2022-06-22, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matil-da-123
Tack för tipset, ska kika på det. Även jag har övningskört sen jag var 16 och har tagit ca 18 körlektioner och samtidigt kört mycket privat. Sedan februari har ingen haft något att klaga på gällande min körning när jag övningskört och då har jag kört med flera olika. Just därför det känns så hopplöst och nästan omöjligt, därför ville jag veta om fler är i samma sits och om andra som klarat uppkörningen på senaste har några tips

Första uppkörning kuggade jag eftersom att jag inte var tillräckligt tydlig när höger regeln gällde. Vilket var förståeligt. Men allt annat tyckte inspökteren att jag klarade bra. Så på andra uppkörningen så var jag extremt tydlig med höger regeln och kollade verkligen ordentligt och släpte gasen en bit före korsningarna för att vissa att jag vara uppmärksam nog. Gjorde dock ett misstag i en rondell precis efter en motorvägs avfart med placeringen. Men det var inte tillräckligt för att bli kuggade på. Eftersom att inspökteren hade sätt mig i tidigare rondeller att jag visste hur man skulle placera sig och hantera en rondell. Jag förklarade även för inspökteren efter uppkörningen vad jag gjorde för fel. Kan även tillägga att jag körde väldigt mycket privat med mina förlädrarar snittade någ mer mil per år en vad de flesta med körkort gör. Så jag var bokstavstal igen deras privat chaufför under min övningskörnings period mellan 16-18 år.
Citera
2022-06-22, 19:29
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matil-da-123
Det är krav på att man ska ha genomgått två riskutbildningar vilket man enklast gör genom körskola. Men det är egentligen inga krav på att man måste ha kört på körskola. Dock är det stor skillnad när det gäller att bli godkänd på de som kör upp privat och de som kör upp med körskola och de på Trafikverket ser helst att alla tagit flera lektioner på körskola

Nja, va.
De på Trafikverket vill att man ska vara redo och inte boka en uppkörning på chans.

Jag tog två lektioner på strö när jag var nitton, sen gick det många år innan det blev aktuellt med körkort och den gången tränade jag bara privat. Det gick galant, och då hade jag inte världens bästa handledare heller. Det handlade om att lära sig själv och översätta teori till praktik

Från något av dina inlägg fick jag uppfattningen att du helst inte kör upp på en större ort. Släpp den tanken!
Jag körde upp för 5-6 år sedan i Farsta, och då gick tonen här i tråden att det var Sveriges sämsta ställe för körprov, "långt över 50% kuggar och personalen där består av idel surtanter bla bla".
Min uppkörning var att följa skyltar till motorvägen, köra mot Haninge (1 mil söderut), följa skyltar till centrum, parkera på centrumparkeringen, en stoppskylt, en trafikljuskorsning med vänstersväng, rondell och därefter tillbaka till Trafikverket. Hon tyckte inte mer behövdes öht och belyste hur bra regelkoll m.m. jag verkade ha.
Kan inte föreställa mig en enklare uppkörning, ärligt talat.

Kostar det 2600:- för att förlänga giltighet på teoriprov? Really?
Isf är väl 325:- för ett nytt prov att föredra alla dagar i veckan

Själv sitter jag med en godkänd CE-teori som löper ut i augusti, vilket den också lär göra för jag har inte på kartan råd med hyra av fordon och annat som krävs. Vojne.

Jag vägrar för övrigt att tro på att du blev kuggad för att du låg bakom en lastbil. Gick det till som du beskrev det är det helt åt helsike galet!
Citera
2022-06-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Nja, va.
De på Trafikverket vill att man ska vara redo och inte boka en uppkörning på chans.

Jag tog två lektioner på strö när jag var nitton, sen gick det många år innan det blev aktuellt med körkort och den gången tränade jag bara privat. Det gick galant, och då hade jag inte världens bästa handledare heller. Det handlade om att lära sig själv och översätta teori till praktik

Från något av dina inlägg fick jag uppfattningen att du helst inte kör upp på en större ort. Släpp den tanken!
Jag körde upp för 5-6 år sedan i Farsta, och då gick tonen här i tråden att det var Sveriges sämsta ställe för körprov, "långt över 50% kuggar och personalen där består av idel surtanter bla bla".
Min uppkörning var att följa skyltar till motorvägen, köra mot Haninge (1 mil söderut), följa skyltar till centrum, parkera på centrumparkeringen, en stoppskylt, en trafikljuskorsning med vänstersväng, rondell och därefter tillbaka till Trafikverket. Hon tyckte inte mer behövdes öht och belyste hur bra regelkoll m.m. jag verkade ha.

Själv sitter jag med en godkänd CE-teori som löper ut i augusti, vilket den också lär göra för jag har inte på kartan råd med hyra av fordon och annat som krävs. Vojne.

Jag vägrar för övrigt att tro på att du blev kuggad för att du låg bakom en lastbil. Gick det till som du beskrev det är det helt åt helsike galet!

Ja, att ha ett teoriprov som löper ut känns skit när man det inte finns något annat man kan göra än att börja plugga igen för att göra om det. Det med lastbilen och att jag inte körde om var enligt inspektören tecken på att jag var osäker i trafiken och bl.a. för det och det andra jag skrev blev jag inte godkänd när jag själv ansåg att det vore en risk att köra om då massor av andra bilar låg i omkörningsfilen. Försökte även förklara det för henne.

Ska absolut göra om teoriprovet om det är så det måste bli för tycker det är helt sjukt att det kostar 2600 att bara skicka in en ansökan om förlängd giltighetstid. Även om det känns mindre nervöst att köra upp i en mindre stad så skulle jag självklart köra upp i en större stad om jag lyckas hitta någon tid. Jag är bara jätteglad om jag får en chans till innan mitt teoriprov går ut.
Citera
2022-07-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Nja, va.

Hahaha snälla människan...

Du fick ju typ den enklaste gratis körkort dvs rutten mot Haninge.

Det är himmel och jord-skillnad på södra rutten mot Haninge jämfört med norra rutten mot stan aka Hammarbysjöstad där det finns tusentals skyltar med bussfil + spårvagnar och allt möjligt.

Du ska nog inte stoltsera med Farsta-körkort när det finns skillnad på Farsta och Farsta.

Kom tillbaka när du fått körkortet när du kört upp norr om Farsta!
Senast redigerad av plexigear 2022-07-02 kl. 23:08.
Citera
2022-07-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Hahaha snälla människan...

Du fick ju typ den enklaste gratis körkort dvs rutten mot Haninge.

Det är himmel och jord-skillnad på södra rutten mot Haninge jämfört med norra rutten mot stan aka Hammarbysjöstad där det finns tusentals skyltar med bussfil + spårvagnar och allt möjligt.

Du ska nog inte stoltsera med Farsta-körkort när det finns skillnad på Farsta och Farsta.

Kom tillbaka när du fått körkortet när du kört upp norr om Farsta!

Ja, förvisso kan det vara så att Gullmars, Johanneshov och till och med Årsta kan vara lite svårt. Jag tror knappast att någon kör in i Hammarby. Men ingen av dessa platser är Farsta.

Sedan, vid omkörning, får man kommentarer på detta är det bara motivera varför man tog beslutet att inte köra om. Varför skall man köra om lastbilar är en bra fråga att ställa till provförrättaren.
Citera
2022-08-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, förvisso kan det vara så att Gullmars, Johanneshov och till och med Årsta kan vara lite svårt. Jag tror knappast att någon kör in i Hammarby. Men ingen av dessa platser är Farsta.

Sedan, vid omkörning, får man kommentarer på detta är det bara motivera varför man tog beslutet att inte köra om. Varför skall man köra om lastbilar är en bra fråga att ställa till provförrättaren.

Troligtvis för att miljövänlig körning är ett krav för att bli godkänd och om ska köra miljövänligt så ska man inte göra några omkörningar om det verkligen inte behövs. Tänk på att du inte behöver stressa något på uppkörning utan att bara ta det lugnt och därmed är inte omkörningar så viktiga.
Citera
2022-08-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix042
Troligtvis för att miljövänlig körning är ett krav för att bli godkänd och om ska köra miljövänligt så ska man inte göra några omkörningar om det verkligen inte behövs. Tänk på att du inte behöver stressa något på uppkörning utan att bara ta det lugnt och därmed är inte omkörningar så viktiga.

Varför skriver du det till mig? Jag hade nog CE innan du ens var påkommen.
Citera
2022-08-08, 18:54
Medlem
Kanske fel tråd men jag testar..

Säg att ni står vid ett trafikljus och det slår om till grönt, hur kommer man iväg på ettans växel utan att bilens varvmätare behöver gå upp till 2000 varv innan man kommer upp i tillräckligt hög fart för att kunna växla till tvåan och därefter accelerera upp till högre hastigheter? Jag vet inte om jag gör fel eller ej men varje gång jag ska köra iväg (särskilt vid trafikljusen) så behöver jag varva upp bilen till minst 2000-varv för att kunna komma iväg och inte hindra annan trafik.

Min trafiklärare säger åt mig att jag gör fel men han kan inte ge mig ett svar eller tips på hur man snabbt kommer iväg utan att varvtalet är 2000 och bilen drar onödigt mycket bränsle. Varken teoriboken eller körhäftet eller google ger mig svaret jag söker.
Citera
2022-08-08, 19:02
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Kanske fel tråd men jag testar..

Säg att ni står vid ett trafikljus och det slår om till grönt, hur kommer man iväg på ettans växel utan att bilens varvmätare behöver gå upp till 2000 varv innan man kommer upp i tillräckligt hög fart för att kunna växla till tvåan och därefter accelerera upp till högre hastigheter? Jag vet inte om jag gör fel eller ej men varje gång jag ska köra iväg (särskilt vid trafikljusen) så behöver jag varva upp bilen till minst 2000-varv för att kunna komma iväg och inte hindra annan trafik.

Min trafiklärare säger åt mig att jag gör fel men han kan inte ge mig ett svar eller tips på hur man snabbt kommer iväg utan att varvtalet är 2000 och bilen drar onödigt mycket bränsle. Varken teoriboken eller körhäftet eller google ger mig svaret jag söker.

Årsmodell på bilen du kör?
Citera
2022-08-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Årsmodell på bilen du kör?
På den egna bilen eller körskolans bil?
Citera
2022-08-08, 19:05
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
På den egna bilen eller körskolans bil?
Den du övar med din lärare med.
Citera
2022-08-08, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Den du övar med din lärare med.
Skulle säga mellan 2019 - 2020.

Den egna bilen jag övningskör med (min sambos bil) är från 2005.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in