Vilken körskola i Jönköping handlar det om? Jag gick hos takörkort och de var godkända. Bodde i Stockholm tidigare och körde hos Huddinge Trafikskola. De var totalt värdelösa.
Ja reaktionssträckan har jag nog fått kläm på, stryka nollan i 100 och gångra med 3, så 10x3=30. Men om man kör i 30km/h, och kör upp till 70. Vad blir bromsträckan? Där tar det stopp i mitt huvud.
Om bromssträckan vid 50 km/h är runt 10 meter, hur lång blir den om du färdas i 100 km/h? Hastigheten är fördubblad, detta innebär att den blir 4 gånger högre p.g.a kvadratiskt ökning (2^2) så svaret blir runt 40-50 meter (inräknat med felmarginaler).
Eller så kan du använda dig av följande formel
Stryk en nolla i hastigheten och multiplicera med sig självt för att sedan dela med 2 5*5/2=12,5
Blir samma svar om du använder dig av denna formel 50^2 / (250 * 0,8) = 12,5 meter bromssträcka
Fattar inte varför de multiplicerar med 0,4 på körkortonline när delat på 2 verkar vara ett närmre svar, då det överensstämmer med den "exakta" metoden.
För att svara på din fråga; 7*7/2= 24,5 ~ 25 meter
Senast redigerad av Zukvalj2 2012-02-28 kl. 09:40.
Tänkte på en sak till.. Nu när jag ska köra lite intensivare hemma, är det något som mina föräldrar bör kolla lite extra på? Och även jag när det kommer till uppkörning?!
Att du vrider på huvudet när du kollar i speglarna, när du kör upp så måste kontrollanten kunna se att du kollar i speglar ect.(spelar ingen roll om du klarar av att titta i speglarna utan att vrida huvudet.)
Glöm inte små saker så som att kontrollera döda vinklen när du svänger över en cykelbana, att du ligger på rätt ställe i vägbanan när du skall svänga i en korsning(enfilig).
Glöm inte bort att öva på innre och yttre kontroll samt "under huven koll".
Senast redigerad av tnem 2012-02-28 kl. 09:39.
Hej nu är uppkörningen en vecka bort bara och börjar bli lite smått nervös.
Som ni kanske förstår på rubriken så är det ju självklart Bollnäs som jag ska köra i så jag tänkte höra om det är någon som har lite erfarenhet från uppkörning där tex ställen som kan vara lätta att kugga sig på samt lite övriga tips som du kanske vill dela med dig utav?.
Jag har för övrigt inte kört så mycket i Bollnäs bara blåst igenom där men hittar hyfsat där om det nu kan vara till hjälp.
Hej nu är uppkörningen en vecka bort bara och börjar bli lite smått nervös.
Som ni kanske förstår på rubriken så är det ju självklart Bollnäs som jag ska köra i så jag tänkte höra om det är någon som har lite erfarenhet från uppkörning där tex ställen som kan vara lätta att kugga sig på samt lite övriga tips som du kanske vill dela med dig utav?.
Jag har för övrigt inte kört så mycket i Bollnäs bara blåst igenom där men hittar hyfsat där om det nu kan vara till hjälp.
Tack på förhand // Viktor
Med tanke på att du "bara" hittar hyfsat i Bollnäs så kanske du ska ta och kolla på lämpliga vändställen åt olika håll från bollnäs?
Vet inte så många fler lokala tips, jag körde upp i bollnäs men fick inga klagomål..
Vid rondellen vid max är det 60 åt alla håll förutom mot sjukhuset där det endast är 50!
Vilka typer av "luringar" kan komma på en uppkörning? Kan kontrollanten säga åt en att köra in på en enkelriktad gata för att se om man har koll?
Som jag förstått det så får de inte be dig explicit att svänga in på gatan om det infart är förbjuden. Däremot kan de säga åt dig att ta nästa höger, så får du själv avgöra var du kan/får svänga.
Att du vrider på huvudet när du kollar i speglarna, när du kör upp så måste kontrollanten kunna se att du kollar i speglar ect.(spelar ingen roll om du klarar av att titta i speglarna utan att vrida huvudet.)
Glöm inte små saker så som att kontrollera döda vinklen när du svänger över en cykelbana, att du ligger på rätt ställe i vägbanan när du skall svänga i en korsning(enfilig).
Glöm inte bort att öva på innre och yttre kontroll samt "under huven koll".
Herre min skapare, är ganska mycket att tänka på trots allt.
Grejen med att vrida på huvudet när man kollar i speglarna tycker inte jag är särskilt bra. Då förlorar man den mesta uppsikten framför. Samma sak när de kommer till döda vinkeln. Men vet att det gäller att man gör allt sånt på uppkörningen osv. Det där med cykelbana kommer jag säkert inte tänka på, min lärare och boken har inte direkt gjort klart för mig hur man vet att det är cykelbana, men antar att det är mer kvadratiska vita streck, och såna blå/vit randiga stolpsaker vid sidorna. Usch och blä! Tycker inte det borde vara så himla intensivt med uppkörning osv!
Gjorde teoriprovet idag och klarade det med 53 poäng.
Ska köra upp nästa onsdag i Mölndal, någon som har kört upp där och kan dela med sig av tips? Gärna speciella svåra situationer de utsätter de flesta för och liknande.
Herre min skapare, är ganska mycket att tänka på trots allt.
Grejen med att vrida på huvudet när man kollar i speglarna tycker inte jag är särskilt bra. Då förlorar man den mesta uppsikten framför. Samma sak när de kommer till döda vinkeln. Men vet att det gäller att man gör allt sånt på uppkörningen osv. Det där med cykelbana kommer jag säkert inte tänka på, min lärare och boken har inte direkt gjort klart för mig hur man vet att det är cykelbana, men antar att det är mer kvadratiska vita streck, och såna blå/vit randiga stolpsaker vid sidorna. Usch och blä! Tycker inte det borde vara så himla intensivt med uppkörning osv!
Du behöver inte vrålstirra i speglarna. Vrid bara "lite" på skallen när du tittar så vet inspektören att du kollar. Kom ihåg att inte fuska, för gör du det och klipper någon stackars fan så har du problem sedan.
Du måste alltid kolla i sidospeglarna och döda vinkeln oavsett om det är uppkörning eller när du väl fått körkortet.
Anledningen till det är att det kan komma något i vägen, tex oskyddade trafikanter. Kör du på en cyklist så kommer cykeln att repa sönder bilen för dig.
I själva verket är anledningen att cyklisten kan skadas eller dödas, men när man ska förklara varför något är väldigt viktigt för en 18åring som inte förstått vitsen med det hela är det lättast att använda sig av förenklade termer.
Hursomhelst, om du tycker att det känns besvärligt att släppa fokus på vägen framför dig behöver du öva upp dina färdigheter när det gäller fordonets placering och hur du ska sitta för att inte vrida ratten dit näsan pekar. Det kan även vara så att du kör för fort. Släpp av lite på hastigheten så du klarar av att göra två moment samtidigt.
Hur du ser att det är en cykelbana behöver du egentligen inte bry dig om. Är någon på väg ut eller redan ute på din körbana får du ändå inte köra över människan.
Men rent generellt kan man säga att en cykelbana ser ut som en liten väg bredvid din väg, den kan vara på din väg också.
En korsande cykelbana behöver du inte heller oroa dig för då cyklister som ska korsa en bilväg har väjningsplikt (men du får som sagt ändå inte köra på dom).
Vid ställen där DU har svängt av från din väg och kör genom en cykelbana så har du automatiskt väjningsplikt mot de som färdas på den.
Vid cirkulationsplatser är det lite knepigare, men ändå inte. Detta eftersom tänket är på samma sätt som vid en vanlig rak väg med avtagsvägar.
En cyklist som kör över vägen där du kör in i cirkulationen korsar din väg = Cykeln ska väja.
När du kör ut och passerar en cykelbana så är det du som korsar cykelbanan = Du ska väja.
Här är det värt att påpeka faktumet att cyklister i 9 av 10 fall kommer trampa rakt genom hela klabbet utan att ens göra en antydan till att väja. Så ta det lugnt.