Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-21, 13:06
  #1
Medlem
KB886511Bs avatar
Innan ni börjar brusar upp, jag är själv svensk.. eller egentligen är jag bara halv-svensk men jag är uppvuxen typiskt svenskt i förort, radhus och hela den där biten.

Hur som helst så har jag börjat inse att jag hatar det där typiskt svenska beteendet. Jag hatar att alla är likadana, fungerar på samma sätt, tänker likadant, drar samma skämt etc. Vet inte om det är mina år inom detaljhandeln (8 år snart) som börjar sätta sin spår eller om det är mina utomsvenska sida som drar i mig.. jag vet bara att jag kan komma på mig själv gå runt å störa mig på det där typiskt svenska beteendet. Brukar yttra detta till kompisar osv, men responsen brukar va dålig. Oftast ser man hur polaren skäms lite när han känner igen sig i min beskrivning av det typiskt svenska beteendet

Missförstå mig inte nu, jag är en glad och positiv människa. Jag surar inte när jag ser det typiskt svenska, jag skrattar mest..

Här har ni några saker som irriterar mig..

1) Full svenskar 25+
Man ska skråla till Billy Idol och Carola, man ska headbanga, vädra en massa åsikter som man inte vågare säga annars. Som kille ska man bli jätte kramig eller så blir man aggresiv och slåss. Som svensk ska man gärna bli lite så där föör full. Gärna så att man inte kan stå upp till slut.

2) Konflikträdsla
Bakom varandras ryggar snackas det så otroligt mycket skit om allt och alla. Man hatar alla som inte tycker eller gör som man själv. Står A och B och snackar skit om C, står senare under dagen A och C och snackar skit om B, och så håller det på. Öga mot öga är man bästisar och vågar inte yttra minsta lilla åsikt. SKULLE det mot all förmodan bli lite gnabb, så blir det inte lite mer än nån svordom och sen går den ene eller den andre där ifrån. Svenskar anser sig ofta vara folk som "säger vad dom tycker rakt ut istället för att hålla på och knusla".. ehm.. OKEJ!

3) Falskheten
Goda grannar heter det, det finns nog fan inga goda grannar. Parmiddagar heter det.. finns det nåt som är mer flaskt än två par som försöker ha trevligt med varandra? Oftast är snubbarna polare eller tjejerna och så drar man med sin resp. på en middag. Man ska dra lite platitydmässiga skämt om att "min pojkvän är så lat och städar lite" haha å så ska de andra nicka instämmande på huvdet och lägga armen om sin partner. Killarna ska snacka hockey eller bilar, och tjejerna ska snacka mode eller skit om nån annan tjej som inte är med.

4) Viljan att vara olik
Bland många finns det en vilja att vara annorlunda.. att många har den vilja gör ju att alla dessa personer blir likadana. Ni är inte annorlunda bara för att ni skaffar en tatuering på axeln och åker till thailand i två veckor. Ni är likadana.. suck it up!

5) Oviljan att lära känna nya människor
En svensk ska på fest och frågar om man får ta med någon. "jag känner ju ingen" heter det då. Dels vill man inte se ut som ett fån utan vänner som kommer ensam, sen vill man inte hamna utanför om man inte får kontakt med någon.

Finns fler men nu har jag skrivkramp och är dessutom hungrig..

Har ni mer får ni gärna fylla i.
Citera
2008-04-21, 13:14
  #2
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
texten...



Typiskt svenskt att tro att alla är sådär. Inte många jag känner som passar in alls i dessa grejer. Det är även typiskt svenskt att du måste förklara att du är en typiskt svensk innan du drar igång. Är du konflikträdd?
Citera
2008-04-21, 13:23
  #3
Medlem
KB886511Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Typiskt svenskt att tro att alla är sådär. Inte många jag känner som passar in alls i dessa grejer. Det är även typiskt svenskt att du måste förklara att du är en typiskt svensk innan du drar igång. Är du konflikträdd?

Att jag förklarade det handlar om att rasismen flödar fritt på fb, å jag vill inte att det ska mynna ut i ännu en rasdiskussion annat om än den svenska rasen isf . Ja jag är på många sätt typiskt svensk, aningen konflikträdd osv.

Ditt svar är oxå typiskt svenskt. Att känna sig träffad, neka det och sen spela ut det klassiska "kan du vara själv"-kortet..
Citera
2008-04-21, 13:24
  #4
Avstängd
Kan börja med att jag är utländsk själv och älskar Sverige och är tacksam för att jag fick bo här, men jag måste ändå säga att svenskar rent allmänt är väldigt tråkiga, torra, blyga, torr humor, försöker undvika kontakt med folk så mkt det går och efter ett par glas är de mer irriterande än roliga att handskas med. Däremot tycker jag om att de gärna undviker bråk/konflikter och är trevliga människor.
Citera
2008-04-21, 13:26
  #5
Avstängd
Jadu hade du varit utanför sveas gränser nån gång så skulle du vetat om att det där är vanliga symtom på samhället. Grattis.
Citera
2008-04-21, 13:31
  #6
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
Att jag förklarade det handlar om att rasismen flödar fritt på fb, å jag vill inte att det ska mynna ut i ännu en rasdiskussion annat om än den svenska rasen isf . Ja jag är på många sätt typiskt svensk, aningen konflikträdd osv.

Ditt svar är oxå typiskt svenskt. Att känna sig träffad, neka det och sen spela ut det klassiska "kan du vara själv"-kortet..


Det är ett jävla tjat om detta bara, det är det jag menar. Jag tror inte att det så kallade "svenska beteendet" är så utbrett som du vill får det att verka. Dessa saker finns nog hos alla länders folk med viss mer eller mindre här och där.

Tänker inte ens gå in på att du säger att jag känner mig träffad.
Citera
2008-04-21, 13:41
  #7
Medlem
suocas avatar
du har så rätt, detta är den svenska kulturen. Inte mycket att hurra för; konflikträdda, mesiga, falska, tråkiga, gråa, alkoholister, socialt inkompetenta. Det finns undantag så klart.
Citera
2008-04-21, 13:49
  #8
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
[...] Text [...]

Blah, påminner om mig när jag var vidrig 14-15 åring som trodde jag var smartast, visste allt och hade stark jag & "dom" mentalitet.
Trodde blint på: http://ww2.beffo.se/upload/pic~/v9ls7y89and1.jpg osv, osv.

Pröva att skita i folk du inte gillar eller känner så ska det nog gå bra.
__________________
Senast redigerad av Spinnacer 2008-04-21 kl. 13:52.
Citera
2008-04-21, 13:51
  #9
Medlem
mr.pungs avatar
Du är medveten om hur typiskt svenskt där är att klaga på allt som är typiskt svenskt, va? :P
Citera
2008-04-21, 14:04
  #10
Medlem
De Miros avatar
Hmm håller med till stor del. Problemet är att majoriteten av alla människor är jävligt tråkiga och förutsägbara, spelar ingen roll om de är svenskar eller utlänningar. Det ligger i människans natur att vara förutsägbara och inte sticka ut för mycket tyvärr.
Citera
2008-04-21, 14:06
  #11
Medlem
Biffens avatar
Rent nonsens. Visst, svenska folket är långt ifrån det optimala ur mina ögon, men att säga att svenska folket är så här är dumheter.

Känner väldigt få människor i min omgivning som platsar in i dina klasser...
Citera
2008-04-21, 14:07
  #12
Medlem
KB886511Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.pung
Du är medveten om hur typiskt svenskt där är att klaga på allt som är typiskt svenskt, va? :P

Har skrivit det ungefär 3 ggr men visst vi kan skriva det en gång till.. ja jag är på många sätt typisk svensk!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback