2008-04-21, 23:45
Medlem
Capt. Speirss avatar
jag går just nu på en urtråkig VLCD-diet vilket betyder att jag bara äter pulver och vatten med mineralvatten vid sidan om för att lyxa till det ibland tills dess att jag tappat lite dökött och kan fortsätta med en roligare viktnedgång. om några veckor börjar det bli dags att vänja in sig på riktigt mat igen och jag tänkte att detta görs bäst genom diverse soppor och annan mer lösare mat innan jag ger mig på ordentlig husmanskost igen. min kunskaper i köket är obefintliga och min tid likaså. därför kom jag idag på den smått briljanta idéen att köpa mig en mixer att ställa på köksbänken. mixern i fråga heter så ballt som Krups Mixer Freshmix 2 och är av en mer stationär modell. den går lös för runt 849 överkomliga svenska kompisar hos närmaste elektronikaffär. den fick bra betyg hos smartson och mer om testet på både den och andra mixers finns att läsa här - http://www.smartson.se/test/hushall/mixers.htm?partner=1&ref=4myhome

min fråga till er är om nu anser att en mixer är en god investering? naturligtvis har jag tänkt längre en de dagarna som jag ska vänja mig på riktig mat och funderat över att göra lite olika soppor, smoothies och drinkar av både nyttig och onyttig karraktär i framtiden. hur är era erfarenheter med att köpa en mixer? blir den bara stående eller använder ni den med jämna mellanrum och anser därför att ni gjorde en god investering eller inte?
Citera
2008-04-21, 23:53
Medlem
StigAllans avatar
Jag har en kombinerad matberedare och mixer modell Philips Cucina.
Har även en mixerstav.
Har nästan frångått att använda mixern till förmån för mixerstaven.
Det är betydligt enklare att rengöra mixerstaven.
Lassi är det enda som sommartid tillverkas i mixern.

Mixerstav med lite tillbehör, blir mitt tips.
Citera
2008-04-21, 23:58
Medlem
Capt. Speirss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Jag har en kombinerad matberedare och mixer modell Philips Cucina.
Har även en mixerstav.
Har nästan frångått att använda mixern till förmån för mixerstaven.
Det är betydligt enklare att rengöra mixerstaven.
Lassi är det enda som sommartid tillverkas i mixern.

Mixerstav med lite tillbehör, blir mitt tips.
gör inte en stavmixer så att hälften av det man tillagar hamnar i övriga köket så som på luckor och i vråer?
Citera
2008-04-22, 00:06
Medlem
StigAllans avatar
Har man rätt kärl och teknik så klarar man den detaljen.
Något missöde kan väl hända men det brukar inte vara så allvarligt.
En mixerstav i metall är att föredra, lite dyrare men hållbarare.
Citera
2008-04-22, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capt. Speirs
gör inte en stavmixer så att hälften av det man tillagar hamnar i övriga köket så som på luckor och i vråer?
Om man sänker ner mixerstaven i det som ska mixas innan man startar den så brukar det inte skvätta det minsta.
Citera
2008-04-22, 01:09
Medlem
Självklart kan du göra dom flesta saker med stavmixer som du kan med en blender. Båda har sina fördelar, dock skulle jag personligen inte kunna klara mig utan min hamilton beach, den är helt överlägsen att fixa mina "natt-smothies" när jag kommer hem från jobbet

När det gäller märken så kan jag verkligen rekomendera Hamilton beach. Dyr som attan, med det finns anledning att det oftast är just en sådan som du ser bakom bardisken på din favoritbar. Inte en massa onödiga funktioner som du aldrig kommer att använda och en riktigt kraftig och hållbar motor

Om jag ska välja en stavmixer så blir det en Bamix (http://www.bamix.com).
Citera
2008-04-22, 06:09
Medlem
Dengues avatar
Jag har en Krups av något tidigare modell men samma utförande.
Den är bra tills det kommer fram till hådare rotfrukter. Då kör jag hellre stavmixer men stavmixern har ju i gengäld problem med is så det är väl en balansgång.
Jag tycker du skulle kolla stavmixers med en sån där smart burk att mixa soppor mm i.
Citera
2009-03-09, 22:36
Medlem
Nån som har en Bamix här och äger tilläggsdelen Slicesy ? Är dessa värda något eller lönar det sig att köpa en skild apparat för skivning, rivning m.m.? Är lite skeptiskt om Bamixen stavens effekt räcker till (jag har en av dom svagaste tror jag, 1000 watt eller va fanken de va, orkar inte kolla nu)

Also denna :

http://www.just-cooking.co.uk/acatal...ix_SliceSy.jpg

Tankar , åsikter ?
Citera
2009-03-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Nån som har en Bamix här och äger tilläggsdelen Slicesy ? Är dessa värda något eller lönar det sig att köpa en skild apparat för skivning, rivning m.m.? Är lite skeptiskt om Bamixen stavens effekt räcker till (jag har en av dom svagaste tror jag, 1000 watt eller va fanken de va, orkar inte kolla nu)

Also denna :

http://www.just-cooking.co.uk/acatal...ix_SliceSy.jpg

Tankar , åsikter ?

Ingen äger/har testat den ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här