• 1
  • 2
2008-04-22, 09:23
Medlem
Japp ska tända eld på bilen nu

Har en volvo helförsäkrad som jag inte orkar ha kvar och inte orkar sälja så bästa alternativet är att Set the shit on fire!

Tänker parkera den i stans slummkvarter, gå upp till en kompis och komma ner tre timmar senare för att se att min bil har blivit påtänd och helt förstörd?

Vad säger försäkringsbolaget om det? Jag har läst villkor och sådant men fattar inte mycket, så om nån har lust och förklara det för mig vore det uppskattat.
Vill ju inte stå där utan bil eller pengar från försäkringen....

http://www.volvia.se/priv/download?p_file_id=3093
Citera
2008-04-22, 09:31
Medlem
Megaforces avatar
I princip gäller brandförsäkringen bara om det uppstår pga större motorfel eller liknande.

Om det är frågan om någon som tänder på bilen så brukar försäkringsbolagen hålla inne med ersättningen tills Polisens utredning är klar, vilket gör att det kan ta tid att få någon ersättning, dvs ny bil. Kontantutbetalningar får man inte vid bränder, utan du får en likadan bil.
Citera
2008-04-22, 09:38
Medlem
actionbents avatar
FB räknar med att 80% av bilbränder är bedrägeri så dom är inte allt för snabba att betala ut några pengar och letar efter minsta lilla som gör att dom kan slippa betala ut något alls.
Citera
2008-04-22, 09:51
Medlem
Känner en som gjort så själv, inga problem för honom... men det var länge.

Hur ska de kunna bevisa att det är jag som tänt på eller bett en tredje person göra det?

Är du säker på att man inte får ut pengar kontant? Tycker det låter konstigt om de ger en bil istället. Tänk om man inte vill ha den?

Nedan är hämtat från villkoren som jag länkade till tidigare.

Vangskade försäkringe gäller för:

skador som
uppkommit genom
• trafikolycka
• annan yttre olyckshändelse
• uppsåtlig skadegörelse
av tredje man

Vangskade försäkringe gäller INTE för:

skador som omfattas av brand-, stöld- eller
maskinskadeförsäkringen. brandskador uppkomna
som en direkt följd av trafikolycka eller annan
yttre olyckshändelse ersätts genom
brandförsäkringen.
Citera
2008-04-22, 09:55
Medlem
actionbents avatar
FB behöver inte bevisa att du tänt på själv det räcker gott med att det inte kan uteslutas att du gjort det själv.
Citera
2008-04-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
FB behöver inte bevisa att du tänt på själv det räcker gott med att det inte kan uteslutas att du gjort det själv.

Ok, så jag måste bevisa för försäkringsbolaget att jag omöjligen kunde ha tändt på därför att jag befann mig på en annan plats?

Då borde vittnen duga eller? Om jag parkerar för att sedan gå ut och göra något där många befinner sig eller liknande? Sova hos en kompis kanske?
Citera
2008-04-22, 11:51
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klawe
Ok, så jag måste bevisa för försäkringsbolaget att jag omöjligen kunde ha tändt på därför att jag befann mig på en annan plats?

Då borde vittnen duga eller? Om jag parkerar för att sedan gå ut och göra något där många befinner sig eller liknande? Sova hos en kompis kanske?

Om dom inte kan utesluta att du ligger bakom branden så är det upp till dig att dra dom inför domstol och där bevisa att du inte ligger bakom det.
Citera
2008-04-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Om dom inte kan utesluta att du ligger bakom branden så är det upp till dig att dra dom inför domstol och där bevisa att du inte ligger bakom det.

Du verkar kunnig inom detta område.... de är inte så att du själv har satt eld på din bil?

Ne men ärligt har ni några bra tips på tillvägagångsätt? Skulle kunna låta någon annan göra det men är inte säker på att de utför det riktigt bra så att hela bilen verkligen brinner upp totalt.

Hur sätter jag eld på en bil enklast?
Citera
2008-04-22, 14:11
Medlem
actionbents avatar
Kör in i ett träd i höghastighet och tänd på bensinen som läcker ur tanken, då blir det nog inte så många frågor om branden.
Citera
2008-04-22, 22:10
Medlem
Säg nu att jag bor i en stad där det på sistonde inträffat många bränder inkl bilbränder. Jag vill nu ta tillfället i akt och bränna upp min egen och skylla på omständigheterna.

Även om de misstänker försäkringsbedrägeri men inte kan bevisa det är det möjligt att dom betalar ut mindre pengar än vad de hade gjort annars, som vid en frontalkrock?

Hur länge kan det ta för att få pengarna utbetalda?
Citera
2008-04-22, 22:46
Medlem
Sbnr1s avatar
Att vakna en morgon och upptäcka att bilen blivit stulen på natten, körd till någon skog, ner i en damm eller liknande är tråkigare än en brand.

Speciellt med tanke på att dom förstör rattlåset, i värre fall fästena till rattstaget, dörrlåset, tändningen mm.

Ännuvärre om dom gått lös med baseboll trä på rutorna mm i skogen.

Inte mycket att reparera då.....

Stöld och skadegörelse.

Tar tid om polisen inte kan hitta bilen.

Edit:
Tänk på att oavsett vad som hänt och om du är helt oskyldig så gäller det försäkringsbolaget beslutar även om det är solklart enligt polisrapport och vittnesmål att du är oskyldig så kan de endå besluta annat.
Senast redigerad av Sbnr1 2008-04-22 kl. 22:48.
Citera
2008-04-23, 12:46
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klawe

Det är ofta som man sover borta och nån annan råkar tända på bilen.
Är det en brand så räkna med att det kommer bli massa strul.
Bolagen är inte sugna att ge ut pengar vid brand utan det blir nog en likvärdig bil om du har tur.
Annars får du väl göra som alla andra gör nu för tiden då bränderna minskat dom snor en lastbil och laddar in i bilen och några till istället..
Blivit vanligt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in