2008-10-25, 15:07
Medlem
Walkers avatar
Som populärkulturnörd gillar jag Göran Everdahls spaningar. Har svårare för Jonas Hallbergs ständiga språkspaningar, (för övrigt verkar han ha stora problem med den regerande "språkpolisen" Fredrik Lindström.) Däremot har Jonas ett stort underhållningsvärde, som bakåtsträvare etc.
Citera
2008-10-25, 17:51
Medlem
plagueiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker
Som populärkulturnörd gillar jag Göran Everdahls spaningar. Har svårare för Jonas Hallbergs ständiga språkspaningar, (för övrigt verkar han ha stora problem med den regerande "språkpolisen" Fredrik Lindström.) Däremot har Jonas ett stort underhållningsvärde, som bakåtsträvare etc.

Han gav väl tom Fredrik Lindström ett eget språk Fredrik Linström-språket i någon spanning.
Citera
2008-10-28, 17:02
Medlem
sue-ellens avatar
Ser att jag inte är ensam om att avsky Hallbergs spaningar. Den bakåtsträvande tonen funkar inte liksom hans ovana att avbryta andra spanare med meningslösa inlägg. Alldeles för sällan lyckas han knyta ihop säcken i sina egna spaningar, men till hans försvar kan han dra en och annan rolig ordvits emellanåt. Dags för lite folkmakt så att Hallberg kan röstas ut och pensioneras?
Citera
2008-10-28, 19:33
Medlem
Asgarvads avatar
Hallberg har blivit en instituion i Spanarna och är den ende, förutom Storm, som varit med från början 1988. Programmet skulle nog inte bli samma utan hans bakåtsträveri. Gudskelov är han ju inte med precis varje vecka. Jag saknar framlidne Jacob Dahlin.
Citera
2009-01-22, 04:40
Medlem
Y0dAs avatar
Bumpar tråden om detta ypperliga program. Har lyssnat på programmet i några år och nu när de släppte massa gamla program på hemsidan i samband med tjugoårsjubileet så lyssnade jag även igenom alla dessa (kan rekommenderas för relativt nytillkomna spanarfans som jag som inte lyssnade på programmet back in the day).

Tycker det är svårt att välja någon specifik favoritspanare, men om jag är tvungen så blir det nog Göran Everdahl som trots att han är en av de spanare som är med mest frekvent i programmet (enligt min podcastmapp så är Everdahl, Hallberg och Gedin med mer än dubbelt så ofta som övriga spanare, och som trio är de med ungefär lika ofta som de andra spanarna är med) så blir han i princip aldrig tråkig att lyssna på även om han kanske inte är roligast av spanarna. Som tvåa skulle jag nog säga Helena von Zweigbergk som dels har hållit på länge, men ändå kan leverera intressanta spaningar (iofs är hon inte med så ofta nuförtiden).

Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Hallberg har blivit en instituion i Spanarna och är den ende, förutom Storm, som varit med från början 1988. Programmet skulle nog inte bli samma utan hans bakåtsträveri. Gudskelov är han ju inte med precis varje vecka. Jag saknar framlidne Jacob Dahlin.
Ibland känner man ju när man hör Hallbergs ganska innehållslösa spaningar att det är dags för honom att lägga ner. Förra avsnittet han var med i var rätt illa när han drev tesen att fler män gråter i TV, som förvisso mycket väl kan vara sann, men han hade problem med exemplen. Dels så pratade han om avsnitt av Videokväll med Luuk, men han kom inte ihåg varför de medverkande grät, och han snackade om Stjärnorna på Slottet där han bestämt hävdade att han hade allt följt serien ordentligt och Jonas Gardell var den ende man som grät (att Janne Loffe Karlsson storgrät och höll på att bryta ihop när han pratade om när han spelade Tector i Drömmen om Amerika hade han lyckats glömma).

Men man gillar ju ändå Jonas och det bästa kanske vore om de förlängde programmet något och satte Jonas som ständig opponent och hade med tre andra spanare, för det skulle nog bli tråkigt i längden om man inte fick höra Jonas småbråka med dom andra Spanarna, hans krav på egna åsikter etc.
Citera
2009-01-22, 06:01
Medlem
fnuskes avatar
Jag älskar Göran Everdahl, han är fantastisk. Jessica Gedin har ofta roliga observationer också, samt en väldigt behaglig röst.

Sen tycker jag att Johan är ojämn men oftast underhållande i sin i sinom förvirrade, sinom klarsynta reaktionära utlägg. Nej, fram för mer gubbjävlar i etern, ingen pension här inte.

Calle och Kyle har jag svårt för. Calle för sin självcentrerade nonsensspaningar och Kyle för att hon lätt svamlar iväg ut i rymden.

Hakelius gör sig bättre i print. Kan vara riktigt rolig i sitt rätta format. Även Anrell led av lite samma problem när han var med.

Per Naroskin kommer jag inte ens ihåg ifall jag gillar eller ogillar, det i sig är inget bra betyg.

Göran Greider den gamla runtlagda kommunisten var faktiskt helt ok att lyssna på. Som den välartikulerade nyttiga idiot som han är.

Citat:
Ursprungligen postat av enjoy
Fredagens avsnitt var bäst: Jonas Hallberg, Jessica Gerdin och Göran Everdahl.
Jonas Hallberg kommer ju aldrig med så värst bra spaningar, men han är den gamla, visa rösten och underhållaren som passar sjukt bra in i varje program. Den lineupen är bäst.

Det låter som min bästa setup också.
Citera
2009-01-22, 21:15
Medlem
Fat bastards avatar
Hakelius och Naroskin tillsammans tycker jag är mycket roligt att lyssna på.

En kvickhet och en smartness som är så knivskarp att de övriga i programmet framstår ibland som rena neandertalarna.

Hallberg har väl gått på tomgång i flera år nu men han har ju blivit en typa av inventarie snudd på. Det känns tryggt på nåt sätt att höra de gamla käpphästana rulla fram gång efter annan. "Men vad du glömmer nu, eller kanske låtsas glömma...." är ju en klassiker man aldrig blir trött på.

De senare åren tycker jag även att Ingvar Storm har tagit en större plats i debatterna, vilket bara är av godo. Han är också en fruktansvärt smart person med sina finkänsliga men knivskarpa inpass.

Jag har lyssnat på spanarna sedan början. Det var liksom startskottet för helgen när man satt i bilen på väg hem från bygget och lyssnade på Spanarna med Niclas och Ingvar.
Citera
2009-01-30, 17:50
Medlem
irrblosss avatar
Tycker alla är godkända, men de absolut bästa är Per Naroskin och Jonas Hallberg.
Citera
2009-01-30, 18:22
Medlem
eskimås avatar
Guldmedalj:
Göran Everdahl
Jonas Hallberg
Sissela Kyle
Jessika Gedin
Johan Hakelius

Kommer inte ihåg att jag hört de:
Per Naroskin
Helena von Zweigbergk
Annika Sundberg

Nackskott:
Calle Norlén årtusendets idiot alla kategorier!
Citera
2009-01-31, 23:51
Bannlyst
Tyckte att Jonas Gardell var väldigt underhållande när han var med.
Citera
2009-02-01, 00:02
Medlem
Jenos avatar
Är svag för Helena von Zweigberg och Göran Everdahl - men det är många som är bra. Det säger väl sig självt efter alla dessa år. Funkar inte ett program så läggs det ner, Spanarna lever kvar....
Citera
2009-02-01, 00:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y0dA
Bumpar tråden om detta ypperliga program. Har lyssnat på programmet i några år och nu när de släppte massa gamla program på hemsidan i samband med tjugoårsjubileet så lyssnade jag även igenom alla dessa (kan rekommenderas för relativt nytillkomna spanarfans som jag som inte lyssnade på programmet back in the day).

Tycker det är svårt att välja någon specifik favoritspanare, men om jag är tvungen så blir det nog Göran Everdahl som trots att han är en av de spanare som är med mest frekvent i programmet (enligt min podcastmapp så är Everdahl, Hallberg och Gedin med mer än dubbelt så ofta som övriga spanare, och som trio är de med ungefär lika ofta som de andra spanarna är med) så blir han i princip aldrig tråkig att lyssna på även om han kanske inte är roligast av spanarna. Som tvåa skulle jag nog säga Helena von Zweigbergk som dels har hållit på länge, men ändå kan leverera intressanta spaningar (iofs är hon inte med så ofta nuförtiden).

Ibland känner man ju när man hör Hallbergs ganska innehållslösa spaningar att det är dags för honom att lägga ner. Förra avsnittet han var med i var rätt illa när han drev tesen att fler män gråter i TV, som förvisso mycket väl kan vara sann, men han hade problem med exemplen. Dels så pratade han om avsnitt av Videokväll med Luuk, men han kom inte ihåg varför de medverkande grät, och han snackade om Stjärnorna på Slottet där han bestämt hävdade att han hade allt följt serien ordentligt och Jonas Gardell var den ende man som grät (att Janne Loffe Karlsson storgrät och höll på att bryta ihop när han pratade om när han spelade Tector i Drömmen om Amerika hade han lyckats glömma).

Men man gillar ju ändå Jonas och det bästa kanske vore om de förlängde programmet något och satte Jonas som ständig opponent och hade med tre andra spanare, för det skulle nog bli tråkigt i längden om man inte fick höra Jonas småbråka med dom andra Spanarna, hans krav på egna åsikter etc.

Håller med varenda ord, och kan bara inflika att jag från insider håll fått veta att Hallberg ofta är oförberedd och kommer med en (dålig) idé som han klottrar ihop en spaning medan dom andra drar sina spaningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in