Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
1) Full svenskar 25+
På vilket sätt skiljer sig detta från vilket annat land i "vodka-bältet".
Till skillnad från vadå, slivo-skjutningar i jugge-land eller machete-slakt i 'khat-bältet'..?
Skilj på självkontroll och skitsnack.
I Norden så uppskattas självkontroll i hög grad - ungefär som i Japan eller Korea. Och till skillnad från ex. jugge-land eller hela mellanöstern.
Det svenska skitsnacket är dessutom extremt mycket blygsammare än exempelvis just Balkan eller arabvärlden, där världsrekorden i baktaleri slår i taket varje dag.
Jag kan inte se hur du likställer "falskhet" med umgänge med bekanta och vänner.
Snarare är du
avundsjuk (på typiskt svenskt sätt..) för att du själv saknar den typen av umgänge, som kan vara riktigt schysst.
Citat:
4) Viljan att vara olik
Jag hävdar motsatsen, svenskar/nordbor gillar konformitet i hög grad - ungefär som ex. japaner.
Rebellviljan hör snarare till tonåren, och tonåringar är rätt lika världen över...kolla Akihabra en söndag!!
Citat:
5) Oviljan att lära känna nya människor
Här håller jag med i viss mån, svenskar - liksom andra folk i länder med gles befolkning - verkar ha ett visst motstånd till att möta nya människor i för stor utsträckning.
Men jag undrar om det inte är ett bonnläpps-beteende snarare än just svenskt. Du kan inte säga att en infödd södermalmsbo beter sig på samma sätt som en inföding från Surahammar.
Eller Mogadushu...eller Tikrit...eller Banja Luka, eller Kyoto för den delen..