• 1
  • 2
2005-01-31, 11:53
Medlem
irrblosss avatar
Ibland tröttnar man ju på alla de färdiga kryddblandningarna som finns ute i handeln. Skulle vara kul att göra någon egen blandning och vidga sina kulinariska vyer lite. Någon som kanske sitter och trycker på något bra "recept" på en god kryddblandning, samt förslag på vad den passar till?

Sökte lite på nätet och hittade den här sidan:
http://homecooking.about.com/library...spiceindex.htm

Fler länkar eller kryddrecept mottages tacksamt...
Citera
2005-02-01, 19:22
Medlem
kenobes avatar
herbes de provence

Är nog den enda kryddblandning jag gör "med flit".
Jag blandar de örtor som för tillfället luktar gott.
Men vanligt för mig är kombinationer av salvia, basilika, rosmarin, körvel, kyndel och timjan.

Annars använder jag mig gärna av asiatiska kombinationer som inte har något särskilt namn. Men vanligt där är vitlök, ingefära, galangal, limeblad, limefrukt, korainder, spiskummin, chilli (olika varianter) och gurkmeja. Inte allt varje gång och inte samma proportioner såklart.
Citera
2008-04-12, 09:24
Medlem
klybans avatar
Denna tråden är jag intresserad av
Fick lite blodadtand efter jag gjorde gumbo och då från Emerils kryddblandning som var bra smak på.

När dom skrivet "cumin" menar dom då vanlig kummin eller spiskummin och hur skiljer man dom åt(språkmässigt då :/ )?
Det finns ordet caraway för vanlig kummin, men dock så översätts bägge kumminsorterna som cumin också :/
http://homecooking.about.com/library.../blspice28.htm

Dock hade länken ovan ingen curryblandningar någon som har en trevlig länk att bjuda på(och då helst testat också )
Citera
2008-04-12, 09:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
När dom skrivet "cumin" menar dom då vanlig kummin eller spiskummin och hur skiljer man dom åt(språkmässigt då :/ )?
Cumin betyder i allmänhet "spiskummin".

Caraway är det namnet som anges när man syftar på vårt vanliga kummin, dvs den sorten som används i norra och centraleuropa som bl a brödkrydda.

~Paul~
Citera
2008-04-12, 10:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Cumin betyder i allmänhet "spiskummin".

Caraway är det namnet som anges när man syftar på vårt vanliga kummin, dvs den sorten som används i norra och centraleuropa som bl a brödkrydda.

~Paul~
Du kan man lugnt säga om det står cumin där kommer det aldrig vara kummin.

För när jag slog upp det så när jag såg caraway så kan inte jag påminna mig att jag sett det innan i recept, men jag har väl inte tittat tillräckligt noga kan jag tänka mig
Citera
2008-04-12, 10:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Du kan man lugnt säga om det står cumin där kommer det aldrig vara kummin.

För när jag slog upp det så när jag såg caraway så kan inte jag påminna mig att jag sett det innan i recept, men jag har väl inte tittat tillräckligt noga kan jag tänka mig
Båda sorterna tillhör samma grundstam som heter Apiaceae, därav de ständiga förväxlingarna.

Cumin, dvs spiskummin används mycket i nordafrikansk, asiatisk och mexikansk matlagning. Vårt kummin används oftast i nordeuropeisk och centraleuropeisk mat, t ex i surkål.

Det gäller m a o att läsa mella raderna. Om du köper kummin i Sverige eller Tyskland så handlar det om den för oss bekanta kumminsorten. Om du däremot köper den i Marrakesh så är det med största sannolikhet spiskummin det handlar om.

På samma sätt får du gå till väga när du köper dina kryddor. Du får kolla var de kommer ifrån, dvs i vilket land de har blivit förpackade och i vilken typ av butik den säljs. Om du köper den i en invandrarbutik och burken kommer från Sri Lanka så kan du vara säker på att det handlar om spiskummin.

Men, i det engelska språket (framför allt den amerikanska varianten!) så är caraway vårt kummin och cumin är spiskummin.

~Paul~
Citera
2008-04-12, 13:02
Medlem
Chilimans avatar
Jag brukar blanda flingsalt och lite lite lite Sambal Oelek och ha på bordet. Fin färg och god smak.
Citera
2008-04-12, 16:09
Medlem
tjompans avatar
En härlig "dryrub" lagom till grillsäsongen... Passar till det mesta i köttväg.

1 st vitlöksklyfta (krossad)
1 tsk senapsfrön (krossade)
1 tsk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
1 tsk chilipulver
1 msk salt
1/2 tsk spiskummin (mald)
1/2 tsk koriander (mald)

Börja med att krossa vitlöken och senapsfröna innan Ni blandar i resten.
Sen är det bara att gnida in köttet innan grillningen.
Räcker länge och håller sig flera veckor om det förvaras svalt.

Snott från Webers grillbok
//Tjompan
Citera
2008-04-12, 18:05
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Tacomix

Lika delar av
Koriander
Curry
Spiskummin
Chilipeppar

Man får givetvis ändra efter tycke, men jag tycker att det smakar och luktar precis som inköpt taco-kryddmix.
Citera
2008-04-12, 18:14
Medlem
Du kan ju alltid prova 5-kryddorsmixen med smakerna sött, surt, salt, bittert och pikant.

szechuan-peppar, kryddnejlika, stjärnanis, fänkål och kanel.

Förhållandena kan man ju leka lite med själv men t.ex. måtten:

2 szechuanpeppar
½ kryddnejlika
1 stjärnanis
1 fänkål
1 kanel
Citera
2009-10-16, 19:18
Medlem
klybans avatar
Funderar på det finns kryddblandningar med selleri i, vart hittar man torkad selleri pulver?
Eller är det något man måste fixa själv?
Citera
2009-10-16, 19:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Funderar på det finns kryddblandningar med selleri i, vart hittar man torkad selleri pulver?
Eller är det något man måste fixa själv?
Sellerisalt finns ju. Vilken typ av selleri tänker du på?

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in