2009-02-04, 15:19
Medlem
Vaknade tidigt idag för att köra igång trafikskolan TEO 2009 en sista gång innan man gör skrivningen. Hemma fick jag 61/65, på STR's prov på körskolorna får jag 67-70/70. PÅ det riktiga fick jag 54/65. Vilket innebar att jag blev godkänd, däremot lite förvirrad och överraskad av .. "Svårighetsgraden" på provet. Man blir ju nervös självklart, jag började blanda ihop en del grejer..

Imorgon väntar uppkörning.
Citera
2009-02-04, 15:31
Medlem
RM12s avatar
Är det någon som kan förklara lite mer om säkerhetskontrollen på ljusen?

http://i44.tinypic.com/fw58hd.jpg

vad är parkeringsljus tex, det enda jag kan på bilden ovan är dimljusen. Någon som kan skriva vad de olika lägena står för?

Sen hittade jag en sida där dom beskrev hur man gjorde en kontroll under huven med alla symboler osv som är på de olika locken, någon som kan länka om dom hittar något liknande.
Citera
2009-02-04, 15:58
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanGohran
Vaknade tidigt idag för att köra igång trafikskolan TEO 2009 en sista gång innan man gör skrivningen. Hemma fick jag 61/65, på STR's prov på körskolorna får jag 67-70/70. PÅ det riktiga fick jag 54/65. Vilket innebar att jag blev godkänd, däremot lite förvirrad och överraskad av .. "Svårighetsgraden" på provet. Man blir ju nervös självklart, jag började blanda ihop en del grejer..

Imorgon väntar uppkörning.

Var det svårare eller enklare tycker du? Eftersom du sa att du var nervös och det kan ju vara en av anledningarna att du "tabba" dig på några frågor!

Men grattis och lycka till imorgon!
Citera
2009-02-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Var det svårare eller enklare tycker du? Eftersom du sa att du var nervös och det kan ju vara en av anledningarna att du "tabba" dig på några frågor!

Men grattis och lycka till imorgon!

Tack! Jag är inte säker på om det var svårare eller lättare.. det är bara att koncentrera sig och använda sin logik och kunskap, jag började ju blanda saker, antagligen p.g.a. nervositet. Antar att ju mer man pluggar ju lättare att missa på vissa frågor.. med tanke på "all tid man lagt ner på plugget".

Men det löste sig! Och det gör det säkert för er andra som inväntar teorin!
Citera
2009-02-04, 18:11
Medlem
Jaro Paros avatar
Satt och snacka lite skit med en polare och vi kom in på ämnet om teori och skit då jag ska skriva upp snart. Han påstår att man får köra om till höger "no matter what" nu förtiden och trafik som kommer "ikapp" har väjningsplikt.

I boken jag pluggar i är det över 70 är det förbjudet att köra om till höger (men undantag), snackar han bara skit som jag antar eller har dom ändrat det?

Edit: Oops
Citera
2009-02-04, 18:51
Medlem
Du har rätt teoriboken ljuger inte, din polare är ett mongo
Citera
2009-02-04, 21:27
Medlem
hmm jag förstår fortfarande inte detta... kan någon förklara?

Hur mycket längre blir bromssträckan om du
ökar från 40km/h till 80km/h =
ökar från 20 km/h till 80km/h =
ökar från 30 km/h till 90 km/h =
ökar från 15 till 60 km/h =
ökar från 25 till 100 km/h =
ökar från 60 till 120 km/h =

Reaktionssträcka, vid 30 km rör sig bilen ca 9 m/s, vid en reaktionstid på 1 sek.

Hur lång är reaktionssträckan
vid 90 km?
60 km?
110 km?
80 km?
Citera
2009-02-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnbullet
hmm jag förstår fortfarande inte detta... kan någon förklara?

ökar från 40km/h till 80km/h =
ökar från 20 km/h till 80km/h =
ökar från 30 km/h till 90 km/h =
ökar från 15 till 60 km/h =
ökar från 25 till 100 km/h =
ökar från 60 till 120 km/h =

Reaktionssträcka, vid 30 km rör sig bilen ca 9 m/s, vid en reaktionstid på 1 sek.

Hur lång är reaktionssträckan
vid 90 km?
60 km?
110 km?
80 km?

Reaktionstiden är ju 1 s. Hur långt hinner då bilen på 1 s med de angivna hastigheter?
Bästa är att räkna om hastigheten till m/s.
90 km/h = 25 m/s. (Du tar 90/3.6).
Alltså, om du kör 1 s hinner bilen 25 m.

60 km/h = 16.7 m/s ---> reaktionssträcka på 16.7 m.

Bromssträckan går inte räkna ut. Beror på bil och underlag.

Edit: Fel av mig. Det går visst att räkna ut bromssträckan, men inte exakta siffor, utan dessa beror på underlag och bromsar.

Det man måste tänka på är att bilen har en rörelseenergi hela tiden. Rörelseenergin är bilens massa (vikt) multiplicerat med hastighet i kvadrat, delat med två. mv^2/2. Det man då vet genom den formeln är att rörelseenergin, och därav också bromssträckan, ökar kvadratiskt med hastigheten. Det betyder att dubblar du hastigheten kommer bromssträckan att fyrdubblas. Tredubblas hastigheten kommer bromssträckan att bli 9 ggr längre (3^2). Fyrdubblas den blir bromssträckan 4^2=16 ggr längre.. osv.
Hoppas du förstår!

ökar från 40km/h till 80km/h = 4 ggr längre.
ökar från 20 km/h till 80km/h = 16 ggr längre.
ökar från 30 km/h till 90 km/h = 9 ggr längre.
ökar från 15 till 60 km/h = 16 ggr längre.
ökar från 25 till 100 km/h = 16 ggr längre.
ökar från 60 till 120 km/h = 4 ggr längre.
Senast redigerad av NoLeafClover 2009-02-04 kl. 21:41.
Citera
2009-02-04, 21:53
Medlem
septictanks avatar
halkan imorrn då. teori och uppkörning nästa vecka.

det närmar sig
Citera
2009-02-04, 22:46
Medlem
En fråga: om vi har en tvåfilig rondell och jag har kör in i den inre filen, måste jag då köra ut i vänster fil?

Citat:
Ursprungligen postat av RM12
Är det någon som kan förklara lite mer om säkerhetskontrollen på ljusen?

http://i44.tinypic.com/fw58hd.jpg

vad är parkeringsljus tex, det enda jag kan på bilden ovan är dimljusen. Någon som kan skriva vad de olika lägena står för?

Sen hittade jag en sida där dom beskrev hur man gjorde en kontroll under huven med alla symboler osv som är på de olika locken, någon som kan länka om dom hittar något liknande.

Jag tror att den pekaren står på är parkeringsljuset ...
Citera
2009-02-04, 22:52
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
En fråga: om vi har en tvåfilig rondell och jag har kör in i den inre filen, måste jag då köra ut i vänster fil?

Jag tror att den pekaren står på är parkeringsljuset ...

du kan köra både rakt fram och vänster, dock aldrig höger. det är även rekommenderat att använda den inre filen till enbart vänstersväng, men det är inget krav.
Citera
2009-02-04, 22:52
Medlem
Sic_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace

Nej det måste du inte men rätta mig om jag har fel. Beror väl på lite vart du ska. Ska du rakt fram och det är mycket trafik kanske du får lov att tränga dig in mellan två bilar och ska du åt vänster så ska man väl byta fil innan man åker ur rondellen? Som sagt, rätta mig om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in