Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-31, 02:32
Medlem
Gangbangolufsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej ska göra risk 2 för tungt MC och undrar om halkbanan har allt som behövs eller behöver man ha egna skyddskläder vilket jag inte har än har läst överallt men hittar inget svar till det

När jag tog kortet för två år sedan så fick vi låna kläder på plats. Det borde vara lika nu också.
Citera
2019-06-04, 21:05
Medlem
Jag tog traktorkort, A, B, C och CE utan att kugga en enda gång på varken teori eller uppkörning. Förlåt att det låter som skryt men det jag vill komma till är att om man är engagerad och har viljan att lära sig så är det ganska "lätt".

Uppkörnings läraren kommer ju direkt inse din kunskap/engagemang och direkt höja dina chanser att lyckas. Det handlar inte om smöra, utan med trevlig social kompetens förklara att du kommer bli en bra chaufför i framtiden. På uppkörningen så skall du bevisa att du kan framföra fordonet på ett säkert sätt, inte att du är världsmästare. Lyckatill allesammans.
Citera
2019-06-06, 13:11
Medlem
orvarens avatar
Två,en gång för B och en gång för BE C DE.
Skulle vilja ta A också,men va fan,har ju inte tid att bara åka omkring och soppan är ju svindyr..
Förresten! Följ bensinupproret på Fejjan!💙👍
Citera
2019-06-08, 20:48
Medlem
Körde nyligen upp, och klarade på tredje försöket, och det var inte min bästa uppkörning. Lugn trafik, få folk ute, allt flöt på. In slutsats är att välja uppkörningatid när det är lige trafik. Det handlar mycket om tur. Har du tuff trafik verkar förttaren strunta i det.

En uppkörning tycker jag är ett dåligt test, det enda det gör är att vara ett stresstest, vilket på sitt sätt är bra, men betänk hur månda dårar som passwear testet, medan möjligen skötsamma lugna förare med betamentalitet kuggas.

Alla borde få utsättas för tung trafik på uppkörning.
Citera
2019-06-09, 14:45
Medlem
Det är möjligt att frågan redan har ställts, men jag vill testa mina kunskaper inför teoriprovet. Har läst Köra bil och Trafikens grunder men vill gärna göra några test online och se var jag ligger.

Min körskola tar typ 800kr för onlinetester men det betalar jag inte.

Tips?
Citera
2019-06-12, 14:41
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Körde nyligen upp, och klarade på tredje försöket, och det var inte min bästa uppkörning. Lugn trafik, få folk ute, allt flöt på. In slutsats är att välja uppkörningatid när det är lige trafik. Det handlar mycket om tur. Har du tuff trafik verkar förttaren strunta i det.

En uppkörning tycker jag är ett dåligt test, det enda det gör är att vara ett stresstest, vilket på sitt sätt är bra, men betänk hur månda dårar som passwear testet, medan möjligen skötsamma lugna förare med betamentalitet kuggas.

Alla borde få utsättas för tung trafik på uppkörning.
Skön, vinnande och betryggande inställning. Dig vill jag gärna möta i trafiken, gärna när jag har barn i bilen.
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det är möjligt att frågan redan har ställts, men jag vill testa mina kunskaper inför teoriprovet. Har läst Köra bil och Trafikens grunder men vill gärna göra några test online och se var jag ligger.

Tips?

Appar finns det miljoner av, jag pröjsade en hundring för iKörkort när det begav sig och med hjälp av alla frågor där osv gick teorin superlätt.
Citera
2019-06-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Tips?

En liten fråga till dig:

Jag kör in på en väg med denna skylt på höger sida. Jag framför min personbil som för stunden väger 2,6 ton och mitt släp som för stunden väger 1,5 ton (strunt i körkortsbehörigheten). Får jag köra in min bil med släp på den vägen?

En annan fråga:

Är dina barn och dess stolar medtagna i bilens bruttovikt, tillika är dina barn och dess stolar medtagna i bilens totalvikt?

Om du lastar ditt fordon med skräp till återvinningen och du når bilens maxlast med allt du har i bakluckan. Får ditt barn på 10 år följa med dig i framsätet och hjälpa till?

Du åker med ditt ekipage mot en bro med denna skylt på höger sida, får du köra över bron med din bil? Får mitt ekipage på 2,6t + 1,5t köra över denna bro? Om ja, varför? Om nej, varför?

Vad är max lämpligast kultryck på en personbil och varför ska du inte överskrida detta värde?

Du ska med din bil köra jäms med en långtradare i en liten dubbelfilig cirkulationsplats, vad ska du tänka på när ni båda kör in i cirkulationsplatsen samtidigt?

Din nu tomma bil har en tjänstevikt på 2135kg, ni ska parkera bilen hos en kompis, vars besöksparkering är på ett P-däck skyltat med denna skylt fast med 2t p skylten istället för 4t. Får du parkera där?
(En verklig fråga som mååånga gör fel på)

(Ingen av dessa frågor uppkommer på en app. Allt detta står däremot i boken. Allt detta är verkliga situationer som kan uppkomma i en uppkörning)
Citera
2019-06-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Skön, vinnande och betryggande inställning. Dig vill jag gärna möta i trafiken, gärna när jag har barn i bilen.

Suck. Vad är det du vill bevisa? Vad vill du hävda dig med?

Ser xarhe dag i trafiken förare som beter sig barnsligt, och då med hjälp av systemet tsgit körkort vart fan som helst i landet.
Bättre med bra lugna förare, än charmiga tempramentsfulla dårar.
Vi ses på vägarna.
Citera
2019-06-12, 18:24
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literally
En såklart.
Varför skulle man boka uppkörning innan man kan köra/reglerna?!

För att mentaliteten är "om man bara klarar sig kan man släppa allt det där sen"...

Obligatorisk fortbildning vore någonting.
Citera
2019-06-14, 22:03
Medlem
Tips inför uppkörning

ska köra upp ganska snart , automat bil.
vill ha tips på vad man ska tänka extra på osv
undrar också om ni klarade det på första försöket eller inte o isåfall vilka viktiga punkter ni missade?
Citera
2019-06-14, 22:09
Medlem
Orientera dig över axeln varje gång du ändrar position på vägen, i varje korsning osv. Överdriv. Och håll koll på högerregeln, ofta kommet många korsningar på rad med olika regler där din uppmärksamhet testas.
Dock inget av detta som är svårt, bara ta det lungnt och tänk efter före.
Citera
2019-06-14, 22:13
Medlem
Ge ett självsäkert intryck. Om han/hon försöker snacka med dig avbryt inte konversationen, visa att du kan hålla i en konversation samtidigt som du kör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in