2012-01-30, 13:13
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playz
Tjenare undrar lite hur lång tid det tog för er från start till uppkörning? Har nyss börjat på Trafikskola och har kört en del privat och undrar därför hur lång tid man skall tänka att det ska ta tills man är klar?

För min del så tog det från slutet av Maj -11 till sista Augusti -11. Alltså ungefär tre månader. Detta varierar ju starkt från person till person. Huruvida det är för dig och hur långt tid du behöver på dig, kan endast du själv avgöra. Jag kände mig väldigt säker på att köra bil när jag skulle ha uppkörningen och var därmed inte speciellt nervös inför det. Samma gällde det teorin. Jag pluggade något överdrivet skulle jag tro. Läste boken tre gånger, satte flera timmar vid testen både på trafikskolan och hemma. Laddade ned fyra eller fem olika teoriprovsprogram på Internet som jag pluggade mig igenom. Utöver det, så diskuterade jag mycket teori med mina lärare, mina föräldrar och vänner. Sedan så läste jag alla andra böcker man fick till + även en hel del läsande på nätet.

Skrev 60/65 på provet, vilket jag är nöjd med. Uppkörningen gick felfritt, förutom att jag glömde att vinkla upp högra backspegeln i någon kilometer efter att jag backat runt ett hörn. I övrigt var det inga påpekningar alls och uppkörningsläraren sade till och med att jag kör väldigt bra.

Jag övningskörde säkerligen 600-700 mil hemma, då jag har en mor som är underbar när det kommer till att hjälpa till. Så mina tips är:

*Plugga mycket. När du känner att du har pluggat tillräckligt, plugga lite till.
*Kör mycket hemma (Om möjligheten finns)
*Diskutera teori, regler och dylikt med lärarna, föräldrarna och vänner. (Det hjälper dig att förstå varför vissa regler finns)
*Läs mycket på nätet. Wikipedia, körkortssidor och liknande.

Hoppas det går bra för dig!

Mvh. Lightcloud
Senast redigerad av LightCloud 2012-01-30 kl. 13:15.
Citera
2012-01-30, 14:37
Medlem
Kuggade idag på uppkörningen för andra gången!
Vad fan ska jag göra? var sjukt nervös inför provet och det gick värre än förra gången. han sa till mig att jag måste söka av vägen bättre och infart på landsväg och utfarten gick inte heller så bra
Vad fan ska jag göra för att klara mig???

Citera
2012-01-30, 14:59
Medlem
Venditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaaaax
Vad fan ska jag göra? var sjukt nervös inför provet och det gick värre än förra gången. han sa till mig att jag måste söka av vägen bättre och infart på landsväg och utfarten gick inte heller så bra

Kolla mycket i speglarna, men även kolla döda vinkeln och sådant är saker dom är väldigt petiga med.
Citera
2012-01-30, 15:11
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:

Övningskör tills du känner dig trygg i din körning, att du vet att du kan hantera alla momenten som ingår i uppkörningsprotokollet. Då är du inte nervös på uppkörningen, och det bör gå alldeles utmärkt.
Citera
2012-01-30, 16:43
Medlem
adolfitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Övningskör tills du känner dig trygg i din körning, att du vet att du kan hantera alla momenten som ingår i uppkörningsprotokollet. Då är du inte nervös på uppkörningen, och det bör gå alldeles utmärkt.

Vad är det här för jävla skit tips? Tror du någon människa inte är nervös bara för att man kan allt?
Citera
2012-01-30, 17:00
Medlem
Kaixs avatar
Nu skriver jag här, återigen. Uppkärningen börjar närma sig och jag är fortfarande osäker hur jag ska handla vid vänster/högersvängar på landsvägar. Har ni några bra tips inför detta? Hur brukar ni göra när ni ska genomföra en vänstersväng?
Citera
2012-01-30, 17:06
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfitler
Vad är det här för jävla skit tips? Tror du någon människa inte är nervös bara för att man kan allt?

Men ju mer trygg man känner sig i sig själv, desto mindre nervös är man? Dessutom finns det ju inte direkt någon magisk formel för att ta bort nervositeten, förutom lugnande mediciner kanske, men det är ju inte att rekommendera direkt.
Citera
2012-01-30, 17:16
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfitler

Funkade för mig. Jag var inte alls nervös utan kände bara att om jag presterade som jag gjort de sista två repetitionskörningarna med trafikskolan så blir det inga problem.

Jag menar givetvis inte att man inte behöver vara nervös, men samtidigt har man ju inget att förlora och allt att vinna. Misslyckas man så kan man alltid försöka igen. Därför förstår jag inte varför folk är "sjukt" nervösa. Se det bara som vilken övningskörningssession som helst.
Citera
2012-01-30, 21:29
Medlem
hur fan ska jag göra för att få bort nervositeten? Finns det några receptfria läkemedel som man kan köpa?
Citera
2012-01-30, 22:16
Medlem
sasos avatar
Citat:
hur fan ska jag göra för att få bort nervositeten? Finns det några receptfria läkemedel som man kan köpa?

men då är du ju farlig för trafiken
tänk dig den dagen du tar körkort och skall köra runt med en snygg tjej...
Citera
2012-01-31, 00:24
Medlem
noisias avatar
Hej, undrar om någon vet något om dessa två frågor jag fick på teoriprovet som jag är osäker på, beskriver lite halvdåligt men ändå..

En slags linjerad parkeringsruta (?) och om man får köra i den för att underlätta en sväng till höger, eller om det är förbjudet?

http://imageshack.us/photo/my-images/835/cpfrga.png/

Dåligt tecknat men jag hoppas ni förstår, jag är bil 1 och skall svänga till höger, får jag använda den linjerade rutan tillfälligtvis eller inte?

Sen är nästa fråga som jag vagt kommer ihåg men förklarar lite halvdant här också, en vanlig personbil med ett slags varningstecken på som kör på vägrenen? Vad innebär det?
Citera
2012-01-31, 01:36
Medlem
xDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Men ju mer trygg man känner sig i sig själv, desto mindre nervös är man? Dessutom finns det ju inte direkt någon magisk formel för att ta bort nervositeten, förutom lugnande mediciner kanske, men det är ju inte att rekommendera direkt.

Jaha, bara för att det var så för dig, behöver det inte vara så för alla. Lägg av med att generalisera hela tiden. Ditt jävla klappmongo.

Jag var minsann inte ett dugg nervös när jag körde upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in