2012-04-28, 19:22
Medlem
svenskryttares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Kör du okej så kommer det gå bra även om du får samma inspektör. Deras målsättning är inte att kugga folk. Kom dit och var glad och trevlig så har du mycket vunnet.
Ut och kör lite mer om du kan, mängdträning är underlättande vid provet.

När jag ändå har sidan upp tack vare 1337-5P34K3R så tror jag att den här länken kan vara till hjälp för dig:
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/personbil/Forarprov/--PresentationSa-bedoms-provet/
Tänk genom var du åkte och var du skulle kunna tillämpa varje punkt i listan. Då blir du mer förberedd.
Tackar, tror du att det underlättar om jag tar med mig lite fikabröd, wienerbröd eller nått och bjuder på?

Edit: Är alltid trevlig och försöker skojja mycket osv, men denna inspektör var ju som sten hela tiden gick inte prata med för han svarade inte, och om han svarade tog det fan flera sekunder innan han gjorde det. Därför kanske det underlättar om jag tar med mig wienerbröd, finns ett bra bageri i gävle där jag kan köpa.
Senast redigerad av svenskryttare 2012-04-28 kl. 19:26.
Citera
2012-04-28, 19:31
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskryttare
Tackar, tror du att det underlättar om jag tar med mig lite fikabröd, wienerbröd eller nått och bjuder på?

Edit: Är alltid trevlig och försöker skojja mycket osv, men denna inspektör var ju som sten hela tiden gick inte prata med för han svarade inte, och om han svarade tog det fan flera sekunder innan han gjorde det. Därför kanske det underlättar om jag tar med mig wienerbröd, finns ett bra bageri i gävle där jag kan köpa.
Haha Nä du behöver bara ta med dig själv.
Det är rätt hårda regler kring bestickning (mutor) så det leder nog inte bara till kuggning utan också polisanmälning i värsta fall.

Gör ett bra förarbete med träningen sen kommer resten av sig själv.
Citera
2012-04-28, 19:38
Medlem
svenskryttares avatar
Citat:
Haha Nä du behöver bara ta med dig själv.
Det är rätt hårda regler kring bestickning (mutor) så det leder nog inte bara till kuggning utan också polisanmälning i värsta fall.

Gör ett bra förarbete med träningen sen kommer resten av sig själv.
Haha okej är det så hårt. Skulle tackat och ta emot om jag var inspektör, kanske för att fikabröd är min absoluta favorit att förtära. Tackar igen då!

En sista sak, har du en förklaring till vad E B och alla andra bokstäver betyder i protokollet?
Citera
2012-04-28, 20:35
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Haha okej är det så hårt. Skulle tackat och ta emot om jag var inspektör, kanske för att fikabröd är min absoluta favorit att förtära. Tackar igen då!

En sista sak, har du en förklaring till vad E B och alla andra bokstäver betyder i protokollet?
Du skulle ha fått veta av din chef vad som stod på spel om du tog emot något.

Det står på protokollet vad de olika betyder betyder.

Om du på punkt nr:12 har fått G ikryssat så betyder det att du missat att:
Anpassa körning, t.ex. hastighet och placering utifrån de omständigheter som råder samt samspela med andra trafikanter

http://www.korkortsportalen.se/upload/dokument/Ovriga_dokument%20TRV/K%C3%B6rprovsprotokoll%2020110401text.pdf
Citera
2012-04-28, 20:41
Medlem
svenskryttares avatar
Citat:
Du skulle ha fått veta av din chef vad som stod på spel om du tog emot något.

Det står på protokollet vad de olika betyder betyder.

Om du på punkt nr:12 har fått G ikryssat så betyder det att du missat att:
Anpassa körning, t.ex. hastighet och placering utifrån de omständigheter som råder samt samspela med andra trafikanter

http://www.korkortsportalen.se/upload/dokument/Ovriga_dokument%20TRV/K%C3%B6rprovsprotokoll%2020110401text.pdf
Ah nu förstår jag! Ganska skämmigt att jag fick D E F och G ikryssat på trafiksignaler >.< Eftersom att det var där jag gjorde fel. Måste jag ta med mig protokollet eller gör det inget om jag glömmer det?
Citera
2012-04-28, 21:11
Medlem
toby79s avatar
Det kan lätt bli så och det ger ännu mer stöd för att det var som jag misstänkte i den där korsningen.

Om du inte har någon att köra med kan du alltid ta dig till lite olika korsningar och kika hur andra kör. Alltid är det något som snappas upp. Men om någon krockar så ska du inte göra så.

Tror inte du behöver ha med dig det. Trafikverket har ju din uppkörning lagrad redan. Men ta med den och visa upp så blir det lite mer personligt istället för bara ett personnummer.
Protokollet är egentligen mest till nytta för dig och din utbildare. Med informationen som står där blir det lätt att se vad du har gjort och vad du behöver göra bättre.
Citera
2012-04-28, 21:28
Medlem
hehejadus avatar
Frågar igen, när man kör andra uppkörningen, kollar dom gamla punkter eller kollar dom punkterna som inte är ikryssade? Om man tänker logiskt borde dom ju skita i att kolla det jag klarat man man vet ju aldrig.
Citera
2012-04-28, 21:39
Medlem
DpnTonberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehejadu
Frågar igen, när man kör andra uppkörningen, kollar dom gamla punkter eller kollar dom punkterna som inte är ikryssade? Om man tänker logiskt borde dom ju skita i att kolla det jag klarat man man vet ju aldrig.

Citerar detta för din fråga, den har redan besvarats.

Citat:
Härligt, grattis till körkortet då! Fick du göra alla momenten utom säkerhetskontrollen även fast du vart godkänd på dom förra gången?

Citat:
Ursprungligen postat av DpnTonberry
Jag fick ju förstås köra i en gatukorsning, motorväg och cirkulationsplats igen. De grejer som jag INTE gjorde förra uppkörningen var Körning i vägarbetsområde, Körning i körfält/körfältsbyte, vändning och Oskyddade trafikanter. Dessa var alla moment som jag gjorde under min uppkörning(Tror dock att han bockade i dem som jag har gjort förra uppkörningen utan problem redan innan vi satte oss i bilen för att jag visade honom protokollet).

1. Säkerhetskontroll
5. Backning
7. Vändning
9. Oskyddade trafikanter
10. Körning i körfält/körfältsbyte
11. Gatukorsning
(12. Signalreglerad korsning)(Denna var inte ibockad, även fast jag kom till ett flertal trafikljus)
13. Cirkulationsplats
14. Passerande av stillast, fordon
15. Självständig körning mot mål
16. Körning i vägarbetsområde
19. Motoväg, motortrafikled eller likn.
Citera
2012-04-28, 21:45
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehejadu
Så här säger reglerna:
Citat:
TSFS 2011:12

3 § Vid omprov efter tidigare underkänt körprov ska, om möjligt, särskilt de delar ingå som ledde till det tidigare underkännandet.
Säkerhetskontroll behöver inte genomföras om sådan kontroll redan godkänts vid tidigare prov.

Det är en ny körning med allt igen och särskilt de grejer som man kuggade på ska vara med. Men säg att man kuggade på vägarbete och det denna gång inte finns något vägarbete så kan man således inte testa igen.
Citera
2012-04-29, 10:57
Medlem
Noxids avatar
Ni som ska ha uppkörning, här kommer några tips!!

1. Kom i tid.
Att sätta sig ner och pusta ut innan provet börjar är väldigt viktigt, i stället för att rusa in två minuter försenad med andan i halsen. Trafikinspektören vet att du är nervös och försöker alltid avdramatisera innan uppkörningen börjar; prata lite om hur det kommer att gå till för att du ska känna dig trygg och hinna vänja dig. Kom därför i tid så att du kan få den här informationen i lugn och ro.
– Vi vet också att en del vill prata under uppkörningen, en del vill lyssna på musik och en del vill ha det tyst – så var inte rädd för att tala om hur du vill ha det, tipsar Christer.

2. Kom väl förberedd.
Du ska ha kört så mycket att du känner att du kan det här, och glöm för allt i världen inte att träna på säkerhetskontrollen. Varje prov börjar nämligen med en säkerhetskontroll – där Christer och hans kollegor har märkt att många känner sig osäkra.
– Om du börjar med att känna “fasen, jag kan ju inte” skapar det en nervositet för hela uppkörningen och gör ofta att du presterar sämre. Så ta din bok, gå ut till bilen hemma och gå igenom steg för steg. Det kostar inte en krona och är en väldigt bra hjälp för dig!

3. Lyssna inte på skräckhistorierna.
Det finns väldigt många hiskeliga historier om hemska trafikinspektörer. Och de allra flesta är väldigt, väldigt överdrivna.
– För någon som har misslyckats kan det kännas lite pinsamt, och han eller hon försöker därför försvara sitt misslyckande genom att krydda lite, eller inte riktigt berätta allt om sin egen insats, förklarar Christer.
Därför: Slå dövörat till när du hör sådana här historier. Inspektören vill godkänna och är aldrig ute efter att underkänna någon!

4. Försök att vara naturlig.
Gör inte bara massa saker för att visa att du kan, utan gå in för att förstå vad du gör och varför. Det märks väldigt tydligt när någon gör något bara för sakens skull; det är viktigt att förstå vad döda vinkeln är och inte bara titta över axeln för att imponera på inspektören.
– Många tittar i speglarna precis hela tiden, även då det inte behövs. Försök i stället att köra naturligt utan att överdriva. Visst, du ska vara försiktig, men du måste inte stå stilla i 10 sekunder i en helt tom korsning, säger Christer.

5. Gör inte det vanligaste misstaget.
De allra flesta som kuggar gör det för att de ”tittar för nära bilen” och inte söker av omgivningen. Om du fastnar med blicken och bara koncentrerar dig på bilen framför ser du inte saker som händer i tid och det blir väldigt stressigt. Titta därför även långt bort och tänk på att ha rörlig blick. Då kan du planera din körning och blir inte förvånad när du kommer fram till en rondell med mycket trafik.

Och slutligen: Kör inte den negativa filmen där du misslyckas i huvudet, det gör bara att du blir jättenervös. Och det är ingen katastrof om du gör mindre misstag, bara helheten är bra. Om du ändå misslyckas, för sådant händer ju, så försök att lyssna på inspektörens tips och råd – för han eller hon vill hjälpa dig att klara det nästa gång!

Lycka till!
Citera
2012-04-29, 14:54
Medlem
rehyptols avatar
Får man ha musik på under uppkörningen?
Citera
2012-04-29, 15:08
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol
Får man ha musik på under uppkörningen?
Kankske inte riktigt att du tar med din favoritskiva, men någon lämplig radiostation att ha på bakgrunden är det säkert ingen fara med. Det hade jag när jag tog senaste behörigheten. Fast vi satt iof mest och pratade om allt möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in