• 1
  • 2
2008-04-23, 18:40
Medlem
Mhaels avatar
Köpte just hem ett hekto svartrökt bog när jag var på ica, men när jag slängde i mig en skiva så såg jag att de har en svagt grön rand ytterst....den syns dock bara i en vis ljusvinkel så det är kankse bara fett?

Säkert överdrivet larvig fråga då den smakar gott men vad är det?
Citera
2008-04-23, 19:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Köpte just hem ett hekto svartrökt bog när jag var på ica, men när jag slängde i mig en skiva så såg jag att de har en svagt grön rand ytterst....den syns dock bara i en vis ljusvinkel så det är kankse bara fett?

Säkert överdrivet larvig fråga då den smakar gott men vad är det?
Ingen fara.

~Paul~
Citera
2008-04-23, 19:20
Medlem
H0nkens avatar
Tror iknappast att det ska var någon fara. Testa att lukta på skinkan. Om det luktar fräscht så är det nog bara att äta på.
Citera
2008-04-23, 19:26
Medlem
Mhaels avatar
Nä, det var nog bara onödigt att posta överhuvudtaget...
Den är iaf slut nu.
SKa nu påbörja potatisskalningen för min färsbiffar till ikväll^^ vilka kommer innehålla mer än köttfärs .
Dock kan jag ju passa på att fråga, hur gör jag brunsås? eller nåt liknande av fettet å safterna i stekpannan, köpte t.o.m. maizena idag! Tror det är sådant jag ska använda va?
Citera
2008-04-23, 19:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nä, det var nog bara onödigt att posta överhuvudtaget...
Den är iaf slut nu.
SKa nu påbörja potatisskalningen för min färsbiffar till ikväll^^ vilka kommer innehålla mer än köttfärs .
Dock kan jag ju passa på att fråga, hur gör jag brunsås? eller nåt liknande av fettet å safterna i stekpannan, köpte t.o.m. maizena idag! Tror det är sådant jag ska använda va?
Det gröna är oxidation som uppkommer i samband med att köttet blir behandlat (sprutat) med salt och socker.

Brunsås är nog den enklaste sås du kan göra. Antingen utgår man från sky från ett tidigare matlag eller så kör man från början med äkta smör som bas. En traditionell sådan skall inte innehålla lök, men det finns de som har det. Själv gör jag inte det.

Gör så här:

Lös lite vetemjöl eller maizena i lite vatten. Smaksätt din sky med en halv buljontärning (ox), sv-/vitpeppar och en nypa socker. Skvätt i lite Guldsoya om du har den. Den gör färgen mer tilltalande. Blanda ihop grädde och mjölk 50-50 procent.

Häll i maizena-/vetemjölblandningen, rör om och häll i också gräddmjölken. Låt alltsammans tjockna och sjud i ca 5 minuter. Om såsen verkar bli för tjock så får du späda med lite vatten. Det är allt.

~Paul~
Citera
2008-04-23, 19:45
Medlem
Mhaels avatar
Testar ditt recept dePaul, dock undrar jag hur många ägg jag ska ha på 400g nötfärs? (för enkelhetens skull kan du gärna ta mått på alla andra ingredienser med )
Citera
2008-04-23, 20:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Testar ditt recept dePaul, dock undrar jag hur många ägg jag ska ha på 400g nötfärs? (för enkelhetens skull kan du gärna ta mått på alla andra ingredienser med )
Det är alltså vanliga pannbiffar du vill åstadkomma? Saken är nämligen den att din färs lämpar sig bättre till hamburgare.

~Paul~
Citera
2008-04-23, 20:08
Medlem
Mhaels avatar
jasså?
hm...jag planerade att göra små biffar....har inge bröd så det får nog bli biffar ändå. Så jag ska skaffa blandfärs då eller vad ska jag använda "egentligen" vid biffar?
Citera
2008-04-23, 20:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
jasså?
hm...jag planerade att göra små biffar....har inge bröd så det får nog bli biffar ändå. Så jag ska skaffa blandfärs då eller vad ska jag använda "egentligen" vid biffar?
Nötfärs blir lite för torr till pannbiffar. Den är också onödigt dyr. Fläsk- eller blandfärs är mest lämpligt.

Men OK. Du kan ändå göra pannbiffar men då får du dryga ut dem. Har du späck, bacon eller grädde hemma?

~Paul~
Citera
2008-04-23, 20:28
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nötfärs blir lite för torr till pannbiffar. Den är också onödigt dyr. Fläsk- eller blandfärs är mest lämpligt.

Men OK. Du kan ändå göra pannbiffar men då får du dryga ut dem. Har du späck, bacon eller grädde hemma?

~Paul~

späck? köper man sådant?
Bacon, ja
grädde, matlagnings, ja
Citera
2008-04-23, 20:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
späck? köper man sådant?
Bacon, ja
grädde, matlagnings, ja
Späck kan man antingen tigga sig till eller köpa .

Matlaningsgrädde kan du ta bort med en gång. Det betyder att du har bacon. Bra!

Gör såhär: Finhacka en medelstor gul lök och fräs den i lite smör tillsammans med fintärnat bacon. Knäck ett stort ägg eller två små i en bunke, häll på ½ dl havregryn och vispa om. Lägg i ca 1½ tsk salt, en nypa socker och ½ tsk sv. peppar. Vispa om igen. Lägg i lök/baconfräsen när det har svalnat något. Vispa om. Tillsätt nu färsen och rör om med en träsked eller liknande. Rör tills det börjar bli fast och klibbigt i konsistensen. Om det blir för tjockt får du späda med lite vatten.

Lägg nu färsen i kyl i ca 20-30 minuter.

Ta ut färsen och forma bollar på ca 4 cm i diameter. Platta till dem över ett silikonpapper.

Hetta samtidigt upp olja i en stekpanna på medelvärme.

Kör fyra pannbiffar i taget i neutral olja (i en 28 cm panna). Oljan bör nå upp till halva pannbiffarnas höjd. Strunta i att lägga i en smörklick, det blir bara omständigt och du kommer att behöva byta olja oftare.

Pannbiffarna är färdiga när de inte längre känns mjuka i mitten när du trycker på dem med stekspaden. Vänd dem ofta så att de får en gyllene sammanhängande färg.

~Paul~
Citera
2008-04-23, 21:11
Medlem
Mhaels avatar
Så. nu står smeten i ugnen och potatisen på plattan.
Avvek dock så pass att jag använde (banan)scharlotenlök istället för gul....hade bara det.
Dock blev aromen från baconet så god så jag ville börja äta "smeten" rå^^
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu har jag stekt de första och de har en fin färg och ser riktigt goa ut
Senast redigerad av Mhael 2008-04-23 kl. 21:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in