2008-04-21, 11:53
Medlem
telephone80s avatar
Jag blir fan inte klok på min dator:

AMD 3500+
VISTA pro
2 GB ram

Processorn går upp i 100% för minsta lilla grej, tex när det är mkt flash på en hemsida. Köra filmer i 720p är bara att glömma. Det är inte nåt virus lr nåt på datorn..

Vad kan det vara för fel??
Citera
2008-04-21, 12:03
Medlem
Öppna aktivitetshanteraren (ctrl+alt+del) för att se vilket program/vilken process det är som tar all kraft, återkom sen med resultatet. Troligen inget virus, och vad f-n är "Vista pro"? Finns ingen sån variant (även om det finns onödigt många...).

F.ö. är flash inte "minsta lilla grej" utan sjukt krävande helt i onödan. Jag rekommenderar firefox med adblock för att ta bort all flash-reklam.

Vad det gäller 720p-filmer fungerar det bättre om du inte använder VLC utan något annat program och en codec som stödjer hårdvaruaccelerering, t.ex. Zoom player och coreAVC. Testa även att (tillfälligt) stänga av alla andra program, sidebar samt aero-gränssnittet för att se om det gör någon skillnad.
Citera
2008-04-21, 12:24
Medlem
telephone80s avatar
Det är iexplorer som drar när det är mkt flash på sidan. Ska prova firefox!
När jag föröker köra en långfilm i 720p är det media player classic som drar..trots att jag kör med coreAVC.

Ska man inte kunna köra en 720p film på min dator lr? Trots att den har ett par år på nacken? Jag funderarde på att skaffa ett bättre grafikkort, men det är väl processorn som gör jobbet ändå..
Citera
2008-04-21, 12:48
Bannlyst
Jag har exakt samma problem, Vista Home premium med 956mb RAM.

jag har tagit bort alla onödiga vista grejer.

Men ibland fuckar den upp sig totalt, det är ofta att man göra något, hanterar flera olika mappar, så att den får arbeta, sen går den inte ner.
Man kan låta den stå utan att röra den i några timmar, så öppnar man Firefox, 100% Processor arbete.

vafan ska man göra åt det?
Citera
2008-04-21, 18:09
Medlem
borntokills avatar
Samma här! fast jag har lokaliserat problemet, på min dator iaf. Det börjar med att den hänger sig och processoranvändningen går upp till mellan 80 och 100%.
När detta började så scannade jag igenom hela datorn, den hittade inget. Men det hela blev bara värre och värre för varje gång datorn startades och tillslut gick den inte att starta utan XP skivan. (har ej vista som ts och andra i tråden) Efter att ha försökt med det mesta återstod bara en formatering, så sagt och gjort. Och nu två dagar efter formatering så kommer ett fel meddelande upp. Windows säger sig ha lokaliserat ett problem, i lokala inställningar. Precis på samma ställe som datorn innan formatering alltid hakade upp sig på när man scannade. Så jag kopierar adressen och gör en local scan, då hittas en fil som inte går att öppna.( "can not open, not checked." använder mig av avg gratisversionen om de har någon betydelse.) sökt på google och min danska begränsar mig men jag tror det rör sig om en mask.

Har försökt komma åt den genom att stegvis gå stegvis från den här datorn>*datornamn*>lokala inst. o.s.v. men utan resultat.

Dessa två adresser nedan är gämförbara med mina sökningar på google, efter temp är inte adresserna identiska utan där skiljer det sig lite.

C:\DOCUME~1\*datornamn*\LOKALA~1\Temp\WER90d0.dir0 0\Mini042108-01.dmp

C:\DOCUME~1\*datornamn*\LOKALA~1\Temp\WER90d0.dir0 0\sysdata.xml

AMD 4400+ dual core 2,19 GHz
3gb ram

tror det va allt, tack på förhand. Sry om jag lånar tråden.

kanske ska tillägga att det inte går att göra något med den här filen, varken ta bort eller komma åt. Är det någon som vet hur man kan gå till väga?
Senast redigerad av borntokill 2008-04-21 kl. 18:19.
Citera
2008-04-21, 20:47
Medlem
Riktiga internet explorer heter IEXPLORER.exe (alltså med capital) om processen är med små bokstäver är det något virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in