2008-04-22, 00:40
Medlem
judaass avatar
Sitter och tränar på denna låten:
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/...e_ver2_tab.htm

Men jag vet inte vad det betyder med dom siffrorna som är inom parentes. Visst jag hade kunnat googla det, men vill hellre ha en förklaring på svenska som är lätt att förstå, och varför då inte vända sig till dom goda människorna på FB

Att det finns siffror inom parentes har jag sett finns med i många låtar så det är väl lika bra att lära sig vad det betyder och hur man ska göra när dom kommer. Om ni inte redan förstått det är jag totalt ny på detta, köpte mitt första instrument, en akustisk gitarr i lördags!
Citera
2008-04-22, 00:50
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judaas
Sitter och tränar på denna låten:
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/...e_ver2_tab.htm

Men jag vet inte vad det betyder med dom siffrorna som är inom parentes. Visst jag hade kunnat googla det, men vill hellre ha en förklaring på svenska som är lätt att förstå, och varför då inte vända sig till dom goda människorna på FB

Att det finns siffror inom parentes har jag sett finns med i många låtar så det är väl lika bra att lära sig vad det betyder och hur man ska göra när dom kommer. Om ni inte redan förstått det är jag totalt ny på detta, köpte mitt första instrument, en akustisk gitarr i lördags!

Såvitt jag vet betyder det ghost notes, dvs de ska spelas lite tystare och diskretare än andra.
Citera
2008-04-22, 08:32
Medlem
Problemet med tabs är att det finns flera olika betydelser med vissa markeringar. Att sätta noter inom parantes kan, som anton säger, innebära att det är s.k. ghost notes (alltså noter man inte betonar) - det kan också betyda flageoletter (men eftersom man inte kan göra något annat än pinch med öppen sträng så gör det inte det i detta fallet). Sedan så kan det också betyda "valfritt att spela"-toner (i brist på ett bättre uttryck, vilket det verkar göra här. Riffet i "One" har inte den sista tonen i varje takt, men man kan spela den om man vill, typ. Jag skulle helt enkelt hoppa över sista 0:an i varje fras i den intro-delen.
Citera
2008-04-22, 09:15
Medlem
LoJs avatar
yes dom ska spelas tysta vet inte om dom ska dämpas på något sätt. Ladda ner Guitar Pro så akn du lyssna på hur det låter i programet. Suveränt pogram.
Citera
2008-04-22, 15:33
Medlem
judaass avatar
Okej, tack för hjälpen
Citera
2008-04-22, 21:17
Medlem
Rippe099s avatar
används bara när man dämpar strängen så hårt att man får ett trumliknande, tonlöst ljud.
stod det på en sida
det kallas hård dämpning har jag hört
sen vet jag inte om man ska palm muta eller dämpa den på nåt annat sätt
Senast redigerad av Rippe099 2008-04-22 kl. 21:22.
Citera
2008-04-23, 15:13
Medlem
judaass avatar
Stött på ett annat problem nu.

Övar på följande låt: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/...s_ver2_crd.htm

Ackorden låter bra bortsett från mina fumliga fingrar och börjar få in takten, men får inte rätt på tabbade introt, som jag förstått betyder /, att man sak glida från
t.ex 7 till 9 (7/9), men har testat att köra på lite olika sätt, men låter inte alls som det ska göra...

Kanske dåligt förklarat men om det är någon som kan låten, alternativt är bra och bara kan spela igenom introt rätt och säga hur den gjorde hade det vatt schysst.
Citera
2008-04-23, 15:34
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judaas
Stött på ett annat problem nu.

Övar på följande låt: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/...s_ver2_crd.htm

Ackorden låter bra bortsett från mina fumliga fingrar och börjar få in takten, men får inte rätt på tabbade introt, som jag förstått betyder /, att man sak glida från
t.ex 7 till 9 (7/9), men har testat att köra på lite olika sätt, men låter inte alls som det ska göra...

Kanske dåligt förklarat men om det är någon som kan låten, alternativt är bra och bara kan spela igenom introt rätt och säga hur den gjorde hade det vatt schysst.

Förstår inte riktigt hur du menar, hur många sätt finns det att glida med fingret från sjunde till nionde bandet? Lägg även märke till att du ska ha en capo på 4e bandet till den där låten.
Citera
2008-04-23, 17:21
Medlem
Rippe099s avatar
Kanske gör det för långsamt? eller inte låter 7an låta tillräckligt länge, testa hammer-ons om det låter bättre. annars kan det ju faktiskt va fel i tabben har du kollat andra?
Citera
2008-04-24, 01:55
Medlem
judaass avatar
Nej jag har inte kollat andra, antog att det va jag som gjorde fel bara.
Men det är möjligt att jag gör det för långsamt, alternativt kladdar med fingrarna så jag får fel ljud, va ju som sagt inte längesen jag började. Den borde ju dessutom vara rätt då den har fått bra omdöme på sidan.

Hur står skillnad kan det bli med ljudet mellan olika gitarren (om man då förutsätter att de är stämda rätt)?

Någon som har ett förslag på en låt som inte använder sig av ackord utan som man bara hade kunnat köra picking på genom hela? Hade varit fint.

Har lärt mig dom flesta grundackorden nu, men tar för lång tid att få en bra överföring mellan dom. Blir väl att öva öva öva till det sitter, men känns rätt långt borta för tillfället

Vem kunde veta att det gjorde så ont i fingrarna att börja spela haha.. ajaj..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in