2008-04-22, 16:29
Medlem
Bryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Har du varit ute på den engelska eller irländska landsbyggden* någon gång? Där kan vi snacka om öldrickande fotbollssupportrar med tröjor med menlösa budskap (de prenumererar dock inte på Café eller Slitz men de har motsvarande tidningar). Inget speciellt unikt för Sverige med andra ord.

*Och med landsbyggd menar jag utanför de större städerna, inte nödvändigtvis en grisknullarby på en leråker.

Skillnaden är väl att i Sverige bor denna sortens män i innerstan också.
Citera
2008-04-22, 16:44
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryn
I vilken stad då? Inte i våra två större städer i alla fall, däremot kan de besöka Stockholm eller Göteborg.
Citera
2008-04-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
Tänkvärt snack

Är du min själsfrände eller, du sa mycket fint där och jag håller med, dock är inte alla så. Men visst har man sett det, och jag tror bara folk är rädda att bryta mönstren, ingen vet vad dom ska göra som är nytt så dom kör samma. Sen när dom kommer hem från parmiddagen så suckar båda paren i sina hem, tack gode gud skiten är över. Istället för att man börjar om och gör det man verkligen vill tillsammans.

Men sen finns det dom som gillar myset, men många ggr känns det bara som en kamp om att visa vem som har fått det bäst. För det bjuds ju inte hem till parmiddag och fest om inte huset är i toppskick och man har nåt nytt att visa sina vänner. Det är nog typiskt människor överlag, att alltid vilja skryta och visa var man står. Sen veckan senare ska den andra bjuda till fest och visa hur långt den kommit.

Jag står lite vid sidan om, betraktar och kan tycka det är lite lustigt och obehagligt att man inte kan bjuda de man anser vara sina vänner när det inte är nytapetserat eller den nya bilen är inköpt, storbilds Tv:n eller vad som. Allt ska oftast vara perfekt, och vad är då den vänskapen värd?

Ska man inte bara kunna knäppa upp vars en pilsner på en skitig veranda och strunta i hur det ser ut överallt. Det är livet om du frågar mig, att bara strunta i att haka upp sig på småsaker och njuta av varandras sällskap på djupet.
Citera
2008-04-22, 17:23
Medlem
Bryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
I vilken stad då? Inte i våra två större städer i alla fall, däremot kan de besöka Stockholm eller Göteborg.

I Stockholms innerstad finns det gott om denna sortens män.
Citera
2008-04-22, 17:24
Medlem
final_cuts avatar
Alltså varför har folk problem med när man övergeneraliserar. Det innebär bara (i detta fall) att majoriteten av människorna i en viss kultur har en viss mentalitet, medan det finns en minoritet människor i samma kultur som inte har det. Att man övergeneraliserar innebär att majoriteten har övertaget framför minoriteten, vilket i varje fall är sant. Däremot kan någonting aldrig vara 100% åt ett håll, att hela befolkningen - varenda en av dem - är på ett och samma sätt. Det finns alltid de som simmar motströms, och gissa vad - de är minoritet! Detta är nåt ni skeptiker måste förstå innan diskussionen urartar ytterligare - DET GÄLLER ALDRIG 100% AV BEFOLKNINGEN!

Övergeneralisering = Majoritet = 50,1% och uppåt!
Citera
2008-04-22, 17:50
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryn

Du har alltså inte varit i England överhuvudtaget, då vet vi det.
Citera
2008-04-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Alltså varför har folk problem med när man övergeneraliserar. Det innebär bara (i detta fall) att majoriteten av människorna i en viss kultur har en viss mentalitet, medan det finns en minoritet människor i samma kultur som inte har det. Att man övergeneraliserar innebär att majoriteten har övertaget framför minoriteten, vilket i varje fall är sant. Däremot kan någonting aldrig vara 100% åt ett håll, att hela befolkningen - varenda en av dem - är på ett och samma sätt. Det finns alltid de som simmar motströms, och gissa vad - de är minoritet! Detta är nåt ni skeptiker måste förstå innan diskussionen urartar ytterligare - DET GÄLLER ALDRIG 100% AV BEFOLKNINGEN!

Övergeneralisering = Majoritet = 50,1% och uppåt!

På tiden nån sa det, för jag har nog aldrig varit på ett forum där folk hakar upp sig mer på detta än Flashback. För mig är det underförstått när man pratar men här måste man klargöra det i varenda mening som om man pratar till 1:a klassare.
Citera
2008-04-22, 17:53
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Ja, man kan ju alltid se det på det sättet om det underlättar...

Jo, det brukar underlätta att inte vara triggerhappy.
Citera
2008-04-22, 17:56
Medlem
Danneehs avatar
Ingenting som är typiskt 'svenskt' i det du skrev i mitt tycke iallafall. Det är för det mesta mänskligt bara, du verkar vara en perfektionist som inte exakt vet vad du letar efter.
Citera
2008-04-22, 17:57
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
Att jag förklarade det handlar om att rasismen flödar fritt på fb, å jag vill inte att det ska mynna ut i ännu en rasdiskussion annat om än den svenska rasen isf . Ja jag är på många sätt typiskt svensk, aningen konflikträdd osv.

Ditt svar är oxå typiskt svenskt. Att känna sig träffad, neka det och sen spela ut det klassiska "kan du vara själv"-kortet..

Jag gillar Flashback, att man får stå för precis vad man vill och tycker. Men du är nöjd att du fick hjälp av oss svenskar att komma hit? Fan vad mycket missnöjt folk det finns ....
Citera
2008-04-22, 17:58
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.pung
Visst är det så.

TS skulle lika gärna kunnat starta en tråd som handlar om hur trött han är på sitt liv.
Vad som sedan är typiskt svenskt, är att tro att det är något fel på sitt fosterland för att ens liv är crappigt.

Som sagt, det finns för- och nackdelar med att svenskar gärna kritiserar sig själva och Sverige. Fördelen är att om man inte hela tiden vill bli bättre, så slutar man att vara bra. Nackdelen är att man inte begriper hur bra man har det.
Citera
2008-04-22, 18:36
Medlem
ogillar du det så flytta.... flytta till ett krigsland..

varje land har sina typiska drag....

vad vill du ska vara typiskt svenskt? gängrån, gruppvåldtäkter, kalla svenska tjejer horor, springa runt och vara rasist genom att kallla folk jävlar svennar eller nåt annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in