Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, jag förmodar att köttet är benfritt.
Mitt förslag är det här:
Ingredienser:- 1 st fläskstek
- 2 pkt bacon
- 1 hel stor vitlök
- 2 gula lökar
- matolja till stekning
- en näve persilja, hackad
- salt
- sv peppar
- ½ msk potatismjöl
- 4 msk grädde
- ½ l öl (t ex bayersk fatöl)
- 4 l vatten
- 8-10 msk salt
- 8-10 msk socker
- bindsnöre
- aluminiumfolie
Arbetsgång:
Blanda socker och salt i en liten kastrull och häll på ca 3 dl vatten. Sjud upp sakta så att allting löser sig.
Placera steken i en stor gryta och täck nätt och jämnt med vatten. Ta ut den igen. Häll socker/saltlösningen i grytan med vattnet och lägg tillbaks steken. Låt den nu ligga i den här lösningen i minst 16 h.
Dagen för grillning gör du såhär: Ta ut steken och torka den väl. Salta och peppra insidan. Finhacka hälften av vitlöken och skiva löken samt skär baconet i mindre bitar, fräs dem hastigt i panna och placera dem sedan i mitten av steken tillsammans med persiljan.
Rulla och bind ihop steken. Skär små fickor i den från utsidan och pressa in resten av vitlöksklyftorna. Salta och peppra inte nu!
Hetta upp olja i en stor panna eller plåt. Bryn köttet runt om. Salta och peppra. Placera köttet på aluminiumfolien och gör en liten bag genom att rulla ihop kanterna. Innan du tillsluter helt så häller du på ölen. Tillslut.
Placera på grillen och kör tills innertempen är runt 66 grader. Kolla med jämna mellanrum genom att resolut sticka termometern genom folien. Börja dock inte med det för tidigt, vi vill ju inte att ångan försvinner.
När tempen är uppe i runt 66 grader så kan du ta ut köttet. Öppna påsen och häll av vätskan i en kastrull. Täck också över köttet igen. Tillsätt potatismjölet och grädden till vätskan och sjud upp. Man kan späda ut såsen om den skulle vara för tjock. Smaka av med salt, peppar och ev. lite soja.
Ta bort snöret och tranchera köttet. Lägg upp på ett serveringsfat ordnat i fina skivor skurna på snedden. Häll på såsen och servera tillsammans med kokt potatis, gelé och ett gott vitt bröd. Garnera gärna med kokta vårprimörer.
Till det här kan man bara dricka en enda sak: Öl

.
~Paul~
Det där lät inte nåt vidare, inte i min smak iaf.
Här har TS en trevlig marinad:
3 msk rapsolja
5 msk chilisås på tomatgrund
2 vitlöksklyftor
1 tsk finhackad färsk chili
1 msk flytande honung
2 msk balsamvinäger
3 msk rökig whisky (eller 2 msk liquid smoke)
1 tsk salt
Blanda samtliga ingredienser i en bunke. Pensla flödigt med marinaden och låt köttet ligga kallt och övertäckt minst 4 timmar, men gärna över natten.
Läste att du redan bestämt marinad men jag hoppas du överväger att byta den färdiga mot en egen tillagad grillmarinad.