2008-04-26, 11:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evan_Stone
Nej men om du har tillgång till en vanlig bänk så ska du alltid använda den.

Är inte kontakt bara bullshit?
Citera
2008-04-26, 12:00
  #14
Bannlyst
Spänn bröstkorgen och kör långsamt vilket automatiskt innebär att du isolerar bröstmusklerna mer istället för att få ont i axlarna. Jag hade precis som dig svårt att få kontakt när jag tränade bröst vilket berodde på att jag inte spände bröstkorgen och körde för tungt. Nu några år senare är brösten betydligt mer utvecklade.

http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm
Citera
2008-04-26, 12:24
  #15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jan_ros
Är inte kontakt bara bullshit?

Varför? Anledningen till att du bygger är pga kontakten. Annars kunde du lika väl stå och slänga med pungen.
Citera
2008-04-27, 21:14
  #16
Medlem
Jag som tyckte smith-maskinen va så otroligt trevlig eftersom jag har 0 teknik och motorik på tex bänkpress, kändes som att den skulle hjälpa till med balansen osv tills man byggt upp iaf någon form av bröstmuskulatur..

Körde lite med hantlar liggandes på bänk istället, och provade även en sk "liggande omvänt drag i kryssmaskin" (eller för proffsen lying cable pulley), och mha hantlar och den kabel-övningen kändes tyckte jag mig iaf få lite kontakt, jag vet inte kändes bra när jag provade lite strech 1½ timme efter (om man nu lyckats "träffa" bör man ju få lite träningsvärks-drag när man stretchar tycker jag..).

Får våga köra bänkpress på bänk "på riktigt" utan smithen, och bara hoppas man inte gör en pucko-vältning eller nåt

Börjar bli lite fundersam på att köra 2-3 veckor till och sen kanske besöka en personlig tränare, för att hitta fel och inte träna in dåliga rörelser osv som kan hämma en senare.
Värt kanske?
Citera
2009-06-29, 21:42
  #17
Medlem
talans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7GMT
Jag som tyckte smith-maskinen va så otroligt trevlig eftersom jag har 0 teknik och motorik på tex bänkpress, kändes som att den skulle hjälpa till med balansen osv tills man byggt upp iaf någon form av bröstmuskulatur..

Körde lite med hantlar liggandes på bänk istället, och provade även en sk "liggande omvänt drag i kryssmaskin" (eller för proffsen lying cable pulley), och mha hantlar och den kabel-övningen kändes tyckte jag mig iaf få lite kontakt, jag vet inte kändes bra när jag provade lite strech 1½ timme efter (om man nu lyckats "träffa" bör man ju få lite träningsvärks-drag när man stretchar tycker jag..).

Får våga köra bänkpress på bänk "på riktigt" utan smithen, och bara hoppas man inte gör en pucko-vältning eller nåt

Börjar bli lite fundersam på att köra 2-3 veckor till och sen kanske besöka en personlig tränare, för att hitta fel och inte träna in dåliga rörelser osv som kan hämma en senare.
Värt kanske?

Ta en tit på Axons trådar om de olika muskelgrupperna innan du tar kontakt med en personligtränare, du kanske finnar vad du letar efter där.
Citera
2009-06-29, 22:09
  #18
Medlem
BengtZzs avatar
Hur jag än tränar bröst, vilka övningar jag än kör så kan jag aldrig få kontakt i bröst.

Jag känner ingenting, enda muskeln som det är så för mig.
Citera
2009-06-29, 22:13
  #19
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Hur jag än tränar bröst, vilka övningar jag än kör så kan jag aldrig få kontakt i bröst.

Jag känner ingenting, enda muskeln som det är så för mig.
Nu är ju iofs inte kontakt ett måste för att hypertrofi ska kunna inträffa men för mig är det halva grejen med träningen

Varför känner du inget? Inte ens om du kör halvt ROM eller liknande?
Citera
2009-06-29, 22:14
  #20
Medlem
Basens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talan
Ta en tit på Axons trådar om de olika muskelgrupperna innan du tar kontakt med en personligtränare, du kanske finnar vad du letar efter där.


Snälla, undvik att svara på över ett år gamla trådar...
Citera
2009-06-29, 22:17
  #21
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Nu är ju iofs inte kontakt ett måste för att hypertrofi ska kunna inträffa men för mig är det halva grejen med träningen

Varför känner du inget? Inte ens om du kör halvt ROM eller liknande?
Ingenting alls, vet inte. Jag vet flera IRL och online, tex bergelin som har samma "problem". Ibörjan trodde jag att jag gjorde någonting fel men ao. Jag vet att så inte är fallet.

Hur jag än kör, alla olika kombinationer på koncentriskt, excentriskt, isometrisk kontraktion, static hold i ändläget, vikter, flyesövningar, pressövningar, maskiner, fria vikter allt.

Enda gången jag känner någonting i bröstmuskeln är om jag på ett eller annat sätt utsätter den för stretching.

Jag har väl blivit van nu, träningsvärk får jag dock väldigt lätt i bröst, påväg att komma nu till och med, körde bröst/axlar/triceps imorse :]
Citera
2009-06-29, 22:17
  #22
Medlem
Hardwork-MecKeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Nu är ju iofs inte kontakt ett måste för att hypertrofi ska kunna inträffa men för mig är det halva grejen med träningen

Varför känner du inget? Inte ens om du kör halvt ROM eller liknande?
Jag får aldrig kontakt i pressövningar trots att det blir en rejäl påfrestning på bröstmusklerna.

Edit:

Nu när jag tänker på det får jag knappt någon kontakt i annat heller. (Gällande bröst)
Citera
2009-06-29, 22:17
  #23
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basen
Snälla, undvik att svara på över ett år gamla trådar...
Spelar väl ingen roll, det är ett intressant ämne, bättre att ta upp en gammal tråd än att skapa en ny.
Citera
2009-06-29, 22:25
  #24
Medlem
Basens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Spelar väl ingen roll, det är ett intressant ämne, bättre att ta upp en gammal tråd än att skapa en ny.


Fortfarande onödigt att svara på en över ett år gammal tråd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in