Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-21, 18:50
  #1
Medlem
irrblosss avatar
Har ni någon erfarenhet av döda batteri i Apples bärbara datorer? Min MacBook är ca 17 månader gammal. Förra veckan kollade jag på film på den, då stod det att det återstod 2h och 45min av batteritiden. Därefter stängde jag av den och lät den villa fram tills igår. När jag skulle starta den ville den inte, jag satte i laddaren och kontakten blev grön (brukar ju vara orange när den laddar). Datorn gick igång och batterisymbolen visar att datorn kör på nätadapter och att batteriet inte laddas. Rycker ur sladden och datorn dör. Testar batteriet, ingen spänning. Kollar i System Profiler, spänningen är ca 4 V och strömmen 0 mA. Har kört in Battery Update och senaste EMI-firmwaret, men inget hjälper.

Jag ringde till Apples kundtjänst i hopp om att få ett nytt batteri, eftersom man hört att Apple haft problem med sina batteri tidigare. Efter mycket om och men visade det sig att min dator inte tillhörde de som hade batteriproblemet och jag var således inte berättigad till ett nytt batteri. Batteriet visar 146 laddcykler, och enligt någon artikel bör ett Apple-batteri klarar minst 300 cykler innan det dör. Har Apple lagen på sin sida ifall jag får för mig att börja bråka om att jag vill ha ett nytt batteri? Supporten skyllde på att batterier är förbrukningsvara och förväntas hålla ungefär ett år. Jag kan ju gå med på att om batteriet gradvis försämras så att det till slut kanske bara håller en timme, men att det ena veckan håller i nästan tre timmar och nästa vecka är totaldött känns inte som något ålderstecken utan snarare tillverkningsfel.
Citera
2008-04-21, 19:02
  #2
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Kört en PMU reset? Brukar lösa alla batteriproblem på apples bärbara.

Steg 1 - Ta ut batteriet: Vänd på datorn och kör en enkrona i batteriskåran, vrid om ett halvt varv och med ett klick åker batteriet ur. Lägg sedan batteriet vid av.

Steg 2 - Vänd på Macbooken och tryck in powerknappen i 5 sek (ja du skall inte ha något batteri i och nej du skall inte ha strömsladd i)

Steg 3 - Stoppa i batteriet igen och lås fast det med tidigare nämda enkrona.
Citera
2008-04-21, 19:06
  #3
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Kört en PMU reset? Brukar lösa alla batteriproblem på apples bärbara.

Steg 1 - Ta ut batteriet: Vänd på datorn och kör en enkrona i batteriskåran, vrid om ett halvt varv och med ett klick åker batteriet ur. Lägg sedan batteriet vid av.

Steg 2 - Vänd på Macbooken och tryck in powerknappen i 5 sek (ja du skall inte ha något batteri i och nej du skall inte ha strömsladd i)

Steg 3 - Stoppa i batteriet igen och lås fast det med tidigare nämda enkrona.
Ah! Tack du är underbar! Nu verkar batteriet ladda igen. Jag som trodde jag testat allt. PRAM/NVRAM-reset, Battery Update och EFI-update. Märkligt att inte Apples support nämnde detta...

Edit: Neeeej! Nu blev det grönt sken igen, dvs ingen laddning. Laddningsindikeringen lyste bara typ 10-15 s .
__________________
Senast redigerad av irrbloss 2008-04-21 kl. 19:08.
Citera
2008-04-21, 19:08
  #4
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ah! Tack du är underbar! Nu verkar batteriet ladda igen. Jag som trodde jag testat allt. PRAM/NVRAM-reset, Battery Update och EFI-update. Märkligt att inte Apples support nämnde detta...

Det första som dyker upp när man söker på "dead macbook battery" är just pmu reset men tack ändå.

Ridå

edit: Testa att slå på burken utan strömsladd i och kolla laddningen väl därinne. misstänker att batteriet är fulladdat vid det här laget. Du kan vända på burken och kolla laddningen direkt på batteriet, finns en liten knapp som drar igång det, är det fullt så är det fullt. Problemet är sensorn i datorn som mäter laddningen.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2008-04-21 kl. 19:12.
Citera
2008-04-21, 19:14
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det första som dyker upp när man söker på "dead macbook battery" är just pmu reset men tack ändå.

Ridå

edit: Testa att slå på burken utan strömsladd i och kolla laddningen väl därinne. misstänker att batteriet är fulladdat vid det här laget. Du kan vända på burken och kolla laddningen direkt på batteriet, finns en liten knapp som drar igång det, är det fullt så är det fullt. Problemet är sensorn i datorn som mäter laddningen.
Låter ändå som något Supporten borde veta om.
Åtminstone First line.

Har själv märkt att Apples Support är inkompententa då gånger jag har ringt in
Citera
2008-04-21, 19:20
  #6
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
edit: Testa att slå på burken utan strömsladd i och kolla laddningen väl därinne. misstänker att batteriet är fulladdat vid det här laget. Du kan vända på burken och kolla laddningen direkt på batteriet, finns en liten knapp som drar igång det, är det fullt så är det fullt. Problemet är sensorn i datorn som mäter laddningen.
Nej batteriet är helt tomt enligt den inbyggda mätaren. Däremot visar batteriet 49 mA nu, istället för noll som tidigare. Kanske får köra den där reseten tusen gånger tills batteriet kommit upp i lite mer laddning .
Citera
2008-04-21, 19:25
  #7
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Kanske rentav är ett problem med din magsafe laddare. Testa att se till att sladden är så rak som möjligt från väggurtag till dator. Om det hjälper bör du överväga att skaffa en ny laddare. För experimentets skull bör du överväga att flytta på datorn åtminstonde tillfälligt.

Visst är det roligare att felsöka själv än att vara utan dator i en månad?
Citera
2008-04-21, 19:41
  #8
Medlem
Hispers avatar
DEt finns en freeware coconutbattery som du kan ladda ned för att kolla batteriets status. Ganska bra.
Citera
2008-04-21, 22:48
  #9
Medlem
Mitt batteri är också så här dåligt som du beskriver. Jag kör jämt med laddaren i nu för tiden tills vidare, men grymt jobbigt, då jag ibland känner för att ta med mig datorn och använda den en timme eller så...
Tar jag ut kontakten så dör den efter kanske 1 min!

Ska testa den där batterireseten. Funkar inte detta skall jag tjöta på syrrans polare som jobbar på MacForum
Citera
2008-04-22, 07:40
  #10
Avstängd
★★★s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har Apple lagen på sin sida ifall jag får för mig att börja bråka om att jag vill ha ett nytt batteri? Supporten skyllde på att batterier är förbrukningsvara och förväntas hålla ungefär ett år. Jag kan ju gå med på att om batteriet gradvis försämras så att det till slut kanske bara håller en timme, men att det ena veckan håller i nästan tre timmar och nästa vecka är totaldött känns inte som något ålderstecken utan snarare tillverkningsfel.
Ja de har ju rätt...batteri är en förbrukningsvara, så att kräva ett nytt efter 17 månader för att det gamla inte fungerar lika bra som vid köpestillfället är ju ganska långsökt. Köp ett nytt?
Citera
2008-04-22, 16:57
  #11
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Ja de har ju rätt...batteri är en förbrukningsvara, så att kräva ett nytt efter 17 månader för att det gamla inte fungerar lika bra som vid köpestillfället är ju ganska långsökt. Köp ett nytt?
Inte lika bra? Det funkar inte alls som sagt. Jag hade kunnat gå med på det om det gradvis försämrats, men nu var det nästan nykapacitet på det förra veckan och den här veckan är det totaldött. Batteri åldras inte på det viset vad jag vet, tycker fortfarande det luktar tillverkningsfel om det.
Citera
2008-04-22, 17:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Inte lika bra? Det funkar inte alls som sagt. Jag hade kunnat gå med på det om det gradvis försämrats, men nu var det nästan nykapacitet på det förra veckan och den här veckan är det totaldött. Batteri åldras inte på det viset vad jag vet, tycker fortfarande det luktar tillverkningsfel om det.

Håller med dig. Min Dell X1 som jag köpte sen releasen funkar fint än idag. Även andra gamla Dell som jag har med flera år på nacken. Eftersom Apple är kända för sin kvalite så bör dom inte va sämre, enligt mig då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback