2018-06-04, 22:39
Medlem
Känner igen det här för 14 år sedan när jag tog körkort. Kuggade mig på helt jävla störda grejer. Har haft körtkort i 14 år och gör dom sakerna jag kuggade för, har aldrig haft ett problem. Det finns as ifrån trafikverket, dom sätter också i system att kugga folk på grund av avgifterna, de är en inkomst. Finns dokumenterat, minns dock inte vart. Sista gången sa min körskolelärare att jag skulle ha en annan snubbe, gick utan problem.
Citera
2018-06-04, 22:41
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Rita en bild och lägg upp istället, mycket lättare att förstå då. Men som sagt spelar inner eller yttersta körfältet ingen som helst roll, du har väjningsplikt mot båda fälten.

Med tanke på hur du beskrivit situationen samt hur du själv berömmer allt som har med din egen körning att göra så ställer jag mig en aning tveksam till din trovärdighet. Men det är inte topic så vi lämnar den diskussionen.

”Ta ett medvetet säkerhetskalkylerat beslut” kom igen nu, sluta måla upp dina beslut som perfekta och berätta vad som skett bara.

http://www.bilddump.se/bilder/201806...26.197.172.png

Där har du din bild. Är ingen mästare på paint direkt, så du får stå ut.

Nej, jag har säkerligen mycket att lära mig, som med allt annat, men mognad med mängdträning är något som sker naturligt, också beslutstagandet när det gäller risker, fördelar, nackdelar etc.

Vid första krysset ser jag honom komma längst bort, säkert i 45-50 kmh, såg nu att jag målat krysset på fel sida, han ligger alltså innerst och blinkar till vänster. Vid mitt andra kryss vid påfarten, så ligger jag på runt 55-60, och ser att han är 30-40 meter bort, innerst i rondellen och blinkar vänster som han ska fortsätta. Rondellen är extremt bred dessutom, och jag ser att han ser mig också, inga problem. Han hade inte hunnit kollidera med mig oavsett vilken fil jag ens lagt mig i, sån marginal var det, därav mitt "Vad gör du?" när han bromsade.
Citera
2018-06-04, 22:42
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Känner igen det här för 14 år sedan när jag tog körkort. Kuggade mig på helt jävla störda grejer. Har haft körtkort i 14 år och gör dom sakerna jag kuggade för, har aldrig haft ett problem. Det finns as ifrån trafikverket, dom sätter också i system att kugga folk på grund av avgifterna, de är en inkomst. Finns dokumenterat, minns dock inte vart. Sista gången sa min körskolelärare att jag skulle ha en annan snubbe, gick utan problem.

Det sa min också. "Du ska ha en annan, den här personen har kuggat människor på helt bisarra saker, och har nu fått lämna sin tjänst". Så dyker han upp på den ort jag ska köra på, och ska köra med mig av alla 9 elever där. Bisarrt är ju bara förnamnet.
Citera
2018-06-04, 22:45
Medlem
Varför lägger du in i ditt resonemang att bilen i rondellen blinkar vänster och håller låg fart när det inte är relevant? På nästa uppkörning, kör inte in i rondellen när en bil är på väg i din riktning. Vänta. Problemet är nog att du kört för mycket bil och kör som när man har körkort. Anpassa dig efter uppkörningssituationen.
Citera
2018-06-04, 22:47
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Varför lägger du in i ditt resonemang att bilen i rondellen blinkar vänster och håller låg fart när det inte är relevant? På nästa uppkörning, kör inte in i rondellen när en bil är på väg i din riktning. Vänta. Problemet är nog att du kört för mycket bil och kör som när man har körkort. Anpassa dig efter uppkörningssituationen.

Så allt jag beskrivit är inte relevant? Inte heller att han håller med om mitt resonemang och sen börjar kugga andra saker han inte kunde svara på vad jag gjort för fel eller vad jag kan göra bättre?
Citera
2018-06-04, 22:48
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jo, vi säger så. En tjej hade misslyckats med att backa runt hörn 4 gånger, behövt 3 försök för en vanlig fickparkering och missa avfarten in till vägverket, fick backa fort och hindra trafiken för att komma in och hon klarade det?

Problemet är ju att jag inte fått en enda positiv feedback av något jag gjorde, han blev påkommen med att ljuga två gånger, och kunde inte svara på varför han hade problem med dom moment han underkände, fast jag frågade och frågade, något han inte borde ha några problem med att förklara om det verkligen var något, eller vad säger du själv?

Han har en uppgift att göra, hålla ofärdiga trfikanter från vägarna. Varför skulle han riskera sitt "bread and butter" för att kugga dig, du kör helt enkelt för dåligt. Inget personligt vare sig från mig eller din uppkörningsman, ingen av oss har något personligt mot dig, men felet ligger till 99.5% sannolikhet på din bilkörning.
Citera
2018-06-04, 22:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det sa min också. "Du ska ha en annan, den här personen har kuggat människor på helt bisarra saker, och har nu fått lämna sin tjänst". Så dyker han upp på den ort jag ska köra på, och ska köra med mig av alla 9 elever där. Bisarrt är ju bara förnamnet.
Riktigt jävla obehagligt. Ta reda på vilka som bestämmer över körskolans tillstånd att lära ut och köra upp, snacka med dom, ta det till högsta instans!
Citera
2018-06-04, 22:55
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Han har en uppgift att göra, hålla ofärdiga trfikanter från vägarna. Varför skulle han riskera sitt "bread and butter" för att kugga dig, du kör helt enkelt för dåligt. Inget personligt vare sig från mig eller din uppkörningsman, ingen av oss har något personligt mot dig, men felet ligger till 99.5% sannolikhet på din bilkörning.

Vadå bread and butter? Hans ansvar är att hålla trafikanter säkra och inte släppa ut galningar på vägen, det handlar för fan inte om pengar. Tror du han tjänar 50 k i månaden eller? Jävla snedvridet argument, och du belyser ju problemet ganska bra tycker jag.

Hade du läst NÅGOT av det jag skrivit och inte varit så partisk hade du kanske kunnat tillföra något till diskussionen. Det är inte bara jag, utan andra lärare som också påtalat detta och även flera bekanta, och även chefen hade fått ta emot många klagomål vilket ledde till att han fick lämna sitt yrke, förmodligen för att börja på annan ort. Det säger dig absolut ingenting, eller att han ljuger, inte kan svara på frågor, som är väsentliga för min nästa uppkörning, mumlar och helt enkelt vägrar kommunicera? Eller hålla på med telefonen under uppkörning (dvs sitta på fb, läsa SMS) eller varför inte ljuga på protokollet och säga att vi backade runt hörn, fickparkerade, körde på landsväg etc, något vi inte gjorde öht?

Juste, vi hade kört i 14 minuter, utan några som helst incidenter, med bra flyt, innan vi kom till avfarten som är i närheten av vägverket, vi var alltså redan på väg tillbaka då. Om det inte säger dig något, så bör du fan heller inte jobba inom yrket. Det är sorgligt hur bittra människor det finns som njuter av att ösa misär över andra.
Citera
2018-06-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Med tanke på hur du beskrivit situationen samt hur du själv berömmer allt som har med din egen körning att göra så ställer jag mig en aning tveksam till din trovärdighet. Men det är inte topic så vi lämnar den diskussionen.

”Ta ett medvetet säkerhetskalkylerat beslut” kom igen nu, sluta måla upp dina beslut som perfekta och berätta vad som skett bara.
Instämmer här. Om TS har kört perfekt så är ju saken klar. Inspektören har gjort fel. Men nu har vi ju faktiskt enbart TS version att gå på. Beskriv faktan, men håll dina egna bedömningar borta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Men sluta nu. Det finns inkompetenta och även rena as inom alla branscher. Att vederbörande även fått sparken tyder ju definitivt på att denne misskött sig. Hur kan du vara så jävla säker på att TS inte råkat ut för en sådan?
Citera
2018-06-04, 23:00
Medlem
Citat:
Så allt jag beskrivit är inte relevant? Inte heller att han håller med om mitt resonemang och sen börjar kugga andra saker han inte kunde svara på vad jag gjort för fel eller vad jag kan göra bättre?

Hur du tolkar situationen, vad han säger, hur er "kemi" yttrar sig o s v väljer jag att inte bemöta. Jag satt inte i baksätet. Men som du beskriver situationen i rondellen så agerade du fel. Du tycker att du gjorde en rimlig bedömning, att du hade koll, och det stämmer säkert, men det är inte relevant. Omdömesgill körning gäller när du har lappen. Innan dess får du hålla dig tll körkortsboken. Vad gör du mer när du kör upp? Struntar i att ge tecken för att det inte finns någon annan trafikant i närheten? Ligger tio för fort för att alla andra kör så och du inte vill bilda kö?
Citera
2018-06-04, 23:02
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Vadå bread and butter? Hans ansvar är att hålla trafikanter säkra och inte släppa ut galningar på vägen, det handlar för fan inte om pengar. Tror du han tjänar 50 k i månaden eller? Jävla snedvridet argument, och du belyser ju problemet ganska bra tycker jag.

Hade du läst NÅGOT av det jag skrivit och inte varit så partisk hade du kanske kunnat tillföra något till diskussionen. Det är inte bara jag, utan andra lärare som också påtalat detta och även flera bekanta, och även chefen hade fått ta emot många klagomål vilket ledde till att han fick lämna sitt yrke, förmodligen för att börja på annan ort. Det säger dig absolut ingenting, eller att han ljuger, inte kan svara på frågor, som är väsentliga för min nästa uppkörning, mumlar och helt enkelt vägrar kommunicera? Eller hålla på med telefonen under uppkörning (dvs sitta på fb, läsa SMS) eller varför inte ljuga på protokollet och säga att vi backade runt hörn, fickparkerade, körde på landsväg etc, något vi inte gjorde öht?

Juste, vi hade kört i 14 minuter, utan några som helst incidenter, med bra flyt, innan vi kom till avfarten som är i närheten av vägverket, vi var alltså redan på väg tillbaka då. Om det inte säger dig något, så bör du fan heller inte jobba inom yrket. Det är sorgligt hur bittra människor det finns som njuter av att ösa misär över andra.

Jag har läst allt du skrivit, men problemet är fortfarande att du tycker du kört närmast felfritt när uppkörningsmannen sedan kuggar dig. Varför skulle han ens bry sig om att du existerar? För honom betyder du ingenting, du är bara en liten liten del av hans arbete. Det finns inget personligt i en uppkörning, för att kunna ge ett oberoende betyg.

Efter dina åsikter, låt mig fråga, du är inte etnisk Svensk eller hur?
Citera
2018-06-04, 23:02
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Instämmer här. Om TS har kört perfekt så är ju saken klar. Inspektören har gjort fel. Men nu har vi ju faktiskt enbart TS version att gå på. Beskriv faktan, men håll dina egna bedömningar borta.

Men sluta nu. Det finns inkompetenta och även rena as inom alla branscher. Att vederbörande även fått sparken tyder ju definitivt på att denne misskött sig. Hur kan du vara så jävla säker på att TS inte råkat ut för en sådan?

Ingen idé. Min bekant som varit körskolelärare i nästan 40 år, som jag kört med, som vet om situationerna, har haft många elever som haft ännu värre problem än mig med denna individ, beskriver det på samma sätt. Han även jobbat som inspektör och bedömt folk i uppkörningar i 30 år och gör så än idag. Jag tror att han och övriga jag talat med har rätt bra koll på just sånt här, incidenter som skett med denna individ etc.

Att man sen sitter och LJUGER en människa rakt upp i ansiktet och sen blir livrädd när man blir påkommen att göra det säger ju det mesta, eller hur? Att man heller inte kan berätta varför man blev underkänd, vad man gjorde fel eller ska vara bättre, är ju helt jävla sanslöst. Det var samma sak förra gången.

Men det är personligt, utan tvekan. Vad är oddsen att jag ska få honom igen, när jag: 1) bett om att inte få köra med honom just pga av kemin och sättet han beter sig på, 2) han har fått lämna yrket, och 3) han sa att han inte kom ihåg mig, men igår kom han ihåg vår uppkörning för över 2 år sen?

Kom igen.
Det är ju självklart att jag inte hade blivit less eller upprörd om jag gjort något fel. Jag har hyfsad självdistans och förstår ju när jag behöver göra något bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in