• 1
  • 2
2008-04-22, 11:05
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, alltså om det hade handlat om en traditionell kolgrill så är detta recept värdelöst. Men TS skriver såhär: "Jag har nyligen köpt en "Licence to grill" grill, en sån där stor gasolgrill med en massa möjligheter."

Med andra ord så handlar det inte om den där typiska kolgrillsmaken utan om smak vilken som annan, inte så olik den man får i en vanlig spisugn. Därav mitt recept.

~Paul~

PS Jag förstod att någon skulle påpeka det här .

Jo visst, möjligheter! I ditt recept blir grillen bara ett omständigt inslag. Du förstår säkert vad jag menar.
Citera
2008-04-22, 11:19
Medlem
Släng på lite ved så det blir en grill av din "grill". Kolgrillssmak låter gott, gasolsmak låter inte lika smaskens, eller hur?

Vad är det med detta kring grillar(e) och marinering? Varför ska kött bada i allsköns geggamoja bara för att den senare ska landa på en grill? Är det för att grillare är dumsnåla och köper grillutrustning för en halv förmögenhet, lägger löjligt mycket av sin fritid på verksamheten men på slutet skaffar det sämsta skit-kött som går att köpa för pengar? Outgrundligt.

Ingen skulle väl få för sig att tillaga kött på det där grill-viset i sin ugn, men när grillen kommer fram ska allt smetas ned med två dussin oidentifierbara ingredienser. Urk.
Citera
2008-04-22, 12:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Jo visst, möjligheter! I ditt recept blir grillen bara ett omständigt inslag. Du förstår säkert vad jag menar.
Jojo, jag förstår. Men poängen är att man skall kunna sitta ute på altanen/uteplatsen och mysa samtidigt som grillen är på. Man kanske lyxar med lite vin i väntan .

~Paul~
Citera
2008-04-22, 13:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
när grillen kommer fram ska allt smetas ned med två dussin oidentifierbara ingredienser. Urk.
Det är en av anledningarna varför jag kom med mitt recept . Det plus att det handlar om gasol, som sagt. Jag har valt att inte smeta in köttet med något alls. Köttet är däremot mörat i salt och socker. Ungefär som köpekycklingen på ICA eller gravad lax. Tillagnigstiden blir avsevärt förkortad och köttet får en angenäm smak rätt igenom.

~Paul~
Citera
2008-04-22, 15:06
Medlem
tjompans avatar
Citat:
men på slutet skaffar det sämsta skit-kött som går att köpa för pengar? Outgrundligt.

Om du läste mitt första inlägg så var det faktiskt så att mina bekanta kom med en bit kött till mig och sa att "imorrn ska vi grilla" Skulle jag då slänga köttet, åka och köpa Kobebiff bara för att "det duger inte med skitkött här"??? Tror inte det.

Nu blev det iaf dryruben som finns i denna tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=179788

//Tjompan
Senast redigerad av tjompan 2008-04-22 kl. 15:10.
Citera
2008-04-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjompan
Om du läste mitt första inlägg så var det faktiskt så att mina bekanta kom med en bit kött till mig och sa att "imorrn ska vi grilla" Skulle jag då slänga köttet, åka och köpa Kobebiff bara för att "det duger inte med skitkött här"??? Tror inte det.
Visst, det är inte din förskyllan och det är klart att man använder det man har, till och med när folk kommer med "en stor klump" i sista minuten. Dock, i allmänhet tycker jag att jag har en poäng; det är bara att titta i butikerna, "grillskivor" och flintastekar -- det absolut sämsta köttet som ofta legat och surnat innan det fått nytt liv med brun kryddblandning. Det är standarden i grill-Sverige.

Nåväl, det blir nog trevligt i alla fall. Lycka till!
Citera
2008-04-22, 15:39
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
OK, jag förmodar att köttet är benfritt.

Mitt förslag är det här:

Ingredienser:
  • 1 st fläskstek
  • 2 pkt bacon
  • 1 hel stor vitlök
  • 2 gula lökar
  • matolja till stekning
  • en näve persilja, hackad
  • salt
  • sv peppar
  • ½ msk potatismjöl
  • 4 msk grädde
  • ½ l öl (t ex bayersk fatöl)
  • 4 l vatten
  • 8-10 msk salt
  • 8-10 msk socker
  • bindsnöre
  • aluminiumfolie
Arbetsgång:
Blanda socker och salt i en liten kastrull och häll på ca 3 dl vatten. Sjud upp sakta så att allting löser sig.

Placera steken i en stor gryta och täck nätt och jämnt med vatten. Ta ut den igen. Häll socker/saltlösningen i grytan med vattnet och lägg tillbaks steken. Låt den nu ligga i den här lösningen i minst 16 h.

Dagen för grillning gör du såhär: Ta ut steken och torka den väl. Salta och peppra insidan. Finhacka hälften av vitlöken och skiva löken samt skär baconet i mindre bitar, fräs dem hastigt i panna och placera dem sedan i mitten av steken tillsammans med persiljan.

Rulla och bind ihop steken. Skär små fickor i den från utsidan och pressa in resten av vitlöksklyftorna. Salta och peppra inte nu!

Hetta upp olja i en stor panna eller plåt. Bryn köttet runt om. Salta och peppra. Placera köttet på aluminiumfolien och gör en liten bag genom att rulla ihop kanterna. Innan du tillsluter helt så häller du på ölen. Tillslut.

Placera på grillen och kör tills innertempen är runt 66 grader. Kolla med jämna mellanrum genom att resolut sticka termometern genom folien. Börja dock inte med det för tidigt, vi vill ju inte att ångan försvinner.

När tempen är uppe i runt 66 grader så kan du ta ut köttet. Öppna påsen och häll av vätskan i en kastrull. Täck också över köttet igen. Tillsätt potatismjölet och grädden till vätskan och sjud upp. Man kan späda ut såsen om den skulle vara för tjock. Smaka av med salt, peppar och ev. lite soja.

Ta bort snöret och tranchera köttet. Lägg upp på ett serveringsfat ordnat i fina skivor skurna på snedden. Häll på såsen och servera tillsammans med kokt potatis, gelé och ett gott vitt bröd. Garnera gärna med kokta vårprimörer.

Till det här kan man bara dricka en enda sak: Öl .

~Paul~

Det där lät inte nåt vidare, inte i min smak iaf.

Här har TS en trevlig marinad:

3 msk rapsolja
5 msk chilisås på tomatgrund
2 vitlöksklyftor
1 tsk finhackad färsk chili
1 msk flytande honung
2 msk balsamvinäger
3 msk rökig whisky (eller 2 msk liquid smoke)
1 tsk salt

Blanda samtliga ingredienser i en bunke. Pensla flödigt med marinaden och låt köttet ligga kallt och övertäckt minst 4 timmar, men gärna över natten.

Läste att du redan bestämt marinad men jag hoppas du överväger att byta den färdiga mot en egen tillagad grillmarinad.
Citera
2008-04-22, 15:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare

3 msk rapsolja
2 vitlöksklyftor
1 msk flytande honung
2 msk balsamvinäger
1 tsk salt

Blanda samtliga ingredienser i en bunke. Pensla flödigt med marinaden och låt köttet ligga kallt och övertäckt minst 4 timmar, men gärna över natten.

Läste att du redan bestämt marinad men jag hoppas du överväger att byta den färdiga mot en egen tillagad grillmarinad.
Låter gott förutom att jag hade hoppat över rapsoljan.

~Paul~
Citera
2008-04-22, 15:55
Medlem
tjompans avatar
Citat:

3 msk rapsolja
2 vitlöksklyftor
1 msk flytande honung
2 msk balsamvinäger
1 tsk salt

Receptet ska testas men tyvärr inte denna gång då grillen redan är varm.

//Tjompan
Citera
2008-04-22, 15:55
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Låter gott förutom att jag hade hoppat över rapsoljan.

~Paul~

Olja eller inte kan man ju göra som man vill, dessutom så kan man ju självklart använda en annan olja också. Men marinaden är väldigt enkel att göra utan konstiga och jobbiga moment. Själv föredrar jag en marinad utan en massa bök när jag ska grilla.
Citera
2008-04-22, 16:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Olja eller inte kan man ju göra som man vill, dessutom så kan man ju självklart använda en annan olja också. Men marinaden är väldigt enkel att göra utan konstiga och jobbiga moment. Själv föredrar jag en marinad utan en massa bök när jag ska grilla.
Jag har faktiskt gått ifrån den traditionella marinaden mer och mer. I slutändan tycker jag nämligen att det som egentligen smakar är sötma och sälta. Därav min nya något uppgraderade lag (endast salt och socker). Jag föredrar att krydda/glaza först när det åtestår en liten stund kvar av grilltiden. Testa den här metoden och berätta sedan vad du tycker.

~Paul~
Citera
2008-04-22, 16:04
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Visst, det är inte din förskyllan och det är klart att man använder det man har, till och med när folk kommer med "en stor klump" i sista minuten. Dock, i allmänhet tycker jag att jag har en poäng; det är bara att titta i butikerna, "grillskivor" och flintastekar -- det absolut sämsta köttet som ofta legat och surnat innan det fått nytt liv med brun kryddblandning. Det är standarden i grill-Sverige.

Nåväl, det blir nog trevligt i alla fall. Lycka till!

Ok, där håller jag med, jag köper aldrig färdigkryddat, inte heller flinta. Karré däremot gillar jag men som sagt, kryddning fixar jag själv.
Tyvärr fick jag ont om tid denna gång och då blev det en färdig marinad.

Gasolsmak som du nämnde har jag faktiskt inte stött på någen ännu, tror inte att marknaden hade varit så stor om det hade smakat gasol om maten efter grillningen.

//Tjompan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in