Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Den kvantmekaniska slumpen som tycks sakna kausalitet, uppträder på många ställen. Exempelvis radioaktivt sönderfall, som inte följer något mönster eller (nödvändigtvis) påverkas av någonting.
Ett mer genomgripande exempel är partiklars ickebestämbarhet på små nivåer, de baseras på sannolikhet, och studsar inte som snälla bollar, utan det går inte att beräkna var de kommer att befinna sig. Man kan bara bestämma var de sannolikt kommer att vara.
Allt sådant här tycker jag säger emot determinismen, det verkar ju troligt att partiklarna kan bete sig helt annorlunda om man spolar tillbaks tiden, och slumpen får agera igen.
Jo men nu får vi inte glömma att vi inte snackar om någon objektiv verklighet här, kvantmekaniken är en modell som har stöd i empiriska data. Inget mer, inget mindre.
Dvs, vi kan ta för rimligt att om vi gör en förutsägelse baserad på kvantmekaniken så är den antagligen sann. men observera att dessa förutsägelser handlar om "orsak" - "verkan". Strecket mellan dessa två är den svarta lådan där kvantmekaniken använder kvant-nivåer och vågfunktioner. Om detta sen motsvarar en fysikalisk objektiv verklighet kan vi aldrig vara riktigt säkra på. Kvantmekaniken är inte den enda teori som löser de problem som var orsaken till att kvantmekaniken uppkom. Däremot är det den mest (enda egentligen) etablerade teorin.
Uttalandet att det finns en absolut slump i kvantmekaniken ska absolut inte förkastas, men det ska nog tas med en nypa salt. Det är trots allt en modell, snarare än en förklaring. Detta då vi verkligen är på gränsen till vad vetenskapen kan se.
Huruvida världen är deterministisk eller ej är ju ganska svårt att besvara eller ens filosofera kring då vi inte kan ställa upp några situationer där vi kan testa detta påstående.
Detta kan ju givetvis användas mot determinismen, dvs det finns inga starka bevis för att världen skulle vara deterministisk, men detta gäller ju även motsatsen tyvärr.
Det enda vettiga blir ju i slutändan "Jag tänker, alltså finns jag". Som isf är det enda vettiga svaret mot den som hävdar en absolut determinism.