• 1
  • 2
2008-04-21, 10:37
Medlem
Fint sällskap kommer över snart, och jag ska bjuda på lunch, en stekt laxbit tillsammans med lyxig pasta samt en enkel sallad.

Nu e fråga vilken typ av sås skall man använda?
De ska gå snabbt och enkelt o tillaga!
Citera
2008-04-21, 10:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Fint sällskap kommer över snart, och jag ska bjuda på lunch, en stekt laxbit tillsammans med lyxig pasta samt en enkel sallad.

Den där pastan krånglar till det, annars hade jag föreslagit hovmästaresås/laxssås.

Annars funkar det alltid med smör-/citrussåser eller helt enkelt skirat smör, alt. beurre noisette.

En tredje varian är en typisk fisksås. Men då bör du ha fiskrens och köra reduktion tillsammans med vitt vin och sådant. Vet inte om du är beredd att göra det.

~Paul~
Citera
2008-04-21, 11:12
Medlem
Tandkolls avatar
Eftersom att du skall bjuda på pasta så rekomenderar jag att du struntar helt i sås. Gör eller köp en pesto istället som du rör ner i pastan efter att du har kokat den, det blir ju sjukt gott och det är samtidigt väldigt enkelt.
Citera
2008-04-21, 14:34
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den där pastan krånglar till det, annars hade jag föreslagit hovmästaresås/laxssås.

Annars funkar det alltid med smör-/citrussåser eller helt enkelt skirat smör, alt. beurre noisette.

En tredje varian är en typisk fisksås. Men då bör du ha fiskrens och köra reduktion tillsammans med vitt vin och sådant. Vet inte om du är beredd att göra det.

~Paul~

Fiskrens?
När jag tänker på fiskrens så får jag inga aptitliga tankar... Dock så kankse jag tänker på fel delar....Förklara gärna vad du klassar som fiskrens och hur en sådan sås tillagas? går det att göra på aborrar? eller bara med lax?
Citera
2008-04-21, 14:40
Medlem
Spenatsås passar bra till laxpasta.
Koka upp vatten tillsammans med fryst spenat och släng i lite ädelost, mycket gott.
Citera
2008-04-21, 14:41
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:

Så här ska du göra:

Du smular sönder laxen i stekpannan, samt lite vitlök, värmer det lite ev en skvätt vitt vin. Sedan häller du på creme fraische och en påse saffran... Voila!

Mycket gott till pastan.
Citera
2008-04-21, 14:42
Medlem
Citat:

Köp kelda citronsås, ha i lite sambal olek, 1 vitlöksklyfta och ett paket saffran (Y)
Citera
2008-04-21, 14:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Fiskrens?
När jag tänker på fiskrens så får jag inga aptitliga tankar... Dock så kankse jag tänker på fel delar....Förklara gärna vad du klassar som fiskrens och hur en sådan sås tillagas? går det att göra på aborrar? eller bara med lax?
Jag menar inte tarmar och galla .

Det handlar om skrovet och huvudet.

Fräs i smör schalottenlök och färsk fänkål i strimlor. Efter en stund lägg i renset, fräs lite igen, häll på vitt vin och sjud en kort stund. Häll på kycklingbuljong. Smaka av och reducera. Sila. Sätt tillbaka på spisen och häll på grädde, eventuellt en lite näve dill och gärna saffranavkok. Smaka av igen, tillsätt lite cayennepeppar, skvätt i lite lime och ev en nypa socker. Det är allt. Om man har råd och lust så kan man efter silningen lägga i lite kaviar också.

Den här såsen går att göra på i stort sett all fisk.

~Paul~
Citera
2008-04-21, 15:01
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag menar inte tarmar och galla .

Det handlar om skrovet och huvudet.

Fräs i smör schalottenlök och färsk fänkål i strimlor. Efter en stund lägg i renset, fräs lite igen, häll på vitt vin och sjud en kort stund. Häll på kycklingbuljong. Smaka av och reducera. Sila. Sätt tillbaka på spisen och häll på grädde, eventuellt en lite näve dill och gärna saffranavkok. Smaka av igen, tillsätt lite cayennepeppar, skvätt i lite lime och ev en nypa socker. Det är allt. Om man har råd och lust så kan man efter silningen lägga i lite kaviar också.

Den här såsen går att göra på i stort sett all fisk.

~Paul~

Där ser man, och det låter ju definitivt godare än det skräckrecept jag först föreställde mig^^
Blir dock tvungen att slå upp ca 90% av alla "facktermer" du använde^^
Fast nu när jag läser så står det ju faktsikt inte sillning^^ tänkte för kraftigt på fisk

saffranavkok? du lääger alltså inte i saffranet (en?) i såsen utan kockar det i? vatten? först?

Reducera? kokar så att vattenmängden försvinner?

---

Edit:
Tog bort passagen om vin då jag nu kom på att detta var fisksås och inte vittvinsås.... läser för mycket såstrådar samtidigt....
Senast redigerad av Mhael 2008-04-21 kl. 15:07.
Citera
2008-04-21, 15:19
Medlem
Cremefraiche eller gräddfil med finhackad rödlök och pressad citron + vilka kryddor eller örter man känner för
Citera
2008-04-21, 15:23
Medlem
supermassives avatar
Något som jag har kört på tillsammans med lax och pasta, som jag tycker är gott, är att köra på en kall limesås!

Det du behöver till är turkisk yoghurt, salt, peppar och självklart lime!

Du tar så mycket yoghurt som du tror behöver, sedan pressar du i några limehalvor. Efter det har du salt och peppar. Jag har inga direkta mått för den, så du får gå lite på känn. Men jag kan lova att det blir gott som fan!

Min svärmor blev helt till sig när jag bjöd på den såsen en gång när jag hade lagat mat och det är en av hennes favoriter nu!
Citera
2008-04-21, 15:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
1. Där ser man, och det låter ju definitivt godare än det skräckrecept jag först föreställde mig^^

2. saffranavkok? du lääger alltså inte i saffranet (en?) i såsen utan kockar det i? vatten? först?

3. Reducera? kokar så att vattenmängden försvinner?
1. Skönt att höra. Jag försöker inte lura dig .

2. Ja, man lägger pistillerna i lite vatten och drar på värmen i micron. På det viset får du ut smaken utan att behöva blanda i pistillerna i såsen. Dessa kan nämligen ibland ha en nästan för kraftig smak när man råkar tugga på dem.

3. Ja, det betyder koka ner, inte koka bort. Det handlar om att få ett kraftigt avkok/buljong. Det skall alltså finnas vätska kvar!

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in