2008-04-22, 21:19
Medlem
Vet att det är ett vanligt problem, varierat lite övningar för att få bra "kontakt".
Kan ju också vara att jag är totalt otränad, man kanske känner bättre "pump" när man har lite mer volym?

Läst två olika böcker om "korrekt" utförande, idag körde jag:
sned bänkpress i smith-maskin

Här är stegen jag försöker följa till punkt och pricka:

Ligg på bänk i smith-maskin, lutat i 20-30grader (inte mer).
Fatta stången strax utanför axelbredd och sänk sakta med armbågarna pekandes utåt, ned till strax ovanför bröstet.
Håll upp bröstkorgen, pressa fram armbågarna, och press upp till startläget.

Det jag känner är mycket axlar, och en del i armarna (nästan bara övre delen av armarna).

Känns som det största problemet är vart jag ska göra av armbågarna, försöker ha dom vinklade utåt men jag provade med låg vikt 3 set kanske 12 rep styck, fick i princip 0 känsel i bröstet, provat denna övning 3 varv nu eftersom den borde vara bra...

Kan det vara fel på grepp eller armbågar, eller känner jag bara dåligt pga. lite muskulatur att "känna" i?
Citera
2008-04-22, 21:20
Bannlyst
Långsamt och djupt är det som gäller för kontakt. Du kan tom hålla lite bredare ifall du känner för det men undvik smithen för allt i världen!
Citera
2008-04-22, 21:26
Medlem
Satanclauss avatar
Håller med Stone, prova hantelpress istället!
Citera
2008-04-22, 21:32
Medlem
Åfan...
Funderat på att byta ut mot djup hantelsväng och kanske liggande hantelpress, fast trodde just den övningen med sne stol i smith osv, var väldigt bra. Min teroi var att smith = enklare för nybörjare, istället för fria vikter när man är lite vinglig osv...

Byter övning istället för att leka teknik-nils kanske
Citera
2008-04-22, 22:07
Medlem
sk8fishs avatar
Jag hade samma problem som dig tills för några dagar sedan då jag la upp en tråd här, ta gärna del av den då den handlar om samma sak:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=659852
Citera
2008-04-22, 22:08
Medlem
Jag får absoulut bästa kontakten i brösten genom att köra strikt bänk.

Dra ihop skuldrorna och ut med bröstet.
Lågsamt ner, sikta mitt mellan bröstvårtan och halsen, inte magon som många gör! Å ha för fan arslet på bänken.
Stanna nere en sekund eller gör åtminståne en rejäl markering.
Pressa upp så snabbt och kontrollerat du kan.
6-8 reps tycker jag är schyst

Kör incline och decline på samma sätt så ska du se att du får kontakt.
Citera
2008-04-22, 22:12
Medlem
LoTiXs avatar
Hantelpress är min favorit. Och så länge du inte håller i helt fel vinkel eller något sådant så är det ju bröstet som gör lyftet och får jobba oavsett om du känner av det eller inte. Jag känner inte mycket i mitt bröst men jag har ändå ökat rejält sedan jag började.
Citera
2008-04-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk8fish
Jag hade samma problem som dig tills för några dagar sedan då jag la upp en tråd här, ta gärna del av den då den handlar om samma sak:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=659852

Jo faktiskt läst den
Dock hade jag bara hoppat förbi länken till den filmen från bodybuilding.com, trodde först att det var en länk till den där "ex...net" sidan med startvita övnings-filmer där jag redan tittat men märkte nu att det var något annat.
Grymt bra video för mig (om det nu inte bara var dumheter.. )

Blir att byta övning, och försöka mer.
Citera
2008-04-23, 23:30
Medlem
DimeWorshipers avatar
Svankar du möjligtvis för mycket?
Citera
2008-04-23, 23:35
Medlem
trafalgars avatar
snedbänk utan smithmaskin, håll händerna lite bredare, gå djupare och andas rätt. Brutal.
Citera
2008-04-26, 01:47
Bannlyst
Är inte bänkpress i smithmaskin farligt? :O
Citera
2008-04-26, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fernicus
Är inte bänkpress i smithmaskin farligt? :O

Nej men om du har tillgång till en vanlig bänk så ska du alltid använda den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in