Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du kan man lugnt säga om det står cumin där kommer det aldrig vara kummin.
För när jag slog upp det så när jag såg caraway så kan inte jag påminna mig att jag sett det innan i recept, men jag har väl inte tittat tillräckligt noga kan jag tänka mig

Båda sorterna tillhör samma grundstam som heter Apiaceae, därav de ständiga förväxlingarna.
Cumin, dvs spiskummin används mycket i nordafrikansk, asiatisk och mexikansk matlagning. Vårt kummin används oftast i nordeuropeisk och centraleuropeisk mat, t ex i surkål.
Det gäller m a o att läsa mella raderna. Om du köper kummin i Sverige eller Tyskland så handlar det om den för oss bekanta kumminsorten. Om du däremot köper den i Marrakesh så är det med största sannolikhet spiskummin det handlar om.
På samma sätt får du gå till väga när du köper dina kryddor. Du får kolla var de kommer ifrån, dvs i vilket land de har blivit förpackade och i vilken typ av butik den säljs. Om du köper den i en invandrarbutik och burken kommer från Sri Lanka så kan du vara säker på att det handlar om spiskummin.
Men, i det engelska språket (framför allt den amerikanska varianten!) så är caraway vårt kummin och cumin är spiskummin.
~Paul~