2008-04-21, 17:09
Medlem
Bryns avatar
Jag har på sistone tänkt på olika sätt man i framtiden kommer kunna minska lidandet i världen, både för djur och människor. Det är bra att göra det när man kan, t.ex. ändra kosten och inte äta kött annat än ifrån fria djur.

Men, om man lyckas få bort allt lidande i världen, vad skulle egentligen hända då? Är det inte så att allt är en balansgång, och att en värld med minimala bekymmer vore extremt onaturlig? En total utopi kanske rentav oundvikligen leder till nytt lidande, eftersom det finns en grundläggande tendens att lycka inte kan existera utan lidande?

Era åsikter om detta?
Citera
2008-04-21, 17:22
Medlem
Personligen har jag ändrat min kost helt, från att vara köttätare till att äta enbart köttet ifrån fisk. På något sätt blev jag lyckligare av det. Att försöka få bort allt lidande i världen, är som du säger, något av ett utopiskt tänkande.

Jag tror det är betydligt viktigare att försöka uppnå lycka på en individuell nivå, förutsatt att folket kring en inte kommer till skada eller blir sårade, givetvis, för det skapar lidande.
Citera
2008-04-21, 17:43
Medlem
CurryCurres avatar
Finns ju redan säkert tre olika trådar där det här diskuteras aktivt just nu!
Citera
2008-04-21, 19:00
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distrust
Personligen har jag ändrat min kost helt, från att vara köttätare till att äta enbart köttet ifrån fisk. På något sätt blev jag lyckligare av det. Att försöka få bort allt lidande i världen, är som du säger, något av ett utopiskt tänkande.

Jag tror det är betydligt viktigare att försöka uppnå lycka på en individuell nivå, förutsatt att folket kring en inte kommer till skada eller blir sårade, givetvis, för det skapar lidande.

Jag förstår inte hur din kost kan göra dig lycklig, speciellt om du inte äter kött.. . Finns ju inget härligare än en blodig T-bone och en kall bira.
Citera
2008-04-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Jag förstår inte hur din kost kan göra dig lycklig, speciellt om du inte äter kött.. . Finns ju inget härligare än en blodig T-bone och en kall bira.

Nej, jag vet inte riktigt heller hur det har kommit sig, men jag känner mig lyckligare och mår bättre av det, på något sätt.
Citera
2008-04-22, 22:50
Medlem
Om man enbart fick lycka i livet så skulle det bli lidande till slut, det behövs lidande för att göra människor glada. Vissa behöver mer än andra.
Citera
2008-04-24, 16:38
Medlem
litenbondes avatar
i kort sammanfattning så tror jag mest på att definitionen på lycka hade förändrats. Lite lycka blir ett normaltillstånd och du ser det som ett neutralt tillstånd.Sammtidigt flytar högre lycka ner ett/några steg på intensitets-stegen. Så igentligen tror jag att endast din uppfattning om lycka kommer att förändras. Ungefär som att en olje-miljardär hittar 1000kr på gatan gämfört med en uteliggare hittar 1000kr på gatan
Citera
2008-04-26, 18:31
Medlem
abortpillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbonde
i kort sammanfattning så tror jag mest på att definitionen på lycka hade förändrats. Lite lycka blir ett normaltillstånd och du ser det som ett neutralt tillstånd.Sammtidigt flytar högre lycka ner ett/några steg på intensitets-stegen. Så igentligen tror jag att endast din uppfattning om lycka kommer att förändras. Ungefär som att en olje-miljardär hittar 1000kr på gatan gämfört med en uteliggare hittar 1000kr på gatan

Well put
Citera
2008-04-26, 18:53
Medlem
saftad_burks avatar
Man skulle säkert vara lycklig ifall man inte kunde, eller har kunnat, lida. Men man skulle nog inte märka det.

Edit; Han på din avatar är äcklig. Jag njöt när Conan dödade honom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in