2008-04-23, 18:18
Medlem
Hallå jag hade tänkt mig att installera Ubuntu, så jag undrar en sak bara, jag var inne på www.acer.com och letade drivrutiner. Men det finns inga för Linux baserade OS så jag undrar om det kommer fungera som vanligt utan dessa? Jag är helt nybörjare på detta.
Citera
2008-04-23, 18:47
Medlem
Hispers avatar
Men varför postar du en fråga om Ubuntu i Mac avdelningen?

Vi flyttar till Linux-avdelningen

/Moderator
Citera
2008-04-23, 19:41
Medlem
gtk qts avatar
Som regel brukar det funka bra. Speciellt om du har en stationär dator. Ubuntu brukar hitta grafik, nätverks och grafikkort. Linux på bärbara har jag dock inte så stor erfarenhet av. Vad jag vet så är det väl WLAN som kan krångla ibland med linux.
Citera
2008-04-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Men varför postar du en fråga om Ubuntu i Mac avdelningen?

Vi flyttar till Linux-avdelningen

/Moderator

Oj ursäkta, tänkte mig inte för.
Citera
2008-04-23, 20:07
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Hallå jag hade tänkt mig att installera Ubuntu, så jag undrar en sak bara, jag var inne på www.acer.com och letade drivrutiner. Men det finns inga för Linux baserade OS så jag undrar om det kommer fungera som vanligt utan dessa? Jag är helt nybörjare på detta.

En stor del (om inte all) av din hårdvara stöds redan av Ubuntu, du behöver därför inte jaga drivrutiner på samma sätt som du gör till Windows. Det kan dock vara bra att kolla upp om just din datormodell (samt kringutrustning) innehåller någon hårdvara som kan ställa till med problem (trådlöst nätverkskort, webcam, grafikkort, etc). Några sökningar på Ubuntus egna forum och Google kan nog ge dig svar på de (eventuella) problemen.

Jag tycker du ska ladda hem en liveskiva och testa (Ubuntu 8.04 släpps imorgon, jag rekommenderar att du väntar till dess), då kan du prova på Ubuntu utan att installera något.
Citera
2008-04-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belldozer