 2008-04-24 kl. 10:40.
Citera
2008-04-24, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren
Hur tror ni världen skulle ändras om man uppfann ett sätt att koppla in sig i en datorvärld likt den i filmen "Matrix".

I den världen så finns allt som finns i den riktiga världen. Du kan känna, smaka, lukta o.s.v...

Hur tror du att det skulle kännas att först befinna sig i den här låtsasvärlden ett par dagar och göra precis vad du vill och sen "plugga ut" och vara tillbaka i den riktiga världen där du har ditt pissiga jobb, din pissiga chef, din feta ölmage och ditt fula nylle?

Skulle du kunna tänka dig att frysa ner dig själv och koppla in dig i låtsasvärlden och leva där i all evighet* ?

Tänk på att låtsasvärlden är precis som den riktiga världen. Människor har känslor, det finns krig osv. Men du kan ändra på precis allt.

Jag vet att det finns nån film som handlar om detta. Kommer dock ej ihåg vad den hette.

Jo, man skulle väl bara "vakna" för att typ göra som saker som är livsviktigt för ens fortlevnad. Typ äta

Problemet dock är väl att man aldrig kommer få några genuina "fan vad stolt jag är"-känslor, alltså blir det svårt att förutspå hur man kommer att må. Även andra vitala känslor kommer att bli rubbade antar jag.

Vet någon vad filmen heter?
Citera
2008-04-24, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Jo, man skulle väl bara "vakna" för att typ göra som saker som är livsviktigt för ens fortlevnad. Typ äta

Problemet dock är väl att man aldrig kommer få några genuina "fan vad stolt jag är"-känslor, alltså blir det svårt att förutspå hur man kommer att må. Även andra vitala känslor kommer att bli rubbade antar jag.

Vet någon vad filmen heter?
Är det den filmen med robotagenten? Och den smarta syrran till den bruden som är kär i robotagenten? Alltså den syrran som blir kidnappad, för att hjälpa till att programera något. Och det är en grupp emosar som vill in i datavärlden, men det slutar med att bara den "bossen" kommer in där, och robotagenten kommer in i Half Life 1 (HAHA)!

Är det den?
Citera
2008-04-24, 14:46
Medlem
Giorgis avatar
Det skulle vara en cool sak att göra. Om man då kan kontrollera programmet så är man i princip Gud. Men man skulle nog tröttna på det efter ett tag, jag skulle i alla fal.
Citera
2008-04-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren

Jag tror att iaf 98% av alla människor skulle koppla in sig i detta nätvärk. Intressant att notera är att Mr Smith i Matrix nämner att den första Matrix var ett paradis för människor där dem antagligen kunde göra vad som helst. Men den funkade inte. Mr Smith påstod att människor måste ha misär och elände i sina liv för att öht kunna existera.
Citera
2008-04-24, 16:42
Medlem
Evil_the_Cats avatar
Jag hade definitvit kopplat upp mig. Låter ju helt underbart

Jag vill oxå veta vad filmen heter, den verkar väldigt intressant!
Citera
2008-04-24, 17:06
Medlem
litenbondes avatar
Jag hade troligtvis utvecklat ett beroende av att snacka med andra människor om denna världen samtidigt som vi försöker arbeta i vår egen. Jag hade definitivt kopplat upp mig till den och använt den men frågan är sedan på vilken sätt man hade förändrat den. troligtvis hade jag försökt att behålla en del hinder i livet för att göra det mer intressant.
Citera
2008-07-30, 02:21
Medlem
Gautamas avatar
Det finns väl redan två typer av denna utopiska fantasivärld:
1. Internet
2. Droger
Citera
2008-07-30, 02:35
Medlem
wellermans avatar
Vanilla sky heter filmen.
http://www.imdb.com/title/tt0259711/
Citera
2008-07-30, 10:33
Medlem
Och boken där hela mänskligheten kopplar in sig i en datorvärld heter "The Last Question" (1956) av Isaac Asimov (Som skapade dom tre robotlagarna och positroniska hjärnor som användes i Star Trek och filmen I,Robot med Will Smith) http://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_Question

Det är en kort novell, så jag rekommenderar att läsa den istället för att kolla "Plot Summary" på WikiPedia, där dom spoilar hela boken genom att berätta slutet på det...

Det finns andra filmer där dom är uppkopplade mot en dator. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Thirteenth_Floor Den är bra som en thriller, man vet inte riktigt vad som är verkligt eller inte, och spelar det någon roll egentligen, är frågan man ställer sig hela tiden. Dom här filmerna är också ganska bra: http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_City_(1998_film) http://en.wikipedia.org/wiki/EXistenZ Existenz är extra bra för att det en David Cronenberg film. Han är helt bäng i bollen. Allting ser så äckligt ut. Hans "Naked Lunch" kan också ses som en föregångare till den här vad-är-verkligt konceptet: http://en.wikipedia.org/wiki/Naked_Lunch_(film) Fast det måste han ha fått från David Lynchs "Eraserhead". Fan vilken vrickad film, och äcklig. Man blir helt snurrig av att se den. http://en.wikipedia.org/wiki/Eraserhead

Själv skulle jag fortsätta mitt liv som vanligt,
oavsett om jag var i datorn eller inte.
Jag ser ju på saker och ting som vanligt.
För mig är sex skönt och krig hemskt,
och så tycker jag oavsett om jag är i en dator eller inte.
Så jag skulle säga "Hej" och skaka hand med folk ändå.
Skriva mina tentor och sola i solen,
som jag alltid gör
Citera
2008-07-30, 18:05
Medlem
Novums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstaZy
Är det den filmen med robotagenten? Och den smarta syrran till den bruden som är kär i robotagenten? Alltså den syrran som blir kidnappad, för att hjälpa till att programera något. Och det är en grupp emosar som vill in i datavärlden, men det slutar med att bara den "bossen" kommer in där, och robotagenten kommer in i Half Life 1 (HAHA)!

Är det den?

Jag tror du tänker på filmen "Max Knight: Ultra Spy" fast jag är inte säker.
Citera
2008-07-30, 19:50
Medlem
Pseud0nyms avatar
Jag skulle lätt göra det, ett litet tag i alla fall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto