2008-04-21, 20:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Har du sett den här?
http://www.youtube.com/watch?v=8I5BGsK5ZAU

Åh, en annan del av Köping (program om efterblivna i ett grupphem i Köping, om du inte känner till det)

Är det inte han den där Filip Hammar som står och håller i stången i början?
Citera
2008-04-21, 20:08
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Åh, en annan del av Köping (program om efterblivna i ett grupphem i Köping, om du inte känner till det)

Är det inte han den där Filip Hammar som står och håller i stången i början?

Har hört om det, men befann mig inte i Sverige när det gick och har inte sett det. Det lär vara bra.
Citera
2008-04-21, 20:11
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Ja men seriöst, försök med nåt sånt i exempelvis ett spansktalande land så lär du bli lynchad. Klart att ingenting är uteslutande svenskt, man måste vara rätt korkad för att uppfatta mig på detta sätt, men detta är ändå något som förekommer i Sverige i allra högsta grad. Sen att nån nämnt att detta också förekommer i USA säger ju mer om Sverige än vad det gör om USA Amerikaner är rätt apatiska vad gäller allt utom att skryta om hur jävla bra de är (nån som känner igen sig).

Norden, Tyskland, Sverige, Holland....alla dessa länder är kända för sin apati vad gäller att gripa in vid nödfall. All denna fred efter andra världskriget har gjort att man på många platser i Europa förlorat sin mänsklighet och istället fallit i nån dvala där ingen bryr sig om någonting.

Så du menar att spansktalande människor främst använder reptilhjärnan vid beslutsfattande? Heja! Eller menar du att spansktalande människor har ett annat psyke än övriga delar av världen? Heja! Eller menar du att spansktalande människor är högre stående och har lättare att uppfatta situationer där ingripande behövs? Heja!

Är det samma spansktalande människor som befolkar de delar av världen där brottsligheten är absolut högst och värst (Medellin och Mexico city exempelvis)? HEJA!
Citera
2008-04-21, 20:24
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
När jag tänker på typiskt svenskt så tänker jag på sprit, stå i kö och inte säga vad man tycker, när man tycker det, för att det kommer bli onödigt mycket trassel.

Slutligen, att inte säga vad man tycker när man tycker det. Det är väl knappast typiskt svenskt?

Fast nu börjar jag tänka till lite... Bara för att ett beteende inte är uteslutande svenskt behöver väl inte betyda att det inte går att applicera på den typiske svensken?

Att säga vad man tycker är väl exakt något som är VÄLDIGT svenskt. På en svensk arbetsplats vågar ju alla säga precis vad de tycker och tänker och ingen går runt och är livrädd för förmannen eller någon chef. Det hänger ju samman med vår starka demokratiska tradition och konsensustänkande.

Citat:
Ja men seriöst, försök med nåt sånt i exempelvis ett spansktalande land så lär du bli lynchad. Klart att ingenting är uteslutande svenskt, man måste vara rätt korkad för att uppfatta mig på detta sätt, men detta är ändå något som förekommer i Sverige i allra högsta grad. Sen att nån nämnt att detta också förekommer i USA säger ju mer om Sverige än vad det gör om USA Amerikaner är rätt apatiska vad gäller allt utom att skryta om hur jävla bra de är (nån som känner igen sig).

Norden, Tyskland, Sverige, Holland....alla dessa länder är kända för sin apati vad gäller att gripa in vid nödfall. All denna fred efter andra världskriget har gjort att man på många platser i Europa förlorat sin mänsklighet och istället fallit i nån dvala där ingen bryr sig om någonting.

Har du något förutom fördomar att backa upp det här med?
Citera
2008-04-21, 20:24
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Hur tydliga skall vi vara? DET FINNS INGENTING SOM ÄR TYPISKT OCH UNIKT SVENSKT.
Men fan vad tråkiga ni svenskar är i så fall!! Här är några grejer som är typiska för oss "juggar". Listan är lång och jag har tagit bort alla "interna" skämt så att alla kan sätta sig in i lite själdistans á la Balkan.

Citat:
  • Your father calls you a "dummy" for not knowing how to do something he can't either.
  • There is more alcohol in your liquor cabinet than at the local bar.
  • Your dad carries around enough money to buy a car.
  • Your dad starts to swear obsessively whenever he watches CNN.
  • There's at least one relative that your family refuses to talk to.
  • When you make jokes based on your own tragedy
  • You think everything is a conspiracy
  • When you work part time and drive a BMW
  • When your dad thinks everyone from China has a black belt in Karate.

Om någonting så är denna tråd typisk svensk! Man blånekar allt som har med stereoryper att göra, allt ska vara politiskt korrekt...fram tills att det gäller invandrare, då är vi alla "blattar som väsnas och ställer till problem", oavsett om man är en jugge som relativt lätt anpassar sig till det svenska samhället (eftersom vi ändå är européer) eller exempelvis irakier som är svårare att integrera pga den stora skillnaden mellan det Irak och Europa.
Citera
2008-04-21, 20:31
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
...svenskar är mer benägna att kunna vara rakryggad i spegeln än att dra igång ett halvt världskrig för att någon tittat snett eller sagt någonting med fel betoning på orden.
Ja inte gjorde ni mycket under andra världskriget heller för den delen eftersom det inte var "ert krig". Ni är så jäkla neutrala att till och med självaste Hitler tycker att ni är det mysigaste landet i världen. Men i vissa "galna" länder tycker man att det finns grejer värda att kämpa för. Vissa saker kan man inte ställa sig neutral till.
Citera
2008-04-21, 20:32
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
Amen!

Och att spy ur sig en massa fördomar utan att kunna backa upp dem alls får väl säga vara typiskt utlänningsbeteende då?

Citat:
Ja inte gjorde ni mycket under andra världskriget heller för den delen eftersom det inte var "ert krig". Ni är så jäkla neutrala att till och med självaste Hitler tycker att ni är det mysigaste landet i världen. Men i vissa "galna" länder tycker man att det finns grejer värda att kämpa för. Vissa saker kan man inte ställa sig neutral till.

Hade du något annat än fördomar angående apati-påståendet?

Att sedan folk på t.ex. balkan inte klarar av att hålla sig utanför krig och elände säger ju rätt mycket om den intellektuella nivån där nere.
Citera
2008-04-21, 20:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Att säga vad man tycker är väl exakt något som är VÄLDIGT svenskt. På en svensk arbetsplats vågar ju alla säga precis vad de tycker och tänker och ingen går runt och är livrädd för förmannen eller någon chef. Det hänger ju samman med vår starka demokratiska tradition och konsensustänkande.

Har du något förutom fördomar att backa upp det här med?

Ja, det har du ju faktiskt rätt i. Jag får nog revidera min bild till att svensken vid möten med okända väljer att vara tyst, men i möten med välkända människor säger vad h*n tycker, oavsett om det är chefen eller anställd som tilltalas...
Citera
2008-04-21, 20:34
Medlem
KB886511Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Jag tror att du skulle behöva byta jobb, då kanske du skulle upptäcka att inte alla svenskar är som dina arbetskamrater. Alt. skulle du behöva bo utomlands ett tag, då skulle du dels upptäcka vad som är irriterande universella drag, dels vad som är irriterande med just det landets folk.

Är inne på min femte arbetsplats på sju år, har bott utomlands (där av en massa byten av arbetsplatser).. Det har varit likadant överallt och mina åsikter ändrades inte för att jag bodde utomlands..
Citera
2008-04-21, 20:35
Medlem
KB886511Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Och att spy ur sig en massa fördomar utan att kunna backa upp dem alls får väl säga vara typiskt utlänningsbeteende då?

Hade du något annat än fördomar angående apati-påståendet?

Att sedan folk på t.ex. balkan inte klarar av att hålla sig utanför krig och elände säger ju rätt mycket om den intellektuella nivån där nere.

Å så var vi tillbaka på ruta 1, där svensken måste dra till med rasrelaterade argument för att han känner sig träffad och tillbakatryckt..

Väx upp!
Citera
2008-04-21, 20:36
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Men fan vad tråkiga ni svenskar är i så fall!! Här är några grejer som är typiska för oss "juggar". Listan är lång och jag har tagit bort alla "interna" skämt så att alla kan sätta sig in i lite själdistans á la Balkan.

Om någonting så är denna tråd typisk svensk! Man blånekar allt som har med stereoryper att göra, allt ska vara politiskt korrekt...fram tills att det gäller invandrare, då är vi alla "blattar som väsnas och ställer till problem", oavsett om man är en jugge som relativt lätt anpassar sig till det svenska samhället (eftersom vi ändå är européer) eller exempelvis irakier som är svårare att integrera pga den stora skillnaden mellan det Irak och Europa.

Har fortfarande inte träffat en jugge som skulle ta något av det där från någon som inte är jugge, eller känner väldigt bra. Det är ju det som är skillnaden, att du inte hajar det är imponerande.
Citera
2008-04-21, 20:36
Medlem
KB886511Bs avatar
Citat:
Ja, det har du ju faktiskt rätt i. Jag får nog revidera min bild till att svensken vid möten med okända väljer att vara tyst, men i möten med välkända människor säger vad h*n tycker, oavsett om det är chefen eller anställd som tilltalas...

Det är väl ändå möten med obekanta/halvt bekanta personer som är det relevanta i den här diskussionen. Vad spelar det för roll hur man är mot folk man känner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in