2008-04-23, 18:18
Medlem
Hallå jag hade tänkt mig att installera Ubuntu, så jag undrar en sak bara, jag var inne på www.acer.com och letade drivrutiner. Men det finns inga för Linux baserade OS så jag undrar om det kommer fungera som vanligt utan dessa? Jag är helt nybörjare på detta.
Citera
2008-04-23, 18:47
Medlem
Hispers avatar
Men varför postar du en fråga om Ubuntu i Mac avdelningen?

Vi flyttar till Linux-avdelningen

/Moderator
Citera
2008-04-23, 19:41
Medlem
gtk qts avatar
Som regel brukar det funka bra. Speciellt om du har en stationär dator. Ubuntu brukar hitta grafik, nätverks och grafikkort. Linux på bärbara har jag dock inte så stor erfarenhet av. Vad jag vet så är det väl WLAN som kan krångla ibland med linux.
Citera
2008-04-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Men varför postar du en fråga om Ubuntu i Mac avdelningen?

Vi flyttar till Linux-avdelningen

/Moderator

Oj ursäkta, tänkte mig inte för.
Citera
2008-04-23, 20:07
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Hallå jag hade tänkt mig att installera Ubuntu, så jag undrar en sak bara, jag var inne på www.acer.com och letade drivrutiner. Men det finns inga för Linux baserade OS så jag undrar om det kommer fungera som vanligt utan dessa? Jag är helt nybörjare på detta.

En stor del (om inte all) av din hårdvara stöds redan av Ubuntu, du behöver därför inte jaga drivrutiner på samma sätt som du gör till Windows. Det kan dock vara bra att kolla upp om just din datormodell (samt kringutrustning) innehåller någon hårdvara som kan ställa till med problem (trådlöst nätverkskort, webcam, grafikkort, etc). Några sökningar på Ubuntus egna forum och Google kan nog ge dig svar på de (eventuella) problemen.

Jag tycker du ska ladda hem en liveskiva och testa (Ubuntu 8.04 släpps imorgon, jag rekommenderar att du väntar till dess), då kan du prova på Ubuntu utan att installera något.
Citera
2008-04-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belldozer
En stor del (om inte all) av din hårdvara stöds redan av Ubuntu, du behöver därför inte jaga drivrutiner på samma sätt som du gör till Windows. Det kan dock vara bra att kolla upp om just din datormodell (samt kringutrustning) innehåller någon hårdvara som kan ställa till med problem (trådlöst nätverkskort, webcam, grafikkort, etc). Några sökningar på Ubuntus egna forum och Google kan nog ge dig svar på de (eventuella) problemen.

Jag tycker du ska ladda hem en liveskiva och testa (Ubuntu 8.04 släpps imorgon, jag rekommenderar att du väntar till dess), då kan du prova på Ubuntu utan att installera något.

Ok tackar så mycket.
Citera
2008-04-23, 22:06
Medlem
penol700s avatar
Jag kör ubunu 7.10 på min bärbara acer och det enda som inte fungerade från början var just trådlöst internet som några sagt, men det går att lösa genom att följa den här guiden:http://ubuntuforums.org/showpost.php...&postcount=105

Lycka till!
Citera
2008-04-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Jag kör ubunu 7.10 på min bärbara acer och det enda som inte fungerade från början var just trådlöst internet som några sagt, men det går att lösa genom att följa den här guiden:http://ubuntuforums.org/showpost.php...&postcount=105

Lycka till!

Jag har en Acer med samma problem (trådlösa) men guiden verkar inte fungera i mitt fall så jag undrar vad för typ av nätverkskort du har. Jag har Atheros tror jag det heter som sitter i min.

MVH // Swegeneral.
Citera
2008-04-23, 23:59
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Jag har en Acer med samma problem (trådlösa) men guiden verkar inte fungera i mitt fall så jag undrar vad för typ av nätverkskort du har. Jag har Atheros tror jag det heter som sitter i min.

MVH // Swegeneral.

Ok trodde nästan alla acer hade Broadcom, men tydligen inte..
Prova att googla runt lite, jag hittade det här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=739998
Citera
2008-04-24, 00:02
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Ok trodde nästan alla acer hade Broadcom, men tydligen inte..
Prova att googla runt lite, jag hittade det här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=739998

Finns ett program som heter madwifi som kanske funkar.
Testa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in