2012-01-31, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noisia
Hej, undrar om någon vet något om dessa två frågor jag fick på teoriprovet som jag är osäker på, beskriver lite halvdåligt men ändå..

En slags linjerad parkeringsruta (?) och om man får köra i den för att underlätta en sväng till höger, eller om det är förbjudet?

http://imageshack.us/photo/my-images/835/cpfrga.png/

Dåligt tecknat men jag hoppas ni förstår, jag är bil 1 och skall svänga till höger, får jag använda den linjerade rutan tillfälligtvis eller inte?

Sen är nästa fråga som jag vagt kommer ihåg men förklarar lite halvdant här också, en vanlig personbil med ett slags varningstecken på som kör på vägrenen? Vad innebär det?
svårt å säga genom den bilden , men det ser ut som en spärrlinje, och om det är en sådan så får du inte överskrida den.
Citera
2012-01-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anis
Surt.. Hade en jättesnäll inspektör och tyckte att min uppkörning gick mycket bra tills vi stannade framför trafikverket och så suckade hon så tredje försöket?

Med vänlig hälsning, anis
Hur har det gått?
Citera
2012-01-31, 12:26
Medlem
noisias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillisar
svårt å säga genom den bilden , men det ser ut som en spärrlinje, och om det är en sådan så får du inte överskrida den.

tack för svar, men nej det är inte en spärrlinje, det är som en slags linjerad parkeringsruta, den kom på provet iallafall..
Citera
2012-01-31, 13:01
Medlem
Johanboyboys avatar
Tjena, bokade uppkörning och teoriprov idag, känns helt sjukt att denna dagen har kommit, trodde aldrig att jag skulle kunna skaffa körkort.

Hur som helst, teoriprovet är om en vecka och jag har väl hyfsad koll, knappast så jag får ett godkänt just nu, men det löser sig med lite pluggande tror jag. Jag har bonniers trafikskola 2011, tror ni att det funkar att endast köra igenom detta programmet, eller har ni något annat att rekommendera?
Citera
2012-01-31, 14:07
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanboyboy
Jag har bonniers trafikskola 2011, tror ni att det funkar att endast köra igenom detta programmet, eller har ni något annat att rekommendera?

Jag klarade mig med böckerna och Bonniers Trafikskola så det går utmärkt att klara sig med dem.
Citera
2012-01-31, 14:26
Medlem
TheGamers avatar
Nu har jag bokat uppkörning/uppskrivning ( gjorde det privat ) och min bilskolelärare sa att jag redan var klar för att boka prov så misstänker att jag klassas som bra nog men skulle vara skitglad om någon kunde berätta vad jag ska tänka på både på uppkörning och uppskrivningen.

Tackar i förhand! Mvh
Citera
2012-01-31, 14:31
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noisia
tack för svar, men nej det är inte en spärrlinje, det är som en slags linjerad parkeringsruta, den kom på provet iallafall..

Spärrområde?
Citera
2012-01-31, 17:20
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Nu har jag bokat uppkörning/uppskrivning ( gjorde det privat ) och min bilskolelärare sa att jag redan var klar för att boka prov så misstänker att jag klassas som bra nog men skulle vara skitglad om någon kunde berätta vad jag ska tänka på både på uppkörning och uppskrivningen.

Tackar i förhand! Mvh
Du ska tänka på att vara lugn och sansad, försök att se det som en vanlig körlektion, prata med inspektören, blir mycket kallare stämning om ni bara sitter tysta. Tänk också på att småfel inte behöver betyda att du misslyckas, inspektören ser på körningen som helhet. Självklart blir du underkänd direkt om du inte stannar vid stopptecken eller så, men om du skulle råka få motorstopp en gång så bryr han sig inte nämnvärt.

På teoriprovet så ska du svara på allt, chansa om du inte kan någon fråga. Om du har tid över när du är färdig så kontrollerar du varje fråga. Plugga ordentligt, så löser det sig ska du se.

Lycka till!
Citera
2012-01-31, 17:20
Medlem
orangejuices avatar
Uppkörning 1: 18/1

Var sjuuukt nervös inför uppkörningen vilket visade sig under körningen. Växlade dåligt, körde nära kanter och motorbromsade inte så mycket. Odiskutabel kuggning.

Jag visste att jag kunde köra, problemet var bara att nervositeten tog över och jag tänkte för mycket.

Uppkörning 2 : Idag. (godkänd)

Denna gång var jag inte lika nervös, visste vad jag skulle göra och hade bestämt mig för att köra min egen grej, dvs. köra som jag brukar göra. Första gången så växlade jag dåligt för att jag hela tiden tänkte på att köra miljövänligt, hoppa växlar osv. gick inte bra alls. Idag körde jag som jag ville och det funkade galant.

Hade en trevlig kontrollant som bedömde helheten vilket man ska göra, istället för att kugga mig för minsta lilla misstag. (Valde en olämplig plats att vända på)

Försök att inte tänka på att det är en uppkörning för mycket. Jag tänkte istället att jag skjutsade en kompis.

Vet hur det känns att misslyckas och det är förjävligt!

Lycka till!!
Citera
2012-01-31, 17:22
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Du ska tänka på att vara lugn och sansad, försök att se det som en vanlig körlektion, prata med inspektören, blir mycket kallare stämning om ni bara sitter tysta. Tänk också på att småfel inte behöver betyda att du misslyckas, inspektören ser på körningen som helhet. Självklart blir du underkänd direkt om du inte stannar vid stopptecken eller så, men om du skulle råka få motorstopp en gång så bryr han sig inte nämnvärt.

På teoriprovet så ska du svara på allt, chansa om du inte kan någon fråga. Om du har tid över när du är färdig så kontrollerar du varje fråga. Plugga ordentligt, så löser det sig ska du se.

Lycka till!

Tack så mycket! Uppskattar verkligen svar då jag är rätt så nervös så tips uppskattas verkligen!

Citat:
Ursprungligen postat av orangejuice
Uppkörning 1: 18/1

Var sjuuukt nervös inför uppkörningen vilket visade sig under körningen. Växlade dåligt, körde nära kanter och motorbromsade inte så mycket. Odiskutabel kuggning.

Jag visste att jag kunde köra, problemet var bara att nervositeten tog över och jag tänkte för mycket.

Uppkörning 2 : Idag. (godkänd)

Denna gång var jag inte lika nervös, visste vad jag skulle göra och hade bestämt mig för att köra min egen grej, dvs. köra som jag brukar göra. Första gången så växlade jag dåligt för att jag hela tiden tänkte på att köra miljövänligt, hoppa växlar osv. gick inte bra alls. Idag körde jag som jag ville och det funkade galant.

Hade en trevlig kontrollant som bedömde helheten vilket man ska göra, istället för att kugga mig för minsta lilla misstag. (Valde en olämplig plats att vända på)

Försök att inte tänka på att det är en uppkörning för mycket. Jag tänkte istället att jag skjutsade en kompis.

Vet hur det känns att misslyckas och det är förjävligt!

Lycka till!!

Ska tänka på det, tack så mycket
Citera
2012-01-31, 20:20
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjupps
Jag hade teoriprov idag och klarade galant (60/65)

Kan bara berätta hur mycket jag pluggade och vart.
Först tog jag 5 teorikurser hos körskolan (provbok, teoribok & körbok ingick). Gick dem i vår/sommar och pluggade ingenting över hela sommaren för att sedan göra alla gratis teoriprov på internet (använd google) och hårdpluggade i böckerna som jag fått 8 timmar på lördagen, minst lika mycket söndagen och 3 timmar innan provet

Önska mig lycka till på uppkörningen imorgon!

Bra pluggat..kommer du ihåg någonting ??
Senast redigerad av Icecrypt08 2012-01-31 kl. 20:53.
Citera
2012-01-31, 20:52
Medlem
Icecrypt08s avatar
Har uppkörning på fredag och killen på nyheterna sa att det ska snöa som fan tors och framåt, så då kan man ta det lugnt i alla fall. Jobbigaste med uppkörningen är hur många människor det är som förväntar sig att man ska klara av det. Familjen, jobbet, körskolan, vänner etc.. Ångrar lite att jag berättade för folk att jag har uppkörning på fredag men men.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in