Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-23, 13:57
Medlem
Hej!

Igår när jag kom hem så såg jag på fönstret i mitt rum att det på hela min fönsterkarm kryllade av små, små (halv)röda spindlar. Dessa var främst lokaliserade i hörnet av fönstret och kommer utifrån. Spindlarna är inte helt röda utan deras ben är röda och kroppen är brun/svart. Vad jag kan se med blotta ögat är att de har två stycken känselsprö. När man mosar dem blir det röda märken efter. Antagligen är de "nykläckta".
Jag har aningar om att det kan vara en sorts spindel eller kvalster(?).

Här är en bild på de vidriga krypen: http://i29.tinypic.com/263cvag.jpg

Jag har sprutat radar på utsidan av fönstret och kör nu på med rengöringsmedel för att få bort de som kryper på fönsterkarmen... Någon som vet var det är för djur och kanske hur jag ska få bort dem på effektivaste sätt?
Citera
2008-04-23, 13:59
Medlem
H.E.L.s avatar
Sådana hade vi på slipersen hemma. Det går inte att peta på dem utan att de mosas.
Citera
2008-04-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Sådana hade vi på slipersen hemma. Det går inte att peta på dem utan att de mosas.

Vad gjorde ni åt dem då?
Citera
2008-04-23, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malm-
Hej!

Igår när jag kom hem så såg jag på fönstret i mitt rum att det på hela min fönsterkarm kryllade av små, små (halv)röda spindlar. Dessa var främst lokaliserade i hörnet av fönstret och kommer utifrån. Spindlarna är inte helt röda utan deras ben är röda och kroppen är brun/svart. Vad jag kan se med blotta ögat är att de har två stycken känselsprö. När man mosar dem blir det röda märken efter. Antagligen är de "nykläckta".
Jag har aningar om att det kan vara en sorts spindel eller kvalster(?).

Här är en bild på de vidriga krypen: http://i29.tinypic.com/263cvag.jpg

Jag har sprutat radar på utsidan av fönstret och kör nu på med rengöringsmedel för att få bort de som kryper på fönsterkarmen... Någon som vet var det är för djur och kanske hur jag ska få bort dem på effektivaste sätt?

Sådana har man råkat ut för. När jag var liten tyckte jag att det såg ut som små, små gelehallon springandes omkring.

Annars så lever de säkerligen under väldigt kort tid. De brukar iaf dyka upp en dag och vara helt borta nästa dag.
Citera
2008-04-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Sådana har man råkat ut för. När jag var liten tyckte jag att det såg ut som små, små gelehallon springandes omkring.

Annars så lever de säkerligen under väldigt kort tid. De brukar iaf dyka upp en dag och vara helt borta nästa dag.

Haha okej. Jo men igår sanerade jag hela fönstret och även utsidan och idag kom jag hem och märkte att det fanns fler... Ska sanera igen lite senare.
Citera
2008-04-23, 14:26
Medlem
H.E.L.s avatar
Citat:
Vad gjorde ni åt dem då?
Inget. De var harmlösa.
Citera
2008-04-23, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Inget. De var harmlösa.

Ja, det är möjligt att de är, men jag har min säng precis under fönstret så det skulle vara nice att ikväll kunna bädda rent och veta att äckeldjuren inte myser ner sig med mig.
Citera
2008-04-23, 16:24
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Soldyrkare heter de. De kommer från gräsmattan och tar sig in genom den trasiga fönsterlisten eller ventilen brevid. Ofarliga men kan komma i tusental. De parar sig för fullt nu.

Spraya på litet insektsgift så dör de. Och byt ut listen.
Citera
2008-04-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Soldyrkare heter de. De kommer från gräsmattan och tar sig in genom den trasiga fönsterlisten eller ventilen brevid. Ofarliga men kan komma i tusental. De parar sig för fullt nu.

Spraya på litet insektsgift så dör de. Och byt ut listen.

Tack för ditt svar! På bilden i länken du skickade är dock överkroppen smal vid huvudet för att sedan bli bredare. Mina vänners kroppar är tjocka vid huvudet för att sedan smalna av. Kanske är p.ga att de är nykläckta . Ska tejpa skiten ikväll för så fort jag sanerar med vanlig rengöringsspray och trasa är de tillbaks efter 1h...

Har någon några tips på bra insektspray man kan använda inomhus?

EDIT: Kan tillägga att fönsterlisten inte är trasig, de små rackarna kryper in ändå.
Senast redigerad av malm- 2008-04-23 kl. 18:02.
Citera
2008-04-23, 20:29
Medlem
Är det inte sådana man brukar så fint kalla lyckospindlar?
Totalt harmlösa små kryp.
Citera
2008-04-23, 22:06
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Tack för ditt svar! På bilden i länken du skickade är dock överkroppen smal vid huvudet för att sedan bli bredare. Mina vänners kroppar är tjocka vid huvudet för att sedan smalna av. Kanske är p.ga att de är nykläckta . Ska tejpa skiten ikväll för så fort jag sanerar med vanlig rengöringsspray och trasa är de tillbaks efter 1h...

Har någon några tips på bra insektspray man kan använda inomhus?

EDIT: Kan tillägga att fönsterlisten inte är trasig, de små rackarna kryper in ändå.

För jävla dålig bild den där teckningen på Anticimex hemsida. Tror faktiskt att de tagit en teckning på ett generiskt kvalster A1 och färgat den lite rödare. Här har du en närbild istället http://www.uos.harvard.edu/ehs/pes_clovermite.shtml

Radar, Raid blå eller röd är utmärkta produkter. Vill man ha det starkaste Klass 3 som finns på svenska marknaden så väljer man Anticimex Mot Insekter eller Silvandersons Flugpenna, de är riktigt bra.

Listen glappar litet eller så har du fönstret öppet. Men de är ju minimala så de tar sig in genom minsta springa. Spraya karmen så löser det sig.

Edit: Här får man uppdatera sin information såg jag.. Skrev att de parar sig för fullt. Rimmar illa med infon från Harvard, hehe. Det finns bara honor och de lägger obefruktade ägg som ger nya honor. Kloner alltså.
Senast redigerad av WirelessGkit2 2008-04-23 kl. 22:10.
Citera
2008-04-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto