2008-04-23, 15:29
Medlem
Looneys avatar
Enligt ett domstolsbeslut som togs vintern 2002 (Marknadsdomstolen, mål C26/02) är Flashback förbjudna att bedriva diskussionsforum i Sverige. Verksamheten är endast tillåten ifall Flashback väljer att förhandsgranska alla inlägg, och aktivt raderar samtliga inlägg som är "opassande" innan publicering.

Flashback Media Group AB och forumets grundare, Jan Axelsson, tilldelades ett vite på 400 000 kronor vardera, samt tvingades betala rättegångskostnader på närmare en kvarts miljon kronor.

Freedom of speech - use it or lose it!

Verksamheten lever vidare, via annan domän, annat bolag och annan jurisdiktion. Flashback har för avsikt att följa svensk lagstiftning, och den verksamhet som förbjuds flyttar vi utomlands.

Jag är trött på svensk censur, ta mig till forumet som svenska myndigheter vill förbjuda.

behövs alla dessa regler om "verklsamheten har flyttats utomlands" och på så sätt inte ligger under svensk jurisdiktion ?
Citera
2008-04-23, 15:30
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn
Det skulle vara praktiskt om alla visste var gränserna går, både för 1.03 och 1.08.
Det var någon annan som föreslog en exempellista på saker som är okej och inte okej att skriva.
Ja, detta är någonting jag skulle vilja se med, svartvita regler, inga jävla gråskalor då det enbart leder till mer makt åt moderatorerna och deras omröstningar...
Citera
2008-04-23, 15:31
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
Ja, detta är någonting jag skulle vilja se med, svartvita regler, inga jävla gråskalor då det enbart leder till mer makt åt moderatorerna och deras omröstningar...

Det finns inte en möjlighet i världen att kunna täcka in allt som kan sägas och hurvida det är tillåtet eller ej. Därmed kommer det aldrig kunna finnas några "svartvita" regler.

/feldgrau
Citera
2008-04-23, 15:56
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det finns inte en möjlighet i världen att kunna täcka in allt som kan sägas och hurvida det är tillåtet eller ej. Därmed kommer det aldrig kunna finnas några "svartvita" regler.

/feldgrau
Allt som kan sägas, nej, men vi behöver någon riktlinje att gå efter. Det är omöjligt för oss som användare att veta hur vi ska tolka reglerna, då ni som moderatorer tolkar dem på ett helt annat sett.

Ta bara vad cogolicious sa som exempel:
Citat:
Ursprungligen postat av cogolicious
Kommer ni att börja använda er av 1.03 nu? Det skulle verkligen höja nivån på hela forumet.
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Den används redan nu och vi kommer inte att bli hårdare. Varför skulle vi det? Yttrandefriheten är viktigare än att du kanske inte gillar vad någon annan skriver.

Denna regel missbrukas dagligen, för att moderatorerna anser att yttrandefrihet är viktigare. Hur ska jag vet vad ni moderatorer kommer att agera om jag bryter mot 1.03 och 1.08, kommer jag komma undan med det pga. att yttrandefrihet är viktigare? Därför skulle just ett klargörande av reglerna med några exempel göra det lättare för oss användare att yttrycka oss själva utan att behöva få några kosekvenser av vårat språkval.
Citera
2008-04-23, 17:41
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Looney
behövs alla dessa regler om "verklsamheten har flyttats utomlands" och på så sätt inte ligger under svensk jurisdiktion ?
Ja, blir Flashback kännt som t.ex. ett ställe för knarkhandel så kommer svenska polisen att be den engelska att beslagta Flashbacks servrar mm för att kunna få ut IP-nummer och liknande.

Dessutom får ju Flashback inte bryta mot engelsk lag då servrarna ju står där.
Citera
2008-04-23, 18:28
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Denna regel missbrukas dagligen, för att moderatorerna anser att yttrandefrihet är viktigare. Hur ska jag vet vad ni moderatorer kommer att agera om jag bryter mot 1.03 och 1.08, kommer jag komma undan med det pga. att yttrandefrihet är viktigare? Därför skulle just ett klargörande av reglerna med några exempel göra det lättare för oss användare att yttrycka oss själva utan att behöva få några kosekvenser av vårat språkval.

De inläggen du ser stå kvar är alltså ok, regeln missbrukas alltså inte.

1.08. kommer vi aldrig att kunna säga exaktl, åt helt bli att trakassera eller hota andra användare så ska du se att det är lungt. Du kan även förolämpa och komma med personangrepp men blir det riktigt grovt och då menar jag så grovt så att de flesta skulle reagera så kan det leda till reprimander. På så pass grova angrepp så någon åtgärd tas brukar rätt många användare reagera och skicka rp. Det är högt i tak på fb men trakasserier, hot och grova angrepp är inte ok. De allra flesta vet vad sådana gränser går själva.
Citera
2008-04-23, 19:01
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Allt som kan sägas, nej, men vi behöver någon riktlinje att gå efter.

Riktlinjen är denna: Om en moderator klagar, sluta.

Citera
2008-04-24, 00:32
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Ja, blir Flashback kännt som t.ex. ett ställe för knarkhandel så kommer svenska polisen att be den engelska att beslagta Flashbacks servrar mm för att kunna få ut IP-nummer och liknande.

Dessutom får ju Flashback inte bryta mot engelsk lag då servrarna ju står där.

Servrarna står iofs i Sverige.
Citera
2008-04-24, 03:30
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernskan
Citat:1.01. Reklam och annonsering är förbjuden
Det är tillåtet med bortskänkes-annonser i avdelningen "Recycle your stuff", med undantag för all hantering av läkemedel och droger.

Även alvedon och liknande? Är inte det lite överdrivet?
Det bör ju onekligen lösas enkelt med två ord tillagda:
Det är tillåtet med bortskänkes-annonser i avdelningen "Recycle your stuff", med undantag för all hantering av receptbelagda läkemedel och narkotikaklassade droger.
Citera
2008-04-24, 07:55
Bannlyst
1.03. Hatbrott är förbjudet

Att hota eller medvetet misskreditera en grupp personer med anspelning på etnicitet, religion eller sexuell läggning utifrån påståenden som inte kan styrkas är förbjudet.

Gäller detta bara om jag påstår att alla från x-land har AIDS, eller även om enskild neger?
Citera
2008-04-24, 14:25
Medlem
sebnies avatar
Förslag: inför permanentban för dom mindreåriga som registrerar sig eller postar på forumet.

Dvs inte ban till dom är 18, utan ban permanent. Dvs dom får inte komma tillbaka ens när dom är 18. För dom har ju brutit mot reglerna genom att registrera sig när dom är under 18.

Och på samma sätt, avslöjar någon att han har varit medlem på flashback när han/hon var mindreårig så ska det bli ban också.

Dvs om någon med ett registreringsdatum på 2001 säger "Jag fyller 20 idag" i någon tråd så blir det ban eftersom han var mindreårig vid registreringstillfället. (han var i så fall 13 vid registreringstillfället).

På samma sätt så kan man räkna ut åldern vid registreringstillfället med hjälp av personens födelsedatum i profilen och registreringsdatumet. Sedan kan man köra något automatiserat banscript som bannar dom som någon gång har varit mindreåriga på flashback.
Citera
2008-04-24, 14:33
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Förslag: inför permanentban för dom mindreåriga som registrerar sig eller postar på forumet.

Dvs inte ban till dom är 18, utan ban permanent. Dvs dom får inte komma tillbaka ens när dom är 18. För dom har ju brutit mot reglerna genom att registrera sig när dom är under 18.

Och på samma sätt, avslöjar någon att han har varit medlem på flashback när han/hon var mindreårig så ska det bli ban också.

Dvs om någon med ett registreringsdatum på 2001 säger "Jag fyller 20 idag" i någon tråd så blir det ban eftersom han var mindreårig vid registreringstillfället. (han var i så fall 13 vid registreringstillfället).

På samma sätt så kan man räkna ut åldern vid registreringstillfället med hjälp av personens födelsedatum i profilen och registreringsdatumet. Sedan kan man köra något automatiserat banscript som bannar dom som någon gång har varit mindreåriga på flashback.

Och nyttan med det skulle vara..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in