Citat:
Ursprungligen postat av Playz
Tjenare undrar lite hur lång tid det tog för er från start till uppkörning? Har nyss börjat på Trafikskola och har kört en del privat och undrar därför hur lång tid man skall tänka att det ska ta tills man är klar?
För min del så tog det från slutet av Maj -11 till sista Augusti -11. Alltså ungefär tre månader. Detta varierar ju starkt från person till person. Huruvida det är för dig och hur långt tid du behöver på dig, kan endast du själv avgöra. Jag kände mig väldigt säker på att köra bil när jag skulle ha uppkörningen och var därmed inte speciellt nervös inför det. Samma gällde det teorin. Jag pluggade något överdrivet skulle jag tro. Läste boken tre gånger, satte flera timmar vid testen både på trafikskolan och hemma. Laddade ned fyra eller fem olika teoriprovsprogram på Internet som jag pluggade mig igenom. Utöver det, så diskuterade jag mycket teori med mina lärare, mina föräldrar och vänner. Sedan så läste jag alla andra böcker man fick till + även en hel del läsande på nätet.
Skrev 60/65 på provet, vilket jag är nöjd med. Uppkörningen gick felfritt, förutom att jag glömde att vinkla upp högra backspegeln i någon kilometer efter att jag backat runt ett hörn. I övrigt var det inga påpekningar alls och uppkörningsläraren sade till och med att jag kör väldigt bra.
Jag övningskörde säkerligen 600-700 mil hemma, då jag har en mor som är underbar när det kommer till att hjälpa till. Så mina tips är:
*Plugga mycket. När du känner att du har pluggat tillräckligt, plugga lite till.
*Kör mycket hemma (Om möjligheten finns)
*Diskutera teori, regler och dylikt med lärarna, föräldrarna och vänner. (Det hjälper dig att förstå varför vissa regler finns)
*Läs mycket på nätet. Wikipedia, körkortssidor och liknande.
Hoppas det går bra för dig!
Mvh. Lightcloud