Citat:
Ursprungligen postat av mymainhavekilledkj
Jag håller på med mitt körkort för fullt just nu och har bara en fråga om bränsleförbrukning.
Exakt hur vet man hur mycket en bil drar egentligen? (Utan att äga/köra en bil)
Ex kan man få reda hur mycket en bil drar på en annons på blocket utan att säljaren specifikt angivit exakt hur mycket en bil drar per mil på respektive väg?
Ty
Man bör aldrig fråga föraren av bilen om man är ute efter ett korrekt svar, eftersom förbrukningen till största delen är kopplad till körstilen och en rad andra personliga faktorer. En som inte kan köra ekonomiskt får en hög förbrukning, medan en som kan köra ekonomiskt får en lägre förbrukning. Likaså påverkar däckval, lufttryck, last i bilen osv också förbrukningen, hur motorn och dess system har slitits.
Däremot brukar biltillverkarna själva specificera förbrukningen i sina broschyrer för varje modell. Så du kan ju börja med att kolla vad tillverkaren har angivit. Sedan räknar du upp den siffran lite grann beroende på hur duktig du är. Därefter är det upp till dig.
Vill du göra det enkelt för dig och känner att du inte vill tanka stup i kvarten föreslår jag en hyfsat modern bil i småbilsklassen och kanske en bit upp i mellanklassen. Då behöver du bara köra förbi mackarna när de andra får svänga in.