Bumpar tråden om detta ypperliga program. Har lyssnat på programmet i några år och nu när de släppte massa gamla program på hemsidan i samband med tjugoårsjubileet så lyssnade jag även igenom alla dessa (kan rekommenderas för relativt nytillkomna spanarfans som jag som inte lyssnade på programmet back in the day).
Tycker det är svårt att välja någon specifik favoritspanare, men om jag är tvungen så blir det nog Göran Everdahl som trots att han är en av de spanare som är med mest frekvent i programmet (enligt min podcastmapp så är Everdahl, Hallberg och Gedin med mer än dubbelt så ofta som övriga spanare, och som trio är de med ungefär lika ofta som de andra spanarna är med) så blir han i princip aldrig tråkig att lyssna på även om han kanske inte är roligast av spanarna. Som tvåa skulle jag nog säga Helena von Zweigbergk som dels har hållit på länge, men ändå kan leverera intressanta spaningar (iofs är hon inte med så ofta nuförtiden).
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Hallberg har blivit en instituion i Spanarna och är den ende, förutom Storm, som varit med från början 1988. Programmet skulle nog inte bli samma utan hans bakåtsträveri. Gudskelov är han ju inte med precis varje vecka. Jag saknar framlidne Jacob Dahlin.
Ibland känner man ju när man hör Hallbergs ganska innehållslösa spaningar att det är dags för honom att lägga ner. Förra avsnittet han var med i var rätt illa när han drev tesen att fler män gråter i TV, som förvisso mycket väl kan vara sann, men han hade problem med exemplen. Dels så pratade han om avsnitt av Videokväll med Luuk, men han kom inte ihåg varför de medverkande grät, och han snackade om Stjärnorna på Slottet där han bestämt hävdade att han hade allt följt serien ordentligt och Jonas Gardell var den ende man som grät (att Janne Loffe Karlsson storgrät och höll på att bryta ihop när han pratade om när han spelade Tector i Drömmen om Amerika hade han lyckats glömma).
Men man gillar ju ändå Jonas och det bästa kanske vore om de förlängde programmet något och satte Jonas som ständig opponent och hade med tre andra spanare, för det skulle nog bli tråkigt i längden om man inte fick höra Jonas småbråka med dom andra Spanarna, hans krav på egna åsikter etc.